Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Luftrum ovanför grinig granne?

  1. #1

    Standard Luftrum ovanför grinig granne?

    Hej,

    En granne till vårt fält (som är placerat på ett större åkerområde) kom och påpekade att vi nog egentligen flög i hans "luftrum", dvs ovanför hans mark. Vad gäller i Sverige? Vi får flyga max 50 meter upp från marken där vi flyger. Vi är lite osäkra på vilken fastighet han menar (utöver fastigheten där han har hus som är över 1 km bort som vi aldrig når fram till), men antingen är det tät skog eller så är det ett kalhygge eller en liten åkerplätt. Troligtvis skog. Vi har flugit på detta område sedan 2007 och denna familj är rätt så nyinflyttad. Hur som helst, vad gäller i Sverige? Vad är klokast att göra? Samla truppen och med valpögon ta kontakt med denna granne och kolla upp mer?

    /MickeM som börjar tröttna på att det alltid finns folk som vill j--las, för att man kan, oavsett det är rätt eller fel.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Hittade detta på nätet:
    En traditionell fastighet avgränsas bara på marken. I teorin sträcker sig de traditionella fastigheterna från markytan in till
    jordens medelpunkt och ut i rymden. Begreppet fastighet har beskrivits i jordabalken enligt följande:

    ”Fast egendom är jord. Denna är indelad i fastigheter. Om fastighetsbildning finns särskilda bestämmelser. Sämjedelning är utan verkan.” (Jordabalken 1 kap. 1 §, lydelse fram till 1 januari 2004).

    Tredimensionell fastighet och tredimensionellt fastighetsutrymme
    De nya reglerna om tredimensionell fastighetsindelning tar sin utgångspunkt i ändringen av ovan nämnda paragraf:
    ”Fast egendom är jord. Denna är indelad i fastigheter. En fastighet avgränsas antingen horisontellt eller både horisontellt och vertikalt.

    Om fastighetsbildning finns särskilda bestämmelser. Sämjedelning är utan verkan.” (Jordabalken 1 kap.1 § från 1 januari 2004).
    De nya typerna av fastighet benämns tredimensionell fastighet och tredimensionellt fastighetsutrymme och definieras i en ny
    paragraf:
    Nya möjligheter
    14 Fastighetsindelning i tre dimensioner ”I denna balk betyder
    1. tredimensionell fastighet: en fastighet som i sin helhet är avgränsad både horisontellt och vertikalt.
    2. tredimensionellt fastighetsutrymme: ett utrymme som ingår i en annan fastighet än en tredimensionell fastighet och som är
    avgränsat både horisontellt och vertikalt.

    Vad som sägs i denna balk om mark gäller också annat utrymme som ingår i en fastighet eller är samfällt för flera fastigheter.”
    (Jordabalken 1 kap. 1 a §)
    Lagändringarna innebär att fastigheter kan avgränsas så att exempelvis ett våningsplan i en byggnad kan utgöra en egen fastighet,
    att en volym ovanpå en byggnad kan avstyckas eller att ett parkeringsgarage under ett torg kan avskiljas.
    Ove (AM) Nielsen

  3. #3
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Du kan inte jämföra reglerna i annat land mot Åland. Kolla upp vad som gäller där.

    Det har varit på tapeten i Sverige att lantbrukare velat förbjuda flygning över deras marker.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  4. #4


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Vad gör grannen om SAS flyger över hans dyrbara fastighet?

  5. #5

    Standard

    Är nog sant att reglerna högst antagligen skiljer lite eller mer mellan Sverige, fasta Finland och Åland.
    Bara intressant veta hur det är löst i Sverige tills jag hittar lösningen på hemmaplan. Frågan är vad det är för regler jag letar efter.

    Jag förstår ju att man inte kan kraschlanda i en åker och sen trampa sönder grödor. Men om man flyger över någons skog så undrar man. Hur gör sportflygarna? De måste iofs hålla sig över 500/1000 fot, såvida de inte ska landa på en sjön med sitt pontonflyg.

    Ljudmässigt kan vi inte störa denna person vid sitt hus då huset är vid en landsväg och vi flyger ca 500 m bort från huset (vårt fält är över 1 km från huset).

    Det står på många ställen hur allemansrätten fungerar på alla möjliga olika platser. Och där har vi alltid varit försiktiga när vi tar oss fram, på marken. Men det händer inte så ofta att vi är på någon grannes mark.

    Inte lätt hitta information om vad som gäller modellflygande ovanför någons fastighet, som tex skog, åker, träsk, berg, vatten, kalhygge (som ur miljösynpunkt både smutsat ner och förstört mer än ett modellflyg kan göra om man ska va på det viset).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Läs detta, för lite allmän info om hur man kan se på allemansrätten (i Sverige) och flygning över annans mark.
    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...1&replypage=99
    Finns en länk till ett examensarbete där i tråden.

    Rent allmänt är det nog klokast att i bästa samförstånd med grannen till Ert fält försöka få till en lösning som både grannen och ni kan bli nöjda med. Grannen har nog sina väl underbyggda skäl, liksom ni har. Men om ni börjar med att mötas öga mot öga helt förutsättningslöst för att förhöra sig om läget och beskriva för varandra Era ståndpunkter så kan det nog leda till nån lösning för framtiden. Undvik att dra in myndigheter så långt det är möjligt, det blir nog mitt råd. Bjud in grannen så han får se lite av er flygning på fältet och hur ni har säkerhetstänket och övrigt ordnat vid fältet, bl a hur nu förfar vid situationer när plan landar ute i terrängen och på åkrar. Har ni dubbelkommando erbjud grannen proflyga nån trainer om/när ni möts på fältet.

    I Sverige ger väl egentligen inte allemansrätten automatiskt rätt att flyga över annans mark hur som helst men visst stöd via allemansrätten tycks finnas, läs ovan via en länk där om flyg och allemansrätt i examensarbetet.
    När vi i Sverige tidigare i år ansökte och fick tillstånd av Transportstyrelsen för de flesta modellflygfält och andra platser (man kunde söka som klubb eller som privatperson) så behövde man ha markägarens tillåtelse att flyga över det område man sökte tillstånd för (ofta ca 500 meters radie från pilotrutan, som är ungefär "inom synhåll", men flygområdenas utbredning varierar förstås beroende på terräng och områden man ej får flyga över som vägar, byggnader, p-platser osv). Det var även en max flyghöjd man ansökte om och fick tillstånd för efter prövning av Transportstyrelsen.

    Sen får vi nog ha i åtanke att modellflyg står ganska långt ner på listan över vad som kan anses som nån samhällsnyttig verksamhet i det stora hela. Visst det är en rekreations-, sport- och tävlingsverksamhet men många ser det nog bara som "lek" (vilket det ju är också i viss mån). Om man bedriver ungdomsverksamhet har man ofta ett bra läge för då anses man av många göra "nytta" (bra argument om/när man kommer i kontakt med myndigheter).

    Om det är så att ni flyger över grannes mark för att solen ligger i nyllet (ansiktet) så är det en väldigt viktig sak att påpeka för grannen, så grannen förstår säkerhetsrisken att flyga med solen mot sig. Det finns visserligen "solskydd" man kan använda (jag använder det själv då vi har problem på vårt fält med en person som bor ca 700 meter från pilotrutan så vi försöker undvika flyga i riktning mot huset, men det innebär att vi får solen i ansiktet så då måste man används solskydd, en skiva man placerar i "solen" som då skymmer den, funkar hyfsat).
    Är det buller som stör får man försöka minimera bullret, det är inte så mycket att välja på i det fallet, där man håller sig under av myndigheterna rekommenderade ljudnivåer (som mäts enligt nåt regelverk man skall hålla sig till). På vårt fält, i en av de två klubbarna jag är medlem i, flyger vi av bullerskäl (fältet ligger inom ett naturvårdsområde och ett kulturreservat) i stort sett bara elflyg (och rent segelflyg) numera men vi har inte förbjudit plan med förbräningsmotor än, så länge de är väl ljuddämpade, dock har vi förbjudit turbinflyg men det är för brandrisken då det fältet ligger på hedmark som är väldigt torr med hög brandrisk).
    Kan ju även vara så att grannen i Ert fall är ute i sin skog ofta och tycker det är obehagligt med modellflygplan i luften ovanför då. Det kan ju finns så många anledningar varför nån stör sig på modellflygplan o.d. som flyger (över annans mark).

    Lycka till med fältet!

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2018-12-05 klockan 13:19.

  7. #7

    Standard

    Men rent tekniskt så "äger" man väl inte luftrummet ovanför sitt hus eller? Jag menar då upp till de stipulerade och av luftfartygstrafikens avgränsade område såsom 500ft/150m eller kontrollerat luftrum? Om man nu fick flyga RC på 500ft/150 meter som riktiga flygplan, så kan man ju inte förbjuda RC heller? Nu är ju gränsen väl 120m men ni förstår vad jag menar. Äger man då luftområdet över sin tomt upp till 150 meter? Jag har aldrig sett något sådant, inte ens under min utbildning till flygledare en gång för länge sedan.

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Viss rådighet har man säkert som markägare enligt nån sorts "rätt", över luften ovanför sin mark, i alla fall om flyget leder till eller kan leda till "störningar" (buller osv) för folk på marken.
    I obebyggda områden (och inga speciella hänsyn skall tas till något) där ingen rimligen kan bli störd av flyg över marken tvivlar jag på att nån juridisk regel eller praxis kan hindra. Men det har väl med hur ofta, frekvensen, man flyger över ett visst område också. Men man bör nog försöka ställa sig i markägarens skor så att säga och försöka förstå ur dennes synvinkel vad överflygning av våra farkoster kan innebära för markägaren eller andra som ev. kan vistas över överflugen mark.
    T ex på det fält jag oftast flyger måste vi (förstås) ej flyga över folk och fä som kan komma in i flygområdet tillfälligt, men det är ju bara sunt förnuft och det är annat läge, vi ju har tillstånd av TS att flyga inom vårt flygområde. Men det hindrar ju inte att folk har synpunkter på flygning över marken som man har tillstånd att flyga över, det vet jag av egen erfarenhet (och då flyger vi ändå på ett fullskalflygfält där riktiga flygplan startat/landat/flugit i trafikvarv sen över 70 är tillbaka). Folk verkar mycket mera lättstörda numera, vet ej varför, och kanske även mindre toleranta.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2018-12-05 klockan 13:22.

  9. #9

    Standard

    Har själv en villatomt och hade ju inte uppskattat om någon flög t.ex en multikopter i trädtoppshöjd här över, självklart ska man använda sunt förnuft och även på det RC-fält jag flyger har vi regler, vissa hus eller mark får inte överflygas etc men jag tänkte mer tanken om det verkligen finns någon regel eller lag för detta med flygning över privat tomt eller mark? Hur högt upp kan man anses "äga" sin luft? Eller är det bara som en ljudmässig störning (om det uppstår) som man kan anses utgöra ett störningsmoment och inte höjden i sig? Det verkar inte finnas något lagstöd för detta?

  10. #10


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Man kanske får göra skillnad på tomtmark och övrig mark, under någon viss höjd.
    Frivilligt, alltså.
    Låt det inte gå därhän att TS får för sig att det behövs regler.

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om det är åkermark el likn så är det nog normalt inga problem men är det tomtmark med boende i omedelbar närhet så är det ju lite annorlunda.
    Roger

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Där inte allemansrätten gäller kan nog ägaren förbjuda flygning som jag såg att man gjort vid fyren långe Erik på Öland. Men annars är det ju orimligt att förbjuda om man inte bullrar för mycket och för buller finns ju regler som jag tror står någonstans på rcflyg.se. Ett annat exempel är utelandningar med segelflyg där markägaren kan göra ersättningsanspråk för skadad gröda men straffbart är det inte. Några enstaka naturskyddsområden finns också där förbud råder. Då är det mycket värre i Tyskland där stora områden i städer, kuster och vattendrag är förbjudna som man kan se i denna app https://m.youtube.com/watch?v=VdFeHnZigtw.
    / Ingemar.

  13. #13

    Standard

    I detta fall så flyger vi aldrig ovanför något hus eller trädgård eftersom de är så långt bort från vårt fält. Denna granne hävdade alltså att vi flög över hans ägor (i hans luftrum som han uttryckte det), dvs ovsn skog, kalhygge eller åker.

    Frekvensen vi flög tex 2007 var i stort sett varje kväll, då klagade ingen och har aldrig gjort heller. Nu när vi flyger otroligt sällan pga bristande intresse, då kommer det nån och vill gnyla bara för att det antagligen känns bra för personen att få göra det, för sakens skull. Förr flögs det ofta med vrålande bensinkärror och metanolare. Numera är det mest elflyg och nån metanolare ibland. RC-flygandet brukar vara ca 300-400 m som längst bort och då är det alltså ytterligare 600 m bort till första huset och då är det inte ens denna granne i ämnet.

    Ska man störa sig på nånting hela tiden så finns det mycket att störa sig på. Jag kan räkna upp en lång lista om jag tänker efter, men inte är jag så småaktig.

    Så länge som folk går runt och är negativt inställda till allt och söker fel samt orsak till vad man nu ska kalla det... så kommer det komma regler eftersom förnuft och resonlighet är inte något som prioriteras av myndigheter alla gånger.

    Det där med ljudnivåer är alltid lika intressant... mopeder, motards och harley davidson's mm så får låta hur högt som helst och köra förbi mitt sovrumsfönster i staden (dom anser jag vara lika mycket lek som modellflyg, de som låter är trimmade eller endast inskaffade för nöjes skull, helt onödiga), men modellflyg är högst troligen det värsta.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Om flygfältets granne, som gnytt över Ert flygande, menar att luftrummet över grannens mark är "hans/hennes luftrum" så lever nog grannen i villfarelse.
    Försök få till ett möte med grannen. Då får ni ju reda på mer i detalj hur grannen tänker och resonerar om "sitt" luftrum.
    Det kan ju vara så att grannen p.g. av ljudet eller blotta överflygningen blir störd eller upplever obehag, om vi antar grannen ibland befinner sig i närheten av området ni flyger över. Om grannen aldrig är i skogen ni flyger över är det väl lite svårt att förstå varför grannen inte gillar överflygning av marken.

    Om grannen framhärdar att hävda att det är grannens luftrum och ingen annan får flyga över grannens mark, skulle det gå att ändra flygstråken på Ert fält så ni inte måste flyga över grannens mark?

    /Bo

  15. #15

    Standard

    Jo, jag gick just ut med en karta och info åt de andra flygarna i vår låsta del i vårt forum att vi bör flyga inom ett av mig inrutat område tillsvidare som jag vet att är inom markägarens område (inte det bästa norrut om man säger så).

    Sen inom kort träffa markägaren och få reda på om han äger någon av de närliggande fastigheterna också, för i så fall kan vi utöka flygområdet då vi vet att det fortfarande är inom markägarens område och hålla oss ovanför och innanför hans gränser. Och hålla oss inom det tillsvidare.

    Eller så innebär det att vi måste ta kontakt med denna granne och få det hela utrett så vi får flyga vettigt igen. Börjar denna person krångla så är det nog bara att ge upp flygandet av det mesta vi flyger med, det tar sån otrolig tid och energi som allt som oftast är helt bortkastad på såna här personer, de ger sig aldrig. Senast gången jag var med i något liknande hamnade det upp i högsta domstolen och allt tog 9 år. Men i det här fallet så äger vi inte marken så det lär nog avslutas bra mycket snabbare.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hur hanterar grannen t ex privatflygare som flyger 1000 m upp och över hans ägor ? Luftrummet lär han nog få svårt att inkludera under sitt ägande såvida det inte är lågt över boende.
    Vi flyger över åkermark och ger bonden en mer eller mindre symbolisk summa pengar varje år för den ev gröda vi trampar ner i samband med "utelandningar". Men vilda djur som vildsvin, älgar och rådjur trampar nog ner betydligt mycket mera så vi har alltid funderat över hur han tar betalt av dessa...
    Roger

  17. #17

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Man kan ju tänka som så att där man får åka skidor på vintern när det är snötäckt får man ju rimligen flyga. Markägaren kan inte förbjuda dig åka skidor där allemansrätten råder i alla fall inte i Sverige. https://www.naturvardsverket.se/Var-...ch-skidakning/ / Ingemar

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    När vi flyger ute i "terrängen" på tillfälliga platser så blir det ju så att vi ofta flyger mer än enstaka gång, och är vi fler som samlas på samma plats kan det bli en hel del flygande över samma mark (annans mark). Sen har vi ljudnivån att ta i beaktande om vi flyger förbränningsmotordrivet, men även eldrift som ibland kan avge ett ganska ettrigt ljud. Rent segelflyg har jag mycket svårt att se att det skulle störa någon överhuvudtaget.

    Snöskotrar får köra i terrängen på vintern enligt allemansrätten bara de ej skadar marken eller träd, och man får förstås komma åkande i grupp. Numera är moderna snöskotrar rätt tysta så de stör väl sällan rent ljudmässigt. Men låt säga att skoteråkarna ofta åker på ett ställe så det blir med som en "led", då kan jag tänka mig det kan bli lite knepigare om de inte har markägarens medgivande.

    En enstaka flygning (eller enstaka skoteråkning eller nån annan aktivitet på annans mark) enligt allemansrätten kan svårligen nån klaga på. Det är nog när det börjar komma in störningsmoment (högre ljud osv), återkommande eller intensiv aktivitet på samma plats som en markägaren kan ha anledning att reagera, med viss rätt.

    Sen finns det ju områden där allemansrätten kan vara och får vara inskränkt (naturvårdsområden, naturreservat, kulturreservat osv).

    Det här med modellflygning på/över annans mark är ett lite knepigt ämne egentligen, även om jag själv nästan aldrig tänkt på det tidigare då det aldrig varit ett problem för mig (fastän jag flugit radiostyrt sen 45 år tillbaka). Det borde kunna vara ett ämne för nån juridikstuderande att skriva uppsats om, likt den som skrev uppsatsen om ballongflygning och helikopterflygning vid start/landning på annans mark som det finns länk till i denna tråd. Med all "drönarflygning" som ökat de senare åren kan det kanske finnas mer behöv att få klarhet vilka riktlinjer man bör hålla sig till vid flygning över annans mark, och framför allt vilka regelverk man kan stödja sig på när man hävdar sin rätt att flyga över annans mark.


    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2018-12-06 klockan 12:38.

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja, vill man komplicera saker och ting så kan man absolut göra det via t ex uppsatser av juridikstuderanden. Men personligen tror jag knappast att detta skulle göra det bättre för den större delen av våra klubbar. Ju mera inblandning ifrån "överheten" - ju struligare brukar saker och ting bli. Det ser vi väl inte minst med detta med de nya tillståndskraven för att få flyga på platser där vi flugit modellflyg utan minsta problem under 20--50 års tid. Men plötsligt har det tydligen blivit så farligt att det måste bedömas och begränsas av våra myndigheter.
    Roger

  20. #20


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Vanliga flygplan får starta och landa på annans mark utan tillstånd från markägaren enligt den senaste luftfartslagen från 2010. Antar att det kan hänga ihop med att flygplan inte är motorfordon och inte drabbas av terrängkörningslagen, men det är en gissning. Sjöflyg startar och landar utan andra hänsyn än vattenskyddsområden etc.
    Dessutom flyger vi inte "på någons mark" utan ovanför.
    Krångla inte till det här nu.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •