Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: CG vagga

  1. #1

    Standard CG vagga

    Gjorde mej en CG vagga till dom större planen borde väl funka🤔 eller vad tror ni?Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20181205_160939.jpg 
Visningar:	175 
Storlek:	87,7 KB 
Id:	67006

  2. #2
    Elgstrands avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    348
    Klubb
    Klubblös Linköping

    Standard

    Både snyggare och proffsigare än min! http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...-vad-man-haver

    Bra jobb 👍🏼

    Mvh
    Flyger helst segel

  3. #3

    Standard

    Tack ska bli kul å prova den på edge 540 88" som jag håller på att montera

  4. #4
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Jag rekommenderar att du monterar nått mellan benen så att du inte riskerar att båda viker sig i sidled när du lägger på modellen
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  5. #5

    Standard

    Tänkte skruva en platta i mellan benen

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ett par kompisar kör med "Vanessa CG Machine" -
    En enkel lösning som tycks fungera bra efter vad jag hört.
    Roger

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Jisses vad man kan överkomplicera saker o ting.

    En krok i taket. Två snören knutna i två öglor, att hänga upp kärran i frän kroken. Var på kärran spelar ingen roll, kroppen eller vingarna, rättvänd eller upp-o-ner. Ett lod hängande från samma krok kommer att peka precis exakt rakt ner på tyngdpunkten. Om man vill kan man justera kärrans attityd med ett laserpass, men det spelar egentligen ingen roll. CG är alltid där lodet pekar vertikalt. Vill man t.ex. mäta med linjal horisontellt från ngn punkt på kärran är det lite viktigt att den hänger vågrätt, eller i korrekt flygattityd snarare. Har man en krysslaser så behövs ju inger lod heller. Men nu har jag ju själv överkomplicerat det hela med laserteknik lite i onödan, bara snören och ett lod räcker långt.

    Sedan är det ju alltid i luften allt avgörs, justering av CG behövs i de flesta fall efter lite flygning.
    /A

  8. #8

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Här får ni en enkel+billig variant.

    Tag två 1,5 2liters plastflaska limma på trekants list på korken. Fyll flaskorna med vatten. Gör ett streck på vingarna.

    lägg planet på trekants listen. Tjepa på plyfa skiva om planet är tungt. Man bör helst vara 2.

    Funkar kanon.

    Thomas

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Jisses vad man kan överkomplicera saker o ting.

    En krok i taket. Två snören knutna i två öglor, att hänga upp kärran i frän kroken. Var på kärran spelar ingen roll, kroppen eller vingarna, rättvänd eller upp-o-ner. Ett lod hängande från samma krok kommer att peka precis exakt rakt ner på tyngdpunkten. Om man vill kan man justera kärrans attityd med ett laserpass, men det spelar egentligen ingen roll. CG är alltid där lodet pekar vertikalt. Vill man t.ex. mäta med linjal horisontellt från ngn punkt på kärran är det lite viktigt att den hänger vågrätt, eller i korrekt flygattityd snarare. Har man en krysslaser så behövs ju inger lod heller. Men nu har jag ju själv överkomplicerat det hela med laserteknik lite i onödan, bara snören och ett lod räcker långt.

    Sedan är det ju alltid i luften allt avgörs, justering av CG behövs i de flesta fall efter lite flygning.
    /A
    Va det ska krånglas till med snören och krokar och fästa i taket... ;-) Jag använder fingerspetsarna. Done.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10
    Elgstrands avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    348
    Klubb
    Klubblös Linköping

    Standard

    Krokar i taket och två mans jobb låter lite osmidigt, speciellt i fält 😂

    Ibland kan man vilja ha ut ett mer exakt mått och slipa böja nacken under flyget. Då kan en sån här mackapär vara användbar 👍🏼 Sen kan det ju vara kul att meka lite också, det är ju en del av hobbyn.

    Ha det gött!
    Flyger helst segel

  11. #11

    Standard

    Var lite min tanke och gillar att göra saker själv är ju absolut en del av hobbyn

  12. #12


    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    10
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, Limhamns Modellflygklubb

    Standard

    Fick i vintras tag på en itressant CG vagga från ett företag i Tyskland (se länk nedan). Är mycket nöjd med dess performance. Har tidigare använt en från Great Planes men som jag tyckte var lite instabil för lite större kärror. Kan rekommenderas.

    http://teil-q.de/Produkte/schwerpunktwaage-m/

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •