Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Side Scan Sonar?

  1. #1

    Standard Side Scan Sonar?

    Hej,

    Jag är på jakt efter Side Scan Sonar till en RC-båt (Pixhawk) för fjärranvändning. Vart sjutton vänder man sig? Finns det något bra forum nånstans? Har noll koll inom detta område. Kan googla runt, men det finns så många kunniga inom så många olika områden här så det brukar komma svar på precis vad som helst. Dvs jag är ute efter att ha Sonarn under RC-båten (som jag redan köpt) och sen spara loggen för senare användning. Själva bilden vet jag inte om jag behöver, men om det går att få ut den på land via videolänk hade vart skoj. Jag har frågat några lokala som har på sina trollingbåtar på skoj för fiske och sånt och de kostar inte så mycket, 400-1000€. En av dem körde utanför ett varv och sade att de såg däck, gasolflaskor mm hur bra som helst, typ så här:
    http://kleinmarinesystems.com/wp-con...b-300dpiV2.jpg

    Sen kan man få ut delar av bilderna...
    https://cdn.officer.com/files/base/c...0_10212238.jpg
    ... och mappa.

    /Mickem
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    82
    Jobb
    Jobbar inom plast/formsprutnings industrin.
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb ÖMFK

    Standard

    Vad jag vet som fiskar mycket och använder mig mycket av ekolod, så är en lösning för dig med trådlöslänk väldigt svår.
    Huvudenheten måste som regel alltid sitta monterad i båten. Beroende på enhet så är det några som kan skicka bilden från huvudenheten till en mobil trådlöst. Men då börjar det bli dyrt. Samt att jag inte tror att räckvidden är så mycket att hurra över.

  3. #3


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 219
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb
    Flygsmurfen

  4. #4

    Standard

    Jörgen... osis. Det kanske är lättast tjorva in hela paketet i båten och lalla runt på sjön enligt Waypoints och sen ladda över loggfilen (har hittat program som mergerar ihop loggfilerna till en stor bild på botten, vad det nu hette). Man kan ju alltid sätta en FPV-kamera att kika på bildskärmen och videolänka det till land. ;-) Då ser man att allt lever på iaf. Men man blir ju nyfiken på vad det är för nåt i kabeln mellan "enheten" och sensorn. Matningsspänning och nån signal. Kanske går att skicka den, men det är knappast nån standard.

    Flygsmurfen... Den där ger ingen sidescansonar-bild utan bara en "var är fisken"-genomskärning. Praktisk grej, men inte riktigt vad jag är ute efter. Eller så läste jag för dåligt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    82
    Jobb
    Jobbar inom plast/formsprutnings industrin.
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb ÖMFK

    Standard

    Det lättaste sättet är som du säger att bara montera in allt i båten, köra och logga för att sedan tanka ner datan från huvudenheten.
    Hur stor är rc båten? Givaren till ett sidescan ekolod är ganska så stor. Bör monteras långt ut på höger sida av båten.
    Är det en propeller driven båt så är höger sida ett måste, annars störs givaren av virvlarna från propellern.

    Kan tänka mig att rc båten kommer bli lite svår kontrollerad på grund av motståndet av givaren i vattnet och båten kommer vilja dra åt höger konstant. men bästa sättet är ju att testa.

  6. #6

    Standard

    Måste väl börja nånstans så får söka upp ett komplett paket för båt och sen montera det i RC-båten. Vissa är inte så stora, 7" skärm. Och sen en lång kabel ner till sonarn som inte verkar vara så tung eller stor? Men det finns förstås väldigt många sorter. Men allt väger säkert bantat under 1 kg av det jag sett på nätet? Kikat på Lowrance (enda jag vet om förutom Garmin som vissa säger att inte är lika bra, vad vet jag). :-) Vad finns det mer för tillverkare som är sevärda? Jag är ju endast ute efter side scan sonar-bilden. Vissa har en massa extrafunktioner en fiskare behöver, som inte jag behöver.

    RC-båten är inga stor den... köpte en plattform för Pixhawk-testande, en Joysway 500 ROV. Katamaran med två motorer, firmware för Pixhawken stöder det. Jag lär väl sätta den mitt under på nåt vis.
    Byggtråd: http://forum.motorportalen.net/viewt...p?f=59&t=13394

    Men det lär nog bli större båt om det visar sig att totalvikten blir för hög.

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    82
    Jobb
    Jobbar inom plast/formsprutnings industrin.
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb ÖMFK

    Standard

    Hallå, skulle rekommendera dig redan nu att införskaffa en större båt. Enheterna är ganska så stora även som 5". Då dom är packad med alla finesser från början. Även dom du inte vill ha.
    För att logga måste du ha en med gps och kartstöd. Sidescan givarna innehåller även traditionell ekolod. Fins ingen givare med bara sidescan. Där av blir givarna ganska så stora. Hälften av storleken på båten, oberoende av märke. Dom bästa är lowrance och garmin. Själv har jag kört med båda, men kör just nu bara lowrance och kommer hålla mig till dom. Gillar deras mer.
    Men som sagt. Enheterna samt givaren är stor så du vet. Kolla på en större båt på en gång.

  8. #8

    Standard

    Tjoh! Jag "råkade" vara nära en båtbutik i går och blev att kika på side scan sonars och prata med en expedit. Han blev ju eld o lågor när jag nämnde att jag inte skulle ha den till en båt, utan till detta "projekt". Så han ringde runt till tillverkarna och fiskade fram olika alternativ för just det jag skulle ha ut från det hela. Helt suveränt! Så bara jag lyckas tyda vad jag skrev ner (Navico nånting) och luskat lite så blir lösningen en liten långsmal grej som monteras under båten (den var ca 15-20 cm lång så rätt så liten och lätt) https://www.saltwatersportsman.com/s...?itok=XSwbtYww
    + en logg-box med SD-kort (inte stå stor den heller) eller så blir det en liknande sonar och en 5" display-enhet (enkel) som loggar eller så var det snack om nån hajfens-liknande grej. Jag fingrade på några av grejerna och inte var de så tunga. (behöver ju inte 0,5 kg kabel mellan grejerna) Såå... det bådar ju gott detta. Blir det en ny båt, så blir det. =) Den är ju inte direkt stor den där gula, 56 cm eller nåt sånt. Dessutom så var det inte side scan sonar jag skulle använda utan något annat som scannade och skapade "foto" av botten med hjälp av ett program, totalscan eller va det nu hette. Priset låg på runt 8-9000 kr för hårdvaran.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    En nackdel i det hela var ju att man endast får bottenscanna insjöar (EU-regel, nåt militärt som begränsar antar jag... fast här är ju demilitariserat så ingen aning, I dont care, jag är nöjd med en insjö).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •