Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Spread Spectrum och HP

  1. #1

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard Spread Spectrum och HP

    Hedy Lamarr

    Har du bestämt dig för att se mindre på TV för att kunna bygga mer modellplan under 2019?
    Glöm det!
    SVT2 saboterar din föresats redan idag, den 1 januari. I SVT2 visas Hedy Lamarrs första Hollywood-film, Algiers, kl 16.25 och kl 21.30 sänds en dokumentär om henne. Tre timmar framför TV'n idag betyder att jag får avstå från TV-nyheter i sex dagar...

    Varför nu detta intresse för Hedy Lamarr? Jo, hon uppfann, med hjälp av pianisten George Antheil, Frequency Hopping Spread Spectrum. Tekniken patenterades 1942 men US Navy började inte använda FHSS förrän 1962 pga NIH-faktorn(Not Invented Here). Numera är vi beroende av FHSS i WiFi och i våra 2,4 GHz radiosystem.

    HP då? Det syftar inte på Hewlett-Packard utan på Hirtenberger Patronenfabrik. Lamarrs första make var direktör för detta HP som c:a 1970 blev en pionjär inom tillverkning av Schneurle-portade 2-takts modellmotorer. HP gjorde också slidmatade 4-taktare som gick otroligt tyst. Allt detta har inget med Hedy Lamarr att göra men det finns ett samband...

    Hedy Lamarr var en krävande kvinna!
    Lars

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    HP - Hirtenberger Patronenfabrik…
    Det fick mig att tänka på den HP 40 R-PR jag hade på 1970-talet, den skulle användas först i en Fiberlin (Ernst Topp) Estrellita pylonracer men hamnade istället i en båt som heter Dunder. Den fanns i tre storlekar: 2,5cc (hette då "Blixt"), 5cc (hette då "Och") samt 10cc (hette då "Dunder"). Se PDF ritningar nedan. Min mellanstora "Och" var marinblå med röd-vit schackrutigt möster på ovansidan. Kommer ihåg en gång när jag skulle köra med båten och jag sa till kompisen att slänga i båten i vattnet efter att motorn startat, han tog då båten, ställde sig upp och gick fram till bryggkanten och skickade i båten med nosen före varvid båten gjorde en fin båge som slutade med nosen rakt ner i vattnet och båten gjorde en båge under vattnet och kom upp några meter längre ut med stoppad motor. Kommer ihåg att jag slet en hel del att få igång motorn med läderremmen runt svänghjulet. Radion var en Robbe FP-T4, året var nog 1974 (jag var då i 13 års åldern). Syrran hitta för några år sen i en kassett med gamla diabilder där det fanns en bild på min gamla "Och", men bara halva båten syns. Det var min 18:e modell (linkontrollmodeller och RC flygplan inräknade) kan jag se på båtens nos, som har nr 18 klistrat där, se bild nedan. Dunder innehade svenska rekordet i speedklassen 10cc 1969 med 19,8 sek.
    Jag har inte kvar varken båten eller motorn men väl radion, bild nedan på min gamla radio tagen idag.
    Blixt (2,5 cc, längd 52 cm):
    https://drive.google.com/open?id=1N7...SAC2Wyj0-1xRBz
    Och (5cc, längd 64 cm):
    https://drive.google.com/open?id=1Q6...U8fv9M-tfwyQ1S
    Dunder (10cc, längd 69 cm):
    https://drive.google.com/open?id=1Dl...vB7EAxgpHWatu_
    Beskrivning av båten:
    https://drive.google.com/open?id=1wX...DzPrVbZgfKRAZP

    Har dock en HP 61 F-RC så jag kan beundra de här fina HP motorerna, bild på min motor nedan. Kommer ihåg att en kille i klubben jag var med i på 1970-talet hade en sådan 10cc, först i en Svensson Fly-Boy och sen i en Midwest Mach 1. Den var rätt högljudd (det gillade jag på den tiden) och den hade ganska bra prestanda. Den fanns också i en version med bakinsug med förgasaren bak som gav lite mer kraft.

    /Bo

    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Dunder_64cm_1974.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	35,0 KB 
Id:	67150   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	HP_40_R-PR.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	49,2 KB 
Id:	67151   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	HP_61_F-RC.jpg 
Visningar:	80 
Storlek:	109,8 KB 
Id:	67152   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Robbe_FP-T4.jpg 
Visningar:	63 
Storlek:	44,4 KB 
Id:	67153  
    Senast redigerat av bem den 2019-01-02 klockan 23:35.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Intressant TV-program om Hedy Lamarr.
    Hon fick inte en krona från sitt patent (1942) på frekvenshoppningen trots att den amerikanska militären använde frekvenshoppning senare. Värdet på hennes uppfinning uppskattas i dagens värde till 30 miljarder dollar, sa de i slutet på programmet.
    Jag hade inte en aning om att frekvenshoppningen "uppfanns" för så länge sen (av Hedy). Verkar som det bara var militären som använde det i början, när det kom till användning civilt har jag ingen aning om men på bred front måste det väl ha varit när radiosignaler för trådlösa nätverk, Bluetooth och GPS började användas mer allmänt. För våra anläggningar för radiostyrning var ju Spektrum först ut 2004/2005 med 2.4 GHz externa moduler för bl a JR, Hitec, Futaba, Airtronics. Sen var bollen i rullning och alla RC tillverkade kom med egna externa 2.4 Ghz moduler eller inbyggda. T ex kom Futaba 2007/2008 med sina egna externa 2.4 GHz moduler (TM-7, TM-8, TM-14) och några 2.4 GHz (FASST) mottagare. Har själv en Futaba, 14MZ, som har just en sådan extern TM-14 modul och jag använder radion fortfarande. Idag är ju frekvenshoppning inom 2.4 Ghz bandet i stort sett allenarådande för våra radiostyrningar. Hur många frekvenser inom 2.4 GHz bandet det hoppas mellan varierar mellan olika fabrikat och modeller av radiostyrningar men uppåt 80 olika s k "kanaler" kan det hoppas mellan inom 2.4 GHz bandet och så ofta som 100 gånger per sekund kan frekvenshopp ske. Detta i kombination att man "binder" sändaren till en viss mottagare med en unik kod så att mottagaren bara "lyssnar" på den sändaren sen gör det hela mycket störningssäkert.

    Inte helt ovanligt tyvärr att frukterna av en "uppfinning" inte kommer uppfinnaren själv tillgodo ekonomiskt, trots att uppfinnaren har/hade patent. Ni kommer väl ihåg Håkan Lans patentstrid om färggrafik till datorer som han hade patent på men som nyttjades av flera amerikanska företag utan att betala licens. Det blev en långdragen rättsprocessen mot dessa företag och hur det gick med detta kan den intresserade Goggla vidare på.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2019-01-02 klockan 12:35.

  4. #4

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Filmen "Algiers" var ingen höjdare men 1930-talet i Hollywood är ju väldigt länge sen.
    Dokumentären om Hedy Lamarr var desto bättre och den går i repris i SVT2 kl 13.40 för de som inte jobbar i sin modellplansverkstad.

    Första gången jag hörde ordet frekvenshoppning var i början på 1970-talet. Jag jobbade då med digitala styrsystem på Svenska Radio AB (SRA) och vi konstruktörer blev inbjudna av forskningsavdelningen för att höra Sven-Olof Öhrvik berätta om modern radioteknik. Öhrvik reste ofta till universitet i USA på den tiden och kom hem med en pilotväska full med papper om frekvenshoppning. Detta var svårt att ta till sig och Öhrvik presenterade det i ett rasande tempo och delade ut några cm-tjocka kompendier som jag aldrig orkade fördjupa mig i.

    Och vilka båtar ni byggde på den tiden, Bo. Riktigt häftiga saker dessa Blixt Och Dunder!


    Fortsättning följer...
    Lars

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Apropå HP .40 så kommer ett par bilder på min gamla HP .40 pylon-rova - trimmad av dåvarande klubbkompisen Arvid Holmbom. På bilderna saknas förgasaren men den finns givetvis också kvar. Detta är dock den enda HP-motor jag ägt för jag var Webra-flygare när det gällde andra motordrivna flygmaskiner vid den tiden.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	p1000320.jpg 
Visningar:	53 
Storlek:	43,6 KB 
Id:	67165

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	p1000318.jpg 
Visningar:	56 
Storlek:	39,2 KB 
Id:	67166

    Roger

  6. #6

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Detta var svårt att ta till sig och Öhrvik presenterade det i ett rasande tempo och delade ut några cm-tjocka kompendier som jag aldrig orkade fördjupa mig i.

    Fortsättning följer...
    Lars
    Frekvenshoppning var krångligt men fröet var sått på SRA. I slutet av 1970-talet flyttade Öhrvik till Lund där han blev professor i radioteknik.

    I mitten på 1980-talet började det hända saker. Militären i flera länder ville ha truppradio med frekvenshoppning inom 30 -80 MHz. Det blev svårare än vad flera leverantörer hade tänkt sig...först 1991 (året då GSM, som inte är FHSS, introducerades) blev det leveranser till förband. GPS som kom igång runt 1990 använder också frekvenshoppning. Då tycks industrin ha lärt sig hur man skulle bygga radio på ett helt nytt sätt. (Jag vet inte hur).
    Det dröjde inte så länge innan arbete med IEEE 802.11 började på ISM-bandet 2,4 GHz. Sen kom övergången från GSM till 3G, som är Spread Spectrum, vid sekelskiftet 2000.

    Först då blev det dags för tillverkarna av radiostyrning att göra säkra system med frekvenshoppning. Nya varumärken introducerades och gamla glömdes bort. Det blev en shake-out för RC-industrin. Jag minns kampen mellan Spektrum och Futaba med argumentation som bara experterna kunde förstå. Jag köpte 2007 min första Spektrum 7 och var nöjd med den trots allt som skrevs om hur mycket bättre Futaba var. Den striden är väl glömd nu och vi kan t.o.m. köpa FreeSky sändare där användaren själv kan programmera användargränssittet.

    Numera ser vi frekvenshoppning som en självklarhet under namnen WiFi och Bluetooth och i glastelefonerna med 3G, 4G och GPS. Jag frågade för 3 år sen en telefonförsäljare "Vad är egentligen GPS". Han svarade: "Det är en app".
    Det var en lång och krånglig historia, kantad av patentstrider, konkurser, framgångar och lycka över nya appar. Barnen vill ju inte längre leka med "döda" leksaker eftersom mobilerna ha tagit över men det är en annan historia...

    Lars

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Visserligen är 2.4 GHz och frekvenshoppning en välsignelse för oss radiostyrare, men man kan ändå undra vad som kan lura runt hörnet för framtiden. En stor nackdel med 2.4 GHz är ju att signalen har svårt att ta sig förbi "hinder" (byggander, höjder i terrängen, träd och liknande).
    Förresten nån som vet varför vi hobby utövare hamnade på 2.4 GHz bandet?

    I alla fall tror jag dels dubblerade 2.4 GHz sändarenheter kommer bli vanligare även ner i prisklasserna dels tror jag backup på annan frekvens (såsom 900 Mhz) kan bli vanligare också (med backupmottagare på samma frekvens förstås). Det finns flera RC-fabrikat som har dubbla 2.4 GHz sändarenheter idag t ex Frsky, Jeti, Graupner och den helt pinfärska Powerbox Systems "CORE" radion. Jeti är väl den enda än så länge som har radiostyrningar med en backup sändarenhet på 900 MHz.
    Trots att vi hobbyflygare bara får flyga "inom synhåll" så finns det idag flera radiostyrningar med väldigt lång räckvidd, t ex Graupners nya MZ-32 har 5 km räckvidd och den nya Powerbox Systems CORE radion har smått fantastiska 12 km räckvidd (point to point).
    När jag tänker tillbaka på den tiden vi använde endast 27MHz, på 1970-talet för min del, så var det en ganska osäker eter vi flög i, där PR-sändare (som också använde 27 MHz bandet) kunde störa ner ett flygetyg. Nog hörde man allt en del rop om "radiostörning" på flygfältet förr när folk flög på 27 MHz. Det hör jag aldrig nuförtiden, tack och lov. Kraschar man idag p g av att modellen blir "ostyrbar" är knappast radiostörning man tänker på i första hand, det är nog i de allra flesta fall andra orsaker.

    /Bo

  8. #8

    Standard

    En styrka med 2.4 GHz bandet är väl att det är globalt tillgängligt, samma utrustning fungerar överallt. Dessutom olicensierat och används av WiFi där säkert utvecklingen drivit kostnaden för själva radiodelen till så nära noll man kan komma.
    /OlleG

  9. #9

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Visserligen är 2.4 GHz och frekvenshoppning en välsignelse för oss radiostyrare, men man kan ändå undra vad som kan lura runt hörnet för framtiden. En stor nackdel med 2.4 GHz är ju att signalen har svårt att ta sig förbi "hinder" (byggander, höjder i terrängen, träd och liknande).
    Förresten nån som vet varför vi hobby utövare hamnade på 2.4 GHz bandet?

    I alla fall tror jag dels dubblerade 2.4 GHz sändarenheter kommer bli vanligare även ner i prisklasserna dels tror jag backup på annan frekvens (såsom 900 Mhz) kan bli vanligare också (med backupmottagare på samma frekvens förstås). Det finns flera RC-fabrikat som har dubbla 2.4 GHz sändarenheter idag t ex Frsky, Jeti, Graupner och den helt pinfärska Powerbox Systems "CORE" radion. Jeti är väl den enda än så länge som har radiostyrningar med en backup sändarenhet på 900 MHz.
    Trots att vi hobbyflygare bara får flyga "inom synhåll" så finns det idag flera radiostyrningar med väldigt lång räckvidd, t ex Graupners nya MZ-32 har 5 km räckvidd och den nya Powerbox Systems CORE radion har smått fantastiska 12 km räckvidd (point to point).
    När jag tänker tillbaka på den tiden vi använde endast 27MHz, på 1970-talet för min del, så var det en ganska osäker eter vi flög i, där PR-sändare (som också använde 27 MHz bandet) kunde störa ner ett flygetyg. Nog hörde man allt en del rop om "radiostörning" på flygfältet förr när folk flög på 27 MHz. Det hör jag aldrig nuförtiden, tack och lov. Kraschar man idag p g av att modellen blir "ostyrbar" är knappast radiostörning man tänker på i första hand, det är nog i de allra flesta fall andra orsaker.

    /Bo
    Varför 2,4 GHz?
    Jag tror det är som OlleG skriver. WiFi placerades för >20 år sen på ISM-bandet 2,4 GHz. Det medförde att radiodelen blev tillgänglig från många tillverkare till låg kostnad. Spektrum, Futaba och alla de andra kunde koncentrera sig på att koda det data som överförs i varje chirp från Tx till Rx och att omkoda det så att datat passar till vår servostandard som kallas PPM.

    Framtiden
    Vår 2,4 GHz RC kan samsas bra med Wifi. WiFi är etablerat och kommer att finnas kvar under överskådlig framtid. "Mobiltelefonin" 5G är huvudsakligen avsedd för data och kommer att ta över en del av datatrafiken från WiFi. Jag gissar att vår "datatrafik" för fjärrstyrning(RC) inte kommer att få mindre utrymme.

    Två sändardelar i en 2,4 GHz RC-sändare

    Är det någon som vet om de två antennerna används för var sin sändardel?
    Många mottagare har två antenner som installeras så att det det blir rymddiversitet(olika platser i modellen) och polarisationsdiversitet. Med två antenner på RC-sändaren kan man få diversitet på sändarsidan också. Det ger längre räckvidd. Två kompletta sändare ger också bättre tillgänglighet i händelse av fel eller hinder för den ena sändarelektroniken eller antennen.

    Lars

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •