Tänkte dela med mig av bygget av en modell av Tummelisa. Originalet ritades av flygingenjör Henry Kjellson, pappa till skådespelaren Ingvar Kjellson. Henry Kjellson var Sveriges första flygingenjör och dessutom världsmästare i bågskytte. Flygkompaniet råkade ha ett antal Le Rhone motorkopior – Thulin A - tillverkade vid Thulinfabrikerna som gått i konkurs 1919. Utifrån denna motor tillverkades ett tiotal flygplan som fick beteckningen Ö1 alltså ett övningsflygplan. Iden till planet kom från piloten Gösta von Porat som gjorde skisser som lämnades till Kjellson. Porat hade varit i Frankrike och man kan ju se en tydlig inspiration från Nieuport och Hanriot. Den 28 juni 1920 provflög Porat det första exemplaret. Det döptes till ”Tummeliten” men kom snart att kallas för ”Tummelisa” eller bara ”Lisa”. Tummelisan visade sig vara precis det övningsflygplan man ville ha! Fina flygegenskaper, kvick i rodren, vilket krävde handlag och känsla av sin förare.När de sista flygplanen togs ur tjänst i februari 1935 hade Tummelisa funnits i tjänst under sammanlagt femton år och kan därmed betraktas som en av det tidiga militärflygets verkliga trotjänare. Totalt tillverkades 29 flygplan. Sista flygningen gjordes på F 3 Malmslätt i september 1962 med det exemplar (3656) som i dag finns utställt på Flygvapenmuseum. Den kände aviatören och flygplansbyggaren Mikael Carlson byggde i tjugoårsåldern i sin fasters källare en replika som fortfarande kan ses på flygdagar världen över.
Jag blev för några år sedan intresserad av att bygga en 33% modell av Tummelisan och kontaktade Flygvapenmuseet som glädjande nog visade sig ha ett fint ritningsunderlag. Utifån dessa gjordes en ritning och modell (numera tyvärr såld) som kan ses på You-Tube

https://www.youtube.com/watch?v=_M_uuu3rExQ

Modellen flög mycket bra och allt sedan dess har tanken på att bygga en mindre modell funnits. Under lite surfande hittade jag en dummymotor från Parkflyerplastics.com som var i passande skala så utifrån denna motor konstruerades modellen. Skalan blev då 1:7 (närmare bestämt 6 2/3) eller 15%. Modellen är inte särskilt komplex så bygget är ganska enkelt.

Bilder och beskrivning av bygget kommer snart…..