Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 56 av 56

Ämne: EDF för gräs?

  1. #41

    Standard

    Kul att fler skaffar! =) Den va ju billigare än den nya.

    Googla lite på kommentarer mellan gula 12an och röda 9an:
    En som köpt röda 9-blade: "I'm flying the same batteries, at the same speed, for the same duration and coming down with more battery reserve. I notice no difference in speed or sound with the new fan."
    "Don, the 9B is indeed more efficient than the 12B."
    "The sound is nearly identical between the two."
    "The 9 blade is more efficient so longer flight time and better lower end thrust so it gets off the ground better."
    "I'm not sure about the top speed but you would definitely see longer flight time, you really can't go wrong with either one."
    "I've had both and see no difference in flight character. Even the sound is the same to me. The 9 blade does get better gas mileage, though; the same duration flights use less battery with the red version."

    Såå... vilken som funkar finfint! Nån sekund/minut hit eller dit spelar ju ingen roll. Jag hade haft en 12-bladig hemma om jag valt den från början. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #42
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ken1 Visa inlägg
    Jodå, gjorde en konvertering av min Avanti 70mm.. Men tror den var för klen för en T35 en P20 eller T25 hade nog varit mer lagom. Så turbinen hamnar i en JSM Excalibur istället.
    Dom håller för mer än man tror.

    Superhero

  3. #43

    Standard

    Min Freewing Avanti 80 mm är snart klar för provflyg men hur kalibrerar man fartreglaget mot sin radio? Är det "den vanliga" varianten, full trottel>anslut batteriet>beep-beep>noll trottel eller? Har någon förresten koll på vilken fartkontroll som sitter i den gula varianten?
    /Leif

  4. #44

    Standard

    Jäklars, jag har inte fått min än. Den skickades 26 mars. Ser man inte fartreglaget i flyget? Max-min du nämner låter som standard. Låter det så och det funkar så är det väl säkert rätt. Vad har du för ackar? Klarar de över 100A kontinuerligt? Jag har inte köpt ackar än.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #45

    Standard

    Man ser reglaget men inte namnet. Jag har Nanotech 6S 5,0 Ah 45 C så de bör klara 100 A. För övrigt är jag skeptisk till fabrikanternas uppgifter om discharge rate. Jag brukar räkna med ca 20 C, möjligen något högre i vissa fall.
    /Leif

  6. #46

    Standard

    Jag brukar mäta med iR-meter och sen räkna ut (hur man nu gjorde, antecknat nånstans) och det hamnar oftast på max 60-70% av etikett-värdet på billiga ackarna, ibland lägre. Såg nån kommentar om detta men det är väl folk som skaffat gröna Turnigys...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #47
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Vet inte riktigt hur ni flyger men man vill ju i vart fall vara uppe 5-6minuter och då är det bara 10C i snitt. Klura på gaspådraget och gasa inte i onödan, där onödan är när det går neråt. En EDF går marginellt mycket fortare om man gasar på nervägen mot att glidflyga ner för att gasa på när man planar ut.

    vill man flyga fullgas hela tiden så bör batterierna vara stämplade 75C+ om vi pratar hobbyking.
    Superhero

  8. #48

    Standard

    Jag mäter också Ri och beräknar discharge rate enligt en formel som är framtagen för att hålla värmeutvecklingen under en viss nivå. Kalibrering av ESC:n funkade ungefär som vanligt. Det blev "full trottel>anslut batteriet>beep>paus>beep-beep>noll trottel". Strömförbrukningen med lagringsladdad acc 3,85 V/cell, blev 90 A. Klart för provflygning
    /Leif

  9. #49

    Standard

    Så här ser mitt protokoll för mätning på accar ut:
    Bifogad fil 67985
    /Leif

  10. #50

    Standard

    Det blev jungfruflygning med Avantin idag. Startar lätt från gräs och flyger bra. De angivna "low rate" utslagen för skev(+/- 19 mm) och höjd (+/- 22 mm) är alldeles för stora för min lugna flygstil. Vidare ska man trimma höjd ner för nerfälld klaff men jag fick trimma höjd upp istället!
    /Leif

  11. #51

    Standard

    Trevligt!! Skumt med höjdtrimmandet vid flaps, men det kanske är så på såna här flyg!? Brukar ju vara tvärtom.

    Jag fick hem min i går. Eller, den kom i måndags men jag glömde hämta ut den... ingen ordning alls. Gillar kvaliteten. Tänkte lägga upp bilder så det kan jämföras om det är samma hela vägen mellan den förra och denna modellen. Är säkert inte så stor skillnad. Lär väl bygga ihop den nån gång och flyga... den ligger i en soffa nu med andra EPO-flyg som inte är byggda... som sagt, ingen ordning alls.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #52
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Om ni inte gör det använd Expo, typ 50% på skeven, 40% på höjdroder, 10% på dykroder och 20% på sidroder. Det det en bra harmoni i modellen. Differentiera skevrodren tills modellen rollar rakt. Vanligtvis mer upp än ner som behövs men kan också vara tvärt om. Tex Funjet behöver mer neråt än upp.... Glöm heller inte mixa höjdroder mot sidroder och skevroder mot sidroder osv så maskinen flyger rakt hela tiden. Tar sin lilla tid men är så värt besväret.
    Superhero

  13. #53

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Trevligt!! Skumt med höjdtrimmandet vid flaps, men det kanske är så på såna här flyg!? Brukar ju vara tvärtom..
    Javisst brukar det bli neråttrim vid klaff ner men jag har faktiskt haft en Sukhoj 26 med samma fenomen (med skevrodren som "flaperons"). Konstigast är väl att Freewings manual säger motsatsen! Det ska tilläggas att jag gjorde denna trimning i låg fart, det är ju själva vitsen med klaffar. För övrigt så blev max strömförbruknng med fulladdad acc 110 A loggat i luften.

    @Henke: Tack för dessa tips, min grundinställning följde med från dina råd för den mindre, numera avvecklade, FMS 70 mm.
    /Leif

  14. #54

    Standard

    Tack för tipsen Henke!!! Jag har aldrig brytt mig om differentierade expo's, men det har ju en viss point om man rollar etc. Förr när man flög mer aerobatik så var det spakvanan som fick till rollar mm, inte fanns det differentierade expos på den sändaren. =) Mixar är man vad med. Solen skiner, blev lite mer sugen på flyga nu...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #55

    Standard

    Efter flera flygningar med Avantin på vårt mycket ojämna gräsfält lutar nosstället neråt-bakåt och då fäller det inte in fullständigt. Jag har lyckats "knuffa" tillbaka det tillräckligt och lagt till ett stöd bakom benet efter tips på Tuben:
    https://www.youtube.com/watch?v=Op0rQsZGJHI kolla efter 0:45
    Här en bild på min plywoodversion:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stöd-för-nosställ.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	72,9 KB 
Id:	68143
    /Leif

  16. #56

    Standard

    Äntligen var det dags! Haha, skaffade min Avanti för evigheter sedan, men ikväll 16 juli 2020 flög den första gången. :-D Över ett år senare eller nåt, jestas.

    Den flög riktigt fint! Klart nöjd. Jag flög med landställena ute hela tiden och flaps steg 1, lite fegis, men hade ny ack (laddade bara en). Tack för tipsen om roder-utslag eller om det var expo.

    Men nedan är lite bilder från före flygningen.
    Hittade ingen pilotfigur nånstans så jag gjorde en egen, tog 1,5h.
    Läste att man borde ha en "stoppkloss" för främre landstället, måttade och ritade upp, 3D-printade.
    Jag gillar måla saker och ting, egen touch så man bryr sig mer om modellen och inte bara flyger skiten ur dem.
    Ska måla hela kroppen i ett senare skede, har bara målat det "interna" än så länge.

















    Och från flygtillfället...




    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •