Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 56

Ämne: EDF för gräs?

  1. #1

    Standard EDF för gräs?

    Finns det?
    De flesta EDF-flyg har väldigt små hjul, men kanske finns undantag med stora hjul, eller så byter man om det går... eller skaffar ett tillräckligt stort flyg. Kan förstås kasta och buklanda, vad väljer i så fall?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Flera som flyger denna modell på vårt gräsfält och de fjädrande landställen fungerar utmärkt på gräset - https://www.motionrc.eu/collections/...g-avanti-s-pnp
    Roger

  3. #3

    Standard

    Ett tredje servo som löser ut en fallskärm som planet kan dingla ner i kanske

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Sebarts lilla 70mm Avanti fungerar utmärkt på gräs med. Finns en tråd om den här på forumet. Flyget bra gör den också. ��

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast den lilla 70 mm Avantin har väl inte lika fina, avfjädrade och infällbara ställ som Freewings lite större modell - gissar jag....
    Roger

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Nä, precis den har inte samma typ av ställ. Men det är inga problem med den kärran, vi har mossa och annat i vår gräsmatta på fältet och där har Avantin inga problem att ta sig upp. Är bra fjutt i fläkten och hjulen rullar lätt. Så det underlättar lite såklart. Min gamla 90mm Taft Viper var annorlunda, den gick knappt att få upp så vi la ut plattor på fältet. ��

  7. #7

    Standard

    Freewing Avanti'n gillade jag! Just pga landställena. Finns den i Sverige? Finns det fler liknande men andra modeller?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Freewing-Avantin flyger också riktigt bra - ingen raket men väldigt välflygande.
    Tror att vi har 3 st sådana i klubben just nu.
    ML Hobby kan säkert fixa fram den och kanske också Autopartner.
    Annars är det ju inga problem att handla den ifrån Motion RCs EU-lager - alltså min länk.
    Roger

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Fick hem nya Freewing L-39 i tisdags. Beställde den just för att den lär funka bra på gräs. Inget testat än, men ställen ser rejäla ut och hjulen är stora, ca 69mm huvudställ o 49mm i nosen. Känns kanske lite tung för sin storlek och vingyta, ca 3.03kg fulltankad med 6S 5Ah HD. Men men vi får se hur den funkar när det blir flygväder igen.
    /A
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20190205_221333.jpg 
Visningar:	141 
Storlek:	77,0 KB 
Id:	67460  

  10. #10

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Vi flyger många andra EDF-er på Motala MFKs gräsfält utan större problem. Freewing 2x64mm A10, FMS/ROC 70mmm Viper, FlyFly 90mm MB339, HSD 75mm Viper, etc etc. Den enda som jag blir lite skraj för att 120m fält ska ta slut är min HSD 90mm Viper med XRP 90mm 13bladare och 6 celler. Det går men är rätt håriga starter.... Ska laborera lite mer med andra fläktar i den.
    /A

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balsafan Visa inlägg
    Ett tredje servo som löser ut en fallskärm som planet kan dingla ner i kanske
    Superhero

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Freewing Avanti'n gillade jag! Just pga landställena. Finns den i Sverige? Finns det fler liknande men andra modeller?
    Det är väl jag som landar för hårt, men ställen på Avantin har urusel stödtämpning tyvärr. Sitter inget vidare heller. Dock en välflygande modell och bra att börja modifiera på.

    MotionRC hävdar att L39 flyger lika bra som Avanti 80mm.... Jag undrar vilken värld MotionRC lever i för en L39 flyger allt annat än bra, i synnerhet jämfört mot Avantin som är extremt bra. Avanti 80mm är nog en av de absolut bästa valen inräknat flygegenskaper, gräsfält, prestanda samt prislapp.


    Min 70mm Avanti, ställen höll ej där
    Superhero

  13. #13

    Standard

    Är inte planet i filmen en FMS Avanti 70 mm? Jag har en sådan själv och ställen är dåligt limmade direkt i skummet så de lossnade precis som Henkes. Jag får upp min på vårt gräsfält om gräset/mossan inte är alltför tjockt.
    /Leif

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Är inte planet i filmen en FMS Avanti 70 mm? Jag har en sådan själv och ställen är dåligt limmade direkt i skummet så de lossnade precis som Henkes. Jag får upp min på vårt gräsfält om gräset/mossan inte är alltför tjockt.
    Jag tyckte jag skrev allt väldigt tydligt haha
    Superhero

  15. #15

    Standard

    Många bra tips, men blir lite förvirrad av vilken ni menar när ni pratar om dem. ;-)
    Freewing Avanti S 80 mm EDF menade jag att verkade bra med sina landställ, den som McRegor hänvisade till.
    Det är dock inget vackert flyg...
    Finns det en Freewing Avanti 70 mm eller FMS Avanti 70mm osv så vet jag inget.
    Alla flygs väl med 6S?
    Vill nog ha infällbart och fjädrande.
    Och ett flyg som orkar iväg och inte stretas av lite gräs.
    Fältet är 160 m så flaps är bra om finns så man slipper landa i hög hastighet.
    Fokus är inte snabbflygande, utan välflygande och som sagt funka bra på gräs.

    Vad är det för skillnad på Sebart Avanti 80mm EDF och FreeWing Avanti 80mm EDF?
    https://mlhobby.com/flygplan/edf-jet...p-80mm-6s-gul/
    https://www.autopartner.se/flygplan/...df-80mm-yellow

    70 mm kanske är för smått?! Men 80 verkar lagom. 90 mm verkar vara next level.

    Fler flyg! =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är Freewing Avanti 80 mm som flygs hos oss och erfarenheten hittills är att de fjädrande ställen fungerar bra på gräsfältet. Och upp har dom kommit utan problem. Finns kanske i flera färgkombinationer (?) men jag tycker att den länkade är rätt fin.
    Vårt fält är under 100 m i den ledd som man för det mesta startar och landar.
    Välflygande men inte så jättesnabbt så jag tror att det uppfyller dina krav mycket väl, Ålänning.
    Har för mig att jag kört att det är Sebart som har rättigheterna till modellen men att Freewing tillverkar den på nån form av licens - men det är bara minnesfragment så ingen garanti för riktigheten.
    Roger
    PS: Läser man texten hos MK Hobby så bekräftar den mina spekulationer om licenstillverkning i nån form.

  17. #17

    Standard

    FMS Avanti 70 mm som jag har och som syns i Henkes klipp (min med fläkt och 6S och hans med turbin!) har infällbara fjädrande ställ av mindre god kvalitet typ rör i rör.
    /Leif

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Freewing tillverkar Sebarts 80mm Avanti, liksom FMS tillverkar 70mm varianten. Sebart har designat kärran ��så det är ett samarbete mellan Sebart och de tillverkarna.

  19. #19

    Standard

    Ah, så det är samma kärra och kvalitet oavsett man köper Sebart eller Freewing? Eller har de variationer som tex olika elektronik, EDF, ESC eller nåt? Blev ju sugen köpa nu så man får flyga nåt nytt. =) Färgschema... sett nån röd och nån blå också. Men inte kollat desto mer.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20

    Standard

    Väntar svar från en webshop... :-) Kan bli en rolig vår.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •