Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Kvalité på byggsatser från SIG?

  1. #1

    Standard Kvalité på byggsatser från SIG?

    Jag kikade runt lite och hittade det här inlägget: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...-MBS-RC-Models

    Det borde väl finnas en och annan som har byggt med SIG's byggsatser här, hur upplever ni kvalitén på satserna och vilka har ni byggt? Finns det bättre satser från andra tillverkare i samma prisklasser?

  2. #2

    Standard

    Det lilla jag har kommit i kontakt med dem så har de varit utmärkta. Klassiska pinnabyggen i mitt fall (gamla byggsatser), men bra material och ritningar osv. Det enda att "se upp" med är att skruvar, linkar mm kan komma i amerikansk gänga och inte vanlig millimeter, men det är knappast en kvalitetsbrist utan snarare ett problem om man vill blanda in egna grejor.

  3. #3

    Standard

    De har ju funnits ett tag så de tidigare av dem var väl lite mer hantverk än de nyare. Det kom nya versioner av flera av dem också, så det kan vara värt hålla koll på. Jag har bara byggt en 80-talare på 90-talet, så jag vet inte så mycket mer än det jag läst och hört. SIG Kadet Senior, finns än idag, men tror knappast det är samma version. Kvaliteten minns jag att var bra, beskrivningen med och det var mitt första flyg.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    55
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Hej
    Jag byggde en sig Kougar i mitten på 70 talet,det är ju ett tag sedan men det var en trevlig byggsats.
    Den har hängt i många år men jag flög den i höstas,

    kawa

  5. #5

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det känns som att Astro Hog är poppis - har sett en hel del nybyggda senaste åren.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #6

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Håller verkligen med om att SIG's byggsatser är bra. Visst finns det andra som är bra också, t.ex. http://www.aero-naut.de/en/products/airplanes/ men bättre i samma prisklass som SIG kan jag inte tänka mig. SIG gör både de fina och lätta trainer-modellerna i Kadet-serien samt snabba modeller som t.ex King Kobra, Kougar och Wonder. Jag blir riktigt byggsugen när jag ser att de alla finns att köpa i Sverige. Har inte funnits här på >25 år.

    En detalj från mitt bygge av King Kobra 1987. Den har cellplastvingar och byggbeskrivningen rekommenderar vattenbaserat kontaktlim som inte smälter cellplasten. Det blev tungt!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PU-lim.jpg 
Visningar:	96 
Storlek:	67,2 KB 
Id:	67548
    Använder numera polyuretanlim i stället. Det kräver dock att man kan denna plankningsmetod. Jag har letat på nätet men inte funnit någon beskrivning av pressmetoden som jag lärde mig av pylon-flygarna på 1990-talet.
    VIKTIGT ÄR ATT SKROTET EFTER CELLPLASTSKÄRNINGEN FÖLJER MED BYGGSATSEN.
    ANNARS GÅR DET INTE ATT ANVÄNDA PU-LIM UTAN VACUUM-BAGGING.

    Lars

  7. #7

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Har nu kollat byggsatsbeskrivningar på SIG's hemsida.
    https://sigmfg.com/collections/sig-kits
    De byggsatser som har cellplastvingar levereras med cellplastkärnor, skal (som jag kallade "skrot" i förra inlägget) och balsaflak för plankning. Det betyder att man kan planka vingarna med polyuretanmetoden som ger lätta och starka vingar.

    Lars

  8. #8

    Standard

    Cellplast förknippar jag med frigolit... flöte för mete på 70-talet

    Jag föredrar helt klart trä att bygga med även om jag kan se nyttan med glas och kolfiber nu för tiden.

  9. #9

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balsafan Visa inlägg
    Cellplast förknippar jag med frigolit... flöte för mete på 70-talet

    Jag föredrar helt klart trä att bygga med även om jag kan se nyttan med glas och kolfiber nu för tiden.
    Helt rätt - stora frigolitskivor som man skär ut vingkärnor från med värmetråd är/var ett sätt att relativt snabbt skapa styva vingar med önskad skränkning.
    Stora flak av abachifanér används lämpligen som ytmaterial.
    Biltemas PU-lim som man spritsar på fanéret och sedan drar ut med ett kreditkort så att det knappast finns något kvar. En liten flaska räcker till många kvadratmeter. Spraya friggon väldigt lätt med en vattendimma innan man lägger ihop och sätter i press. ett helt slätt betonggolv undertill och rejäla skivor över som man sedan tynger till med så tätt med bilbatterier eller blyvikter man kan få plats med så får det torka några dagar.

    Innan man lägger på fanéret kan det vara smart att ha fräst mer eventuella rör för servokablar eller boxar till vingbalk om man ska ha delbar vinge.


    Men så klart är ju ett lätt balsabygge mera hantverk.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  10. #10

    Standard

    Jag är lite sugen på att bygga en Piper Cub från SIG. En Cub i skala 1/6 är typ hälften så dyr som en i skala 1/5 och det skiljer bara några hundralappar i pris mellan 1/5 och 1/4.

    Kommer jag nöja mig med en Cub i skala 1/6 eller kommer jag vilja ha en i 1/4?

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Balsafan - ett tips i all välmening är att du nog skall lära dig flyga först för det ger massor av erfarenheter som du kommer att ha glädje av både när du bygger och avseende vilken typ och storlek av kärror du vill flyga fortsättningsvis.
    Sen skall du inte underskatta EPO-kärror speciellt när du skall lära dig flyga för dom är väldigt mycket tåligare för alla nybörjar-misstag du kommer att göra och när dom går sönder, vilket även dom kommer att göra, så är det oftast betydligt mycket enklare att reparera en så än ett balsa-bygge. Och som nybörjare behöver man främst flygtid och inte reparations-tid.
    Lycka till hälsar
    Roger

  12. #12

    Standard

    Flyga??? Det vågar jag inte

    Jo, jag är medveten om att jag inte KAN flyga... än. Mr.Bob åker på att agera lärare och jag kommer inte börja flyga med någonting jag har lagt ner veckor på att bygga... men en stor del av det hela för mig är just nu byggandet som är ganska avkopplande.

  13. #13

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Helt rätt - stora frigolitskivor som man skär ut vingkärnor från med värmetråd är/var ett sätt att relativt snabbt skapa styva vingar med önskad skränkning.
    Stora flak av abachifanér används lämpligen som ytmaterial.
    Biltemas PU-lim som man spritsar på fanéret och sedan drar ut med ett kreditkort så att det knappast finns något kvar. En liten flaska räcker till många kvadratmeter. Spraya friggon väldigt lätt med en vattendimma innan man lägger ihop och sätter i press. ett helt slätt betonggolv undertill och rejäla skivor över som man sedan tynger till med så tätt med bilbatterier eller blyvikter man kan få plats med så får det torka några dagar.

    Innan man lägger på fanéret kan det vara smart att ha fräst mer eventuella rör för servokablar eller boxar till vingbalk om man ska ha delbar vinge.


    Men så klart är ju ett lätt balsabygge mera hantverk.


    Tack Patrik för en bra sammanfattning av hur man bygger cellplastvingar!
    Hantverksnöjet att bygga med balsa får jag när kroppen skall byggas.
    Den delen är väl förberedd i SIG's byggsatser.

    Lars

  14. #14

    Standard

    Pgrts: Har du någon leverantör av abachifanér som du kan rekommendera? Jag har letat men inte lyckats hitta någon som säljer tunna flak.

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Helt rätt - stora frigolitskivor som man skär ut vingkärnor från med värmetråd är/var ett sätt att relativt snabbt skapa styva vingar med önskad skränkning.
    Stora flak av abachifanér används lämpligen som ytmaterial.
    Biltemas PU-lim som man spritsar på fanéret och sedan drar ut med ett kreditkort så att det knappast finns något kvar. En liten flaska räcker till många kvadratmeter. Spraya friggon väldigt lätt med en vattendimma innan man lägger ihop och sätter i press. ett helt slätt betonggolv undertill och rejäla skivor över som man sedan tynger till med så tätt med bilbatterier eller blyvikter man kan få plats med så får det torka några dagar.

    Innan man lägger på fanéret kan det vara smart att ha fräst mer eventuella rör för servokablar eller boxar till vingbalk om man ska ha delbar vinge.


    Men så klart är ju ett lätt balsabygge mera hantverk.
    Senast redigerat av Kurbit den 2019-02-16 klockan 13:59.

  15. #15


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Bygger på en Sig 1/4 Cub. Har hållit på i några år av och till mellan andra projekt, men gillar byggsatsen.
    Var noga med att läsa instruktionerna och kapa rätt lister. Blir kort på lister i slutet annars....
    Har modifierat den en del med dörr, vinginfästningar, cockpit mm. Bygger även in förstärkningar till flottörer som jag köpt av Hangar9.

    En 1/4 är egentligen inte så stor :-) Så satsa på en sån.
    Kör som en örn... örn örn örn

  16. #16

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Jag byggde en SIG Kadett häromåret i nostalgisyfte, jag började nämligen min bana inom Rc i slutet på 70 talet med en sådan. Jag tycker dom håller bra kvalitet fortfarande, klassiska träbyggen.
    Flyg fort och lågt

  17. #17

    Standard

    Jag nämnde längre upp i tråden att mitt första RC-flyg var en SIG Kadet Senior och när jag för ett tag sedan kom till flyg nummer 100 så var det dags för en till sån, men denna gång ska jag bygga den klar och flyga den (inte sälja bort den före jag byggt den klar). ;-) Byggsatsen är ändå från 1980-talet. Men bra sådan är det. Och det där med listerna känner jag igen, gäller ha koll på vilka som ska vart.

    Nuvarande bygge: http://forum.motorportalen.net/viewt...p?f=61&t=13561
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •