Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Flera forum av ondo?

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Flera forum av ondo?

    Det här med rc flyg är ju en ganska smal hobby med inte allt för många utövare vad det verkar när man ser hur lite det uppdateras i trådarna.

    Det finns ju fler forum för entusiaster av rc flyg här i lilla Sverige. Är det bra eller dåligt för hobbyn?

    Min personliga åsikt är att om man kan samla alla under ett tak med en plattform för gemensamt utbyte av tankar och idéer får plattformen flera samlade inlägg och ser mer aktiv ut.

    Att skapa flera plattformar för utbyte av idéer splittrar och skapar ett "vi och dom" i mina ögon. Har jag fel?

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Konkurrens kan vara bra av olika skäl.
    Så länge forumen är öppna så att vem som helst kan bli medlem är det helt OK tycker jag.
    Det finns ofta forum på klubbnivå och för specialgrenar inom modellflyget och de har säkert sina funktioner då det ju inte alltid går att konfigurera ett generellt forum så att man kan plocka bort alla områden/rubriker som inte intresserar individen.

    Sedan så håller jag med om att det möjligen kunde bli mera aktivt med ett stort forum - men de trådar som är aktiva söker nog sin publik.

    Det är ju tråkigt när folk som inte har samma åsikt går in och gnäller i en tråd som de inte alls har intresse av. Sådant har vi sett - och det är kanske mindre möjligt om man har ett speciellt forum där enbart de som gillar ämnet är medlemmar.

    Sedan finns det ju massor med forum som startas och i princip direkt dör ut för att behovet inte finns. Det är lätt att hitta forum där senaste inlägget är flera år gammalt.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    Standard

    De stora forumen föddes för 10+ år sedan och flera av dem hänger kvar än idag för att någon tar hand om och driver forumet åt användarna. Förr fanns det underlag för flera forum. Idag startar få ett forum eftersom intresset är så lågt för hobbyn just nu, om man jämför med för 10 år sedan. Detta gäller för special-forum och även för allmänna forum inom RC.

    Bättre samla under samma tak om det går då det inte finns en annan utväg och dela upp så intressena hamnar på skilda forum. Detta forum är till största delen fokuserat på flyg, men det finns även lite helikopter, multicopter, FPV, båt, bil osv. Om man vill djupare in på de ämnena finns det andra forum som fokuserat helt på dem, enskilt. Men det är ändå bra att det finns delar av de andra delarna här så det är lättare få in folk i RC-hobbyn över huvudtaget. =)

    När forumen blomstrade som mest så fanns det väldigt många som gnylade över att andra skrev i forum-delar som de inte var intresserade av. Det problemet hade vi på vårt lokala forum. RC tog över eftersom det var många som utövade det och många skrev och då var det flera som tyckte att forumet bara var RC fast det finns massor med andra delar i forumet. Skriv i de forumdelar de är intresserade av då, kunde man tycka! Många läser bara och skriver endast när de är riktigt irriterade på något, vilket inte förbättrar ett dugg. Skriver man inget ska man väl inte klaga heller.

    Lokalt så blomstrar forum när hobbyn blomstrar, dvs när folk bygger och flyger. När ingen flyger så skriver ingen något heller. Vad ska man då skriva om? "Titta på den här filmen jag hittade på YouTube!". Så det gäller att få folk aktiva på klubben eller var man nu flyger och sen blir folk automatiskt aktiva på ett socialt medium. Vissa har övergått till Facebook helt, men det ser jag mer som ett komplement till forum, två olika saker. Inte hjälpte FB ett dugg här hos oss, nån måste hålla låda där också.

    Sen undrar man ju om de gamla rävarna som flög massor och härjade vilt på forumet för några år sedan helt har slutat flyga, eller har de fortsatt flyga lika mycket men orkar inte skriva om det "over and over" här.

    Sen måste man inse att folk tröttnar på hobbies, det var bara en fluga av många, de tar paus, andra projekt tar tiden, livet kommer i vägen, färre flyger på klubbfältet, man flyttar, osv.

    Våren är (snart) här, se till att få något flygklart så ni är redo och far och flyg när det vankas flygning istället för att uggla framför någon av alla era bildskärmar, det gör ni sen när det mörknat efter flygningen så vi får se! :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Det finns en fördel också med att samla alla på ett och samma ställe, inte bara en länksida till olika forum o det är att man kan få upp ögonen för andra delar av hobbyn när man ser vad som händer där eller vilka lösningar som används eller att man upptäcker det finns personer i ens närliggnde klubbar som håller på med särskilda intressen inom hobbyn vilket gör att fler kan bli engagerade. Är tillbaka lite på det som diskuterades på SvensktModellflyg innan gamla forumet lades ner att om man inte syns så finns man inte. Det finns idag en del slutna grupper på Facebook som gör att man inte ens kan hitta gruppen utan inbjudan o det är i min mening helt galet. En närliggande klubb kör med en sluten avdelning där bara medlemmarna kan se vad som händer o det gör det ju omöjligt för utomstående att kunna delta i aktiviteter gemensamt om inte någon ringer o säger till - för utåt sett så gör ju den klubben inte ett skit mer än en flygdag om året. Så personligen tror jag det skulle vara bra o samla alla forum under ett o samma tak för det skulle lättare visa för någon som är intresserad av hobbyn hur otroligt bred den här hobbyn faktiskt är.
    Att man kan fortsätta ha Facebooksidor som komplement till forum där man lätt kan meddela korta meddelanden typ nu sticker jag o flyger så det bara når de som är medlemmar i gruppen är ingen dum ide men i övrigt är ett riktigt forum svårslaget
    Våga vägra Powerbox!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •