Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Tips på kompressor?

  1. #1

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard Tips på kompressor?

    Hej!

    För att fylla luft i modeller med luftställ har jag använt Clas Ohlssons https://m.clasohlson.com/se/12-V-kom...l--min/40-9514 . Det har fungerat ok.

    Men nu med dubbla tankar i min Fw190D9 med Sierraställ får kompressorn jobba livet ur sig...

    Så har någon erfarenhet av en bra kompressor med bra blås?

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Denna är riktigt bra! En stor finess är att den inte låter som ett tröskverk utan inger ett gediget intryck. Om kapaciteten är nog vet jag inte men jag gillar den! I mina ögon är detta en pryl värd tusenlappen kanske ...som säljs för typ 1/3 av det.

    HAB Tomas har strippat dom på plast och byggt in i en fräst låda med batteri inbyggt. Då är den extremt nätt!

    https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...40l-2000022233
    Superhero

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag kör med Biltemas minikompressor https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...sor-2000028529
    Helt OK för mina behov...
    Retroholic!

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du har antagligen en liten kompressor i bilen om du inte har reservhjul ? Kan ju vara värd att testa i så fall...
    Annars verkar ju Henkes förslag vettigt.
    Roger

  5. #5


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Jag kör med Biltemas minikompressor https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...sor-2000028529
    Helt OK för mina behov...
    Just den där kompressorn är standardutrustning i min Merca! Jag kör den på en 4-cells LiPo och tankar ställen i min stora P51:a utan problem.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  6. #6

    Standard

    Dum fråga nu från en ovetande...

    Kan man fylla dom där tankarna med kolsyra? Jag tänker en adapter med tryckreducering kopplat till en sodastreamtub... om det funkar med kolsyra alltså...

  7. #7

    Standard

    Kolsyre menar du säkert. =) Klart det går, men blir det inte väldigt mycket dyrare?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Nej, en kolsyrEpatron innehållet kolsyrA i min värld...

  9. #9

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Kolsyre menar du säkert. =) Klart det går, men blir det inte väldigt mycket dyrare?
    Nej han menar koldioxid , för det så det heter, kolsyra bildas när man löser koldioxid i vatten ,

  10. #10

    Standard

    Eller koldioxid om man så vill... eller dioxidum carbonis... co2.

  11. #11

    Standard

    Dagligt tal i Sverige... KOLSYRA!

    Men skit i mitt förslag... bättre att märka ord...

  12. #12

    Standard

    Haha, wtf! Det heter ju kolsyra, hur har jag missat det, jag säger det ju själv, har kolsyrAtuber juh. Syra låter ju som nåt som rinner... hur som sry för OT... Kompressor ska jag med ha nån dag då jag har luftställ istället för handpumpen. Tack för tipsen.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Tack för alla tips!

    Läst specarna för de olika kompressorerna och det lutar åt den Henke tipsar om. Lite större och tyngre, men driver man den med en Lipo som Gasman tipsar, så slipper man släpa på 12V batteri.

    Intressant att veta kanske om den jag redan har från Clas Ohlson. Där säger webbsidan 12 l/min men läser jag på kompressorn står det 4,5 l/min!!!! Kanske värt att hålla ögonen öppna på vilken man än köper, så man inte blir lurad...

  14. #14
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Jag har sen 12 år tillbaka en minikompressor från Jula som funkar kanon, men lät en del. Plockade bort det stora höljet som bara är i vägen o satte fast innanmätet helt öppet på en plåtbit på min fätldunk där jag har ett 12V batteri o pump etc etc. Jag smorde den med symaskinsolja när den väl satt på plats (lätt att komma åt då) och den blev riktigt tyst (jämfört med innan) direkt o dessutom fyllde jag lufttanken så mycket fortare att det märktes nu när den dessutom tätade bättre. Har smort den typ 2 gånger sen dess o den funkar fortfarande bra.
    Våga vägra Powerbox!

  15. #15

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Hej Per,

    Hittar ingen minikompressor på Julas hemsida, men din kanske motsvarar Clas Ohlsons/Biltemas? Bra tips att smörja upp den, för de låter f-n....
    Tanken är att inte släpa med sig tung fältlåda när jag kommer flyga bensin: Dunk med handpump, kompressor (med Lipo?) och någon typ av förvaring för nödvändiga verktyg och övriga delar. Vi får se hur det blir med det! :-)

  16. #16
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    En sån här använder jag till min cykel, den ska klara 10 Bar så den borde väl funka även till luftställ...
    https://www.coolstuff.se/Luftpump-med-Tryckmatare/12554
    Den är ungefär lika stor som en elektrisk pepparkvarn, fast lite tyngre.
    Den är hemskt smidig att använda, bara att välja måttenhet, ställa in önskat tryck och starta den, så stannar den själv när önskat tryck uppnåtts. Den kommer även ihåg sist inställda tryck.
    Den tar bara ett par timmar att ladda.
    /\/\vh // /\/\r J.

  17. #17
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Bra tips Mats!

    Christer: Det ser ut som att Jula inte har den kvar längre men samma finns lite här o var förutom att klistermärket på sidan säger olika saker
    https://www.conrad.se/p/dunlop-92429...D_BwE&vat=true
    https://verktygsboden.se/oljefria-ko...yABEgIXU_D_BwE
    https://www.hornbach.se/shop/Minikom...iABEgL31PD_BwE

    Jag kan ta kort på hur min sitter o hur otroligt litet innanmätet är i de där stora plastlådorna om du vill.
    De har en stor svaghet och det är kopplingen där man ska ansluta. Den lilla armen som man fäller ner o låser med går av väldigt lätt så försök ta dig runt den direkt så slipper du stå på fältet med allt klart o bara tryckluften som fattas för det inte låser o tätar som det skal
    Våga vägra Powerbox!

  18. #18
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    vilket tryck laddar du modellens tankar med?
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  19. #19

    Standard

    Och vilken volym är det på tankarna?

  20. #20

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    10, 8 kilo 120 max 150 lbs 0m det är robarts. tar en stund.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •