Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Motorriktning på 2-motormodell

  1. #21

    Standard

    Nu gissar jag bara... men om man sitter i ett riktigt flyg och ena motorn dör så trimmar man väl in sidoroder åt rätt håll så att flyget fortsätter gå någorlunda rakt.

    Men gällande ett RC-flyg så vet man oftast inte vilken motor som stannat och vet således inte heller vart man ska dra sidorodret. Fel håll = fail, rätt håll = tur (så länge som det där med vinklar och sånt är rätt).

    Har man starkare motorer kan man, om motorerna är rätt vinklade, köra vidare och klara sig "en vända" för att landa så fort som möjligt. Har man svagare motorer så bör man dra av omgående och landa.

    Eller så skaffar man twinsync eller liknande som håller bägge motorer på samma varvtal (dör ena så dras den andra ner till tomgång).

    Ivve och Bokis, varför har ni testat flera ggr?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #22
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Nu gissar jag bara... men om man sitter i ett riktigt flyg och ena motorn dör så trimmar man väl in sidoroder åt rätt håll så att flyget fortsätter gå någorlunda rakt.

    Men gällande ett RC-flyg så vet man oftast inte vilken motor som stannat och vet således inte heller vart man ska dra sidorodret. Fel håll = fail, rätt håll = tur (så länge som det där med vinklar och sånt är rätt).

    Har man starkare motorer kan man, om motorerna är rätt vinklade, köra vidare och klara sig "en vända" för att landa så fort som möjligt. Har man svagare motorer så bör man dra av omgående och landa.

    Eller så skaffar man twinsync eller liknande som håller bägge motorer på samma varvtal (dör ena så dras den andra ner till tomgång).

    Ivve och Bokis, varför har ni testat flera ggr?
    Testa e ju väldigt enkelt. Throttla ned den ena motorn när du flyger så märker du effekten av det hela. Speciellt skalamodeller kan va knepiga, Twinbeech undantagen med dubbla fenor, P-38an har oxå dubbla fenor men den är knepig av nån anledning ! Det finns många tvåmotoriga modeller som ej är skala som flyger alldeles utmärkt på en motor, Duellist t.ex å några till som jag har haft !

    Svarade en som inte är tillräckligt ung för att veta allt !

  3. #23

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ivve Visa inlägg
    Svarade en som inte är tillräckligt ung för att veta allt !
    Veterankaxigheten träder alltid fram... vet inte om det var en riktad pik eller om det är den sällsynta ödmjukheten. :-)

    Jag har inte egna erfarenheter av egna tester på flermotorigt (förutom i simulatorer). Bara flyger de få jag har och har haft tur än så länge antar jag, med gemensam throttle. Bara flugit med glöd och el. Inte bensin eller turbin som många andra gjort. Men jag hoppas tillverkarna vet vad de pratar om och det de skriver är sånt jag också förlitar mig på, utöver gurus som dig Ivve och flera andra här på forumet som besitter otrolig mängd information och kunskap och svaren från er när man undrar något är guld värt för oss newbies. Dessutom finns det kunnigt folk i andra forum som man har mycket att lära sig från. Det roliga är att det finns olika teorier inom allt och folk är aldrig överens.

    Du vet nog säkert orsaken till varför de olika flygen beter sig olika med sina placeringar av propellrarna, förhållanden och symmetrier, eventuella vinklar, hur krafter påverkar jämtemot massan/CG/flygkropp/profiler/vingar/stjärtarrangemang, osv. ;-)

    Skalaflyg ska flygas sakta och fint, inte som raketer, då är dom för tunga eller så är man för gasglad. :-D Ännu viktigare att ha koll på maskineriet när det ska skalaflygas. Skalaflygen har väl samma proportioner som riktiga flygen men proportionellt väger de väl egentligen för mycket och det har nog effekt på motorbortfall mer tydligt på RC än verkliga flyget?

    Beställde nyss en till DC-3! Woho!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #24
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Veterankaxigheten träder alltid fram... vet inte om det var en riktad pik eller om det är den sällsynta ödmjukheten. :-)

    Jag har inte egna erfarenheter av egna tester på flermotorigt (förutom i simulatorer). Bara flyger de få jag har och har haft tur än så länge antar jag, med gemensam throttle. Bara flugit med glöd och el. Inte bensin eller turbin som många andra gjort. Men jag hoppas tillverkarna vet vad de pratar om och det de skriver är sånt jag också förlitar mig på, utöver gurus som dig Ivve och flera andra här på forumet som besitter otrolig mängd information och kunskap och svaren från er när man undrar något är guld värt för oss newbies. Dessutom finns det kunnigt folk i andra forum som man har mycket att lära sig från. Det roliga är att det finns olika teorier inom allt och folk är aldrig överens.

    Du vet nog säkert orsaken till varför de olika flygen beter sig olika med sina placeringar av propellrarna, förhållanden och symmetrier, eventuella vinklar, hur krafter påverkar jämtemot massan/CG/flygkropp/profiler/vingar/stjärtarrangemang, osv. ;-)

    Skalaflyg ska flygas sakta och fint, inte som raketer, då är dom för tunga eller så är man för gasglad. :-D Ännu viktigare att ha koll på maskineriet när det ska skalaflygas. Skalaflygen har väl samma proportioner som riktiga flygen men proportionellt väger de väl egentligen för mycket och det har nog effekt på motorbortfall mer tydligt på RC än verkliga flyget?

    Beställde nyss en till DC-3! Woho!
    Hehe, missförstå mig rätt Ålänning. Alla gör vi ju så gott vi kan å efter bästa förmåga. Bara för att jag har hållit på med modellflyg till å från sen femtiotalet så vet jag definitivt inte allt. Jag inser att att jag lär mig hela tiden något nytt. Speciellt här på forumet där det finns så många duktiga byggare, både unga å gamla.

    Det jag avslutade min text med ska du inte ta som varken kaxighet eller personlig peak. Jag tycker det är uppfriskande att läsa dina inlägg. Ju mer frågvis man är ju mer lär man sig ! Fortsätt så å lycka till med nya DC3an

    Svarade en som aldrig blir fullärd. ( Kanske låter bättre )

  5. #25

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Sammanfattningsvis:
    Med propellrar som roterar åt samma håll finns det två utmaningar vare sig piloten sitter i planet eller står på marken med en RC-sändare.

    1. Om en motor stannar måste man ge sidoroder åt rätt håll och inte gasa mer eller mindre än att man kan svänga säkert. Detta är sällan ett problem för Jaka. Som rutinerad pylonflygare har han alltid perfekt justerade motorer och bra soppa-tankar.

    2. P-faktorn drar planet åt vänster, särskilt när anfallsvinkeln är hög som på en kärra med sporrställ. Åke Jansson hade aldrig problem med detta när han flög sin DC-3 Congo Queen. Åke är rutinerad och tar det försiktigt med höjdrodret. Härligt att se honom starta från korta fält. (Landningarna är också imponerande men de är off-topic)

    I bägge fallen är det lätt för piloten att reagera snabbt och rätt om han eller hon sitter i planet.
    RC-piloten måste uppfatta situationen snabbt och modellplanet drar snabbt på sned. Därför hjälper det att rikta högermotorn åt höger, förutsatt att bägge propellrarna roterar medurs, sett bakifrån.

    Se inlägg #17 från Ove (AM) Nielsen och de Youtube filmer han länkar till i inlägg #13 i sin tråd "Vingglidningar" här på Allmänt och Tips.

    Ha en skön Påskhelg!
    Lars

  6. #26

    Standard

    Ivve, haha! Tummen upp! ;-) Ut och påskflyga nu. Saknar aktivitet i dina byggtrådar (säger jag som inte uppdaterat mina).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •