Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Ny Saito 90TS ojämnt varm

  1. #1


    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    12
    Jobb
    Kablagebyggare
    Klubb
    Vallentuna MFK

    Standard Ny Saito 90TS ojämnt varm

    Hej
    Undrar om någon har en förklaring till ojämn temp mellan cylindrarna på en 90 Ts (boxer)
    Motorn är ny och har bara körts 5-6 gånger i bänk och lite lagom snällt.
    Bränsle: 7,5% nit. 15% synt 5% Benol (benol bara under inkörning)
    Typisk skillnad är att vänster cyl är 20c* varmare (ex.97* mot 77*) och att det tydligt syns mindre rök och oljedimma från den pipan. Motorn som säkert legat monterad några år hade vid första körningen märkbart lägre komp på vä.cyl. och jag tänkte att det var en ring som inte tätade så bra och då heller inte skapar samma undertryck. Nu efter några körningar har kompet jämnat ut sig till närmast samma, så det hängde troligen på lite inkörning. Ventiler kontrollerades såklart före första start.
    Så till min fråga..Varför suger den i sig mindre bränsle på en sida?
    Tacksam om någon har erfarenhet eller uppslag på orsak.
    Thomas

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Du har den varianten med enkelförgasare? I såna fall: lär visst vara ren fysik,har i bakhuvudet att det har o göra med att det är en twin som inte tänder efter "halva tiden var" s.a.s..Därför så satte saito på sina större 2 förgasare för att man skulle kunna justera bort detta.. Men spelar det någon roll egentligen?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3


    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    12
    Jobb
    Kablagebyggare
    Klubb
    Vallentuna MFK

    Standard

    Hej Bokis

    Det stämmer att det är enkelförgasare. Du tänker nog på 90/100T men 90TS har Jämn tändföljd (äkta boxer som 60TS och 300T ) de andra har 180* "odd fire". Inte för att jag tror att det spelar in så mycket. Det är nåt annat. typ ojämnt undertryck.
    skulle vara kul att göra kompprov

  4. #4

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Hej

    Har en saito 57ts ryker på den vänstra cyl inte på den högra. Lägre komp på den oxå. Motorn går bra ändå.

    En orsak kanske är att högra insugsröret är längre. Bara en fundering.

    Thomas

  5. #5


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Är glödstiften identiska?
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  6. #6

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Bensinmotor cm6

    Thomas

  7. #7


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av thoabr Visa inlägg
    Bensinmotor cm6

    Thomas
    Saito rekommenderar 10 - 20% nitro samt glödstiftet SAI GP01 på den så det är knappast en bensinmotor.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  8. #8
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Saito rekommenderar 10 - 20% nitro samt glödstiftet SAI GP01 på den så det är knappast en bensinmotor.
    Säger som Brasse: -Fel.fel,fel,fel! Gasman ska göra om samt göra rätt!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #9


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Säger som Brasse: -Fel.fel,fel,fel! Gasman ska göra om samt göra rätt!
    OK? Har säkert missat nåt...
    http://www.saito-mfg.com/english/Ins...es/FA-90TS.pdf
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  10. #10
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    ahhhh...du tänker så...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  11. #11


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Är det inte så att Saito 90TS är glöd och 57TS bensin...alltså lite ofas i svaren?

    Tror i alla fall Kjell.

  12. #12
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    ..JUPP! När Saito anger cm3 så är det bensin,amerkanska tum så är det glöd så den som Tomas har är bensinare..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #13


    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    12
    Jobb
    Kablagebyggare
    Klubb
    Vallentuna MFK

    Standard

    Ser att det blev lite fart i tråden alla fall, kul.
    Hade en mail konversation med ”Ray” in Amerika. Han hade fixat till ojämnheten i temp på en FG 84. Både fler cyl och bensin.
    Han tyckte jag skulle använda YS 20/20 soppa som botemedel...tror väl inte det fördelar sig annorlunda, så fattar inte den.

    Till saken, har kört en sväng till med fetare nålning och mellanvarv. Nu blev skillnade om än ännu värre ..25*
    jag har tidigare tittat lite snett på insugsrörens olika längd, då på 300 motorn som är ganska lik och jag tror nu att anledningen sitter där.
    Ett längre rör skall ge högre gashastighet och därmed lite mer undertryck. Den sidan stjäl alltså soppan för den andra.
    Så sep spjäll är nog en väg att gå. Skulle vara intressant om det gick att få till komp prov innan bara.
    Fyll gärna på med idéer och funderingar.

    Thomas

  14. #14


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Ett pulserande gasflöde i ett rör är inte helt linjärt med rörlängden. Vissa längder och pulsfrekvenser kan bromsa flödet rejält medan andra längder och frekvenser kan öka det beroende på stående vågor. Det kanske är så att ena cylindern jobbar mer än den andra?
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  15. #15


    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    12
    Jobb
    Kablagebyggare
    Klubb
    Vallentuna MFK

    Standard

    Jo, säkert. Det där med pulsfrekvenser har jag ringa kunskaper om.
    Jag hade mina misstankar i början att det var ojämnt undertryck (oilka täta cylindrar) som gav diffen, men nu är inte kompskillnaden så stor längre, (men dock ganska dålig tycker jag.)

    Vad tror du om ett utjämningsrör mellan insugen någon cm från cyl., och vilken dim.isf.. 2mm?
    Är ju inte jättesvårt att fixa.
    Rören är väl ca:5-6mm

    Thomas

  16. #16


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Jag råkade ut för detta för många år sedan när jag försökte klura ut varför blåsmaskinerna för syresättningen i ett reningsverk inte räckte till. Kapacitetsmässigt skulle de göra det (i teorin) men de gjorde inte det i praktiken. Blåsmaskiner är samma typ av kompressor som brukar monteras på dragsters och de ger ett extremt pulserande luftflöde. I en bok som heter Tryckluftshandboken som gavs ut av Atlas Copco på 80-talet hittade jag ett kapitel som behandlade stående vågor och när jag hade räknat lite på rörlängderna visade det sig att det var stående vågor som bromsade luftflödet. Efter att försett ledningsdragningen med lyror som förlängde rören fick jag vågorna att istället boosta luftflödet.

    Jag tror inte att du behöver göra någonting utan låt cylindrarna diffa lite i temperatur. Ett utjämningsrör tror jag inte tillför något.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  17. #17
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    När den ena cylindern är mer otät än den andra kan det vara att mer varma avgaser passerar kolven ner längs cylindern. En helt tät motor blir ju bara varm i cylinderhuvudet. Värmen i cylindern är den som cylindergodset transporterar.
    Nästa problemkälla kan vara att den varma cylindern får mindre bränsle. Då handlar det om gasflödet. En annan faktor kan vara ventilspelet. Överlappet - där ventilerna är öppna - mellan Insug- och Avgasventil är beroende av ventilspelet. Ju större ventilspel - ju mindre överlapp.
    Ove (AM) Nielsen

  18. #18

    Standard

    Jag har inte haft enorma mängder fyrtaktare, men ventilspelet har jag justerat på samtliga minst en gång och det är märkbar eller ibland stor skillnad efteråt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19


    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    12
    Jobb
    Kablagebyggare
    Klubb
    Vallentuna MFK

    Standard

    Jo ventilspelet kollade jag innan första start. Det var perfekt gjort från fabrik men det är en god idé att följa upp det även om det inte körts så mycket. Kan ju hända en del just i början.
    Sen till insugsrören.. det skiljer ca:10mm i längd 70 mot 80mm, alltså ca:12-15%
    Jag kan tycka att det låter mycket, men det kan också vara betydelselöst för den aktuella konstruktionen, med pulserande flöde.
    Det skulle räcka att flytta trotteln 5mm i sidled för att få symmetri, och det finns plats. (Vilket talar för att Saito borde gjort det om det var ett problem&#129300 vi får se om jag gör det experimentet. Trotteln behöver en ny fastsättning då också..
    En del kanske tycker jag grottar i nåt som inte är så kinkigt... men det är ju inte helt lätt att nåla in ett fungerande lågvarv om ena stiftet går blött och det andra torrt. En vill liksom lägga av då. Det skulle iofs en ombordglöd kunna lösa, om man nu vill/kan ha det.
    Ska nog kolla spel och köra lite till först.

    Tack för ert intresse så långt.
    Återkommer
    Thomas

  20. #20
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det mest sannolika är att den ena cylindern är otätare och cylindern blir därför varmare.
    Ove (AM) Nielsen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •