Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hur låg batterispänning under belastning ?

  1. #1

    Standard Hur låg batterispänning under belastning ?

    Hur lågt kan man gå under belastning ?
    hexakopter 2,2kg/3,2 med accar

    t-motor mn3510-13 kv700 12x5,5 proppar
    zippy 4 cell 5000mA 30c x 2

    jag har inte mätt strömmen så jag vet inte vad den drar.
    flög i 5 minuter och fick i glasögonen 14,8 volt=3,7 per cell OSD ifrån dji.
    nu när jag kom hem och satte accarna i laddaren så sade dom 3,97 per cell
    då hade accarna vilat i ungefär 50 minuter.
    Fick i 1317 mA så den drar inte ur accarna så hårt.

    hur lågt vågar man ställa larmet ?

    mvh
    Martin

  2. #2
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    3,2V per cell brukar vara rätt normalt på lipo under belastning. Man ska undvika att gå under 3,0V för då kan de börja ta skada. Vill du ha lite marginal för att ta dig hem med så ställ på 3,4-3,5V

    När man storage laddar brukar de ligga på ca 3,8V per cell å det anses vara ca 50% av användbar energi kvar i cellerna då.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  3. #3

    Standard

    Jag har märkt att det är helt olika på hur mycket ström man belastar acken med under flygning och förstås vad det är för ack. Så vad spänningen ska vara när man ska landa brukar variera rätt mycket. Jag har 3,7 på larmet på ett flyg och när acken svalnat (bortkopplad) så är spänningen 3,8V (vilket jag brukar sikta på, 3,75-3,8V). Har ingen svullen ack. En annan har jag på 3,4V-larm och efter acken svalnat (bortkopplad) så är spänningen upp i 3,8V igen. Är rätt blandat. Sämre/äldre/pinade ackar så tycker jag spänningen sjunker fortare på och de återhämtar sig långsammare, slutar med att man dragit ur mindre mAh jämfört med nya/bättre ackar... om man ska hålla 3,8V efteråt. Kyla (under +5) så börjar ackarna leverera mycket sämre, eller snarare kalla ackar. Jag brukar börja med att flyga tills varnaren larmar vid 3,8 och kollar. Sen sänker jag steg för steg tills man är nere på 3,8V efter användning. Då har man marginal. Jag använder alltså LiPo-varnare, såna med display som piper och som man ställer in larmet på. De är dock helt värdelösa på 6S för då visar de mycket lägre spänningar, har väl en 15+ och några varianter, vissa är bättre, men en LiPo-tester verkar klart bättre.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    Jag bevakar den totala spänningen på accen telemetriskt och och larmar på 10,0 V för en 3S ock 20,0 V för en 6S. det blir ju 3,33 V/cell så jag har marginal ifall det blir obalans mellan cellerna.
    /Leif

  5. #5

    Standard

    då får det bli 3,4 som varning och 3,2 som kritisk
    tack o bock

  6. #6
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Vilken sändare kör du? Futaba har en telemetrisensor (sbs-01c) som mäter både spänning i acken och hur många Ampere det går åt just nu och hur många mAh man gjort av med sedan nollställning. Mycket bra o ha, brukar ställa min sändare till att börja larma När jag har gjort av me 2500mAh på en 3300mAh-ack (inte drönare utan Funcub XL) men ändå. Du väljer själv efter hur många mAh det ska börja larma beroende på hur stor ack du har. Så kolla om din sändare har liknande möjlighet, de flesta tillverkare har väl nån form av sån sensor.
    Våga vägra Powerbox!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •