Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: LiPo slänga?

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard LiPo slänga?

    Jag har ett par LiPoackar som är dåliga. Döda celler o gammalt skräp som jag inte vill ha hemma. Finns det några rekommendationer för vad man ska göra hemma innan man slänger dom? Döda dom totalt på nåt sätt så det inte finns energi nog kvar för dom att ställa till med något när de ligger i batteriholken?
    Är det som snackades om förr att lägga dom i en hink vatten ett par dagar?
    Våga vägra Powerbox!

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag tycker att det borde vara enklare att ladda ur kontrollerat med laddaren om man har tid eller koppla in i en modell och köra motorn tills fartreglaget slår från.

    Är man nere på runt 3 volt per cell så har jag aldrig råkat ut för att det har hänt konstigheter.
    Sitter kontakten kvar så är det ju ingen större risk för kortslutning. Behöver man kontakten så kan man ju tejpa tåtarna.

    Vatten och saltvatten har beskrivits att kunna orsaka oxider i lödningen av cellerna så att urladdning inte har skett kontrollerat.

    De som tömmer batteriholkarna har säkert rutiner att klara av eventuella kortisar som ju även kan ske med andra typer av batterier.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    Standard

    Vet inte var du bor men jag såg att ÅVC i Upplands Väsby har en speciell låda att slänga litiumbatterier i.

  4. #4
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    På bilden vid batteriholken är bild även på lipo/liIon/life så där åker nästkommande ack också.
    Våga vägra Powerbox!

  5. #5

    Standard

    Jag laddar ur en 3S acc utomhus med en H7-lampa tills den är helt tom, två lampor i serie till en 6S acc. Sedan kortsluter jag alla balanseringskablarna (löder ihop dem) medan lampan fortfarande är inkopplad. De jag tömt på detta sätt har för övrigt svullnat upp rejält.
    /Leif

  6. #6

    Standard

    Ja hur är det egentligen? Det är i storage-spänning som cellerna är i kemisk balans sägs det. Allt över det är energi som man ska vara försöktig med förstås. Men under så är det ... kemisk obalans?

    Jag har nog kokat vatten i vattenkokare, tömt i en keramikkruka med en massa salt (flingsalt/havssalt verkar duga) och tagit bort kontakterna om de varit bra skick, tejpat kablarna åt sidorna samt slängt i acken några dagar. Varit med om att balanserings-kablarna lossnat, men inte huvudkablarna, än. Kabeländorna brukar oxidera rejält (ena iaf). Kanske går fortade om högre salthalt så det inte blir så utdraget och oxiderna stoppar, eller så är det ingen skillnad, inte tänkt på det. Men jag har använt svagt salt som inte funkar alls, blir ingen fart. Kallt vatten funkar inte heller så bra då det inte verkar blanda saltet eller nåt. Ibland har jag även klippt upp acken så celler och kontakter/lödytor är synliga. Cellernas totala spänning har mätt 0-1 V efter ett dygn. Ingen ack har svullit. Sen till en holk som tar litium. Ackarna blir dock inte vackra. Detta är iaf enkelt, tar några minuter aktiv tid per ack. Koka, salt, plums, dont care några dagar, ta upp, mät, släng.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7


    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    4
    Klubb
    www.lugnetrc.se

    Standard

    Varför inte bygga en raket och skjuta ut dem i rymden. Det verkar ju enklare.
    Undrar vem som kom på den här galna iden om att stoppa batterier i saltvatten mm.

    Det är bara att lägga batterierna i återvinningcentralens batterilåda som dom är.

  8. #8

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Nja, slänga dem ibland de 'vanliga' batterierna är nog ingen smart idé.
    Liksom inte kamerabatterier, datorbatterier m. fl. som har kontaktytorna ijämte varandra.
    SYSAV, återvinningsföretaget i Malmö, har haft brand några gånger i batteriholkarna, förmodligen beroende på kortslutning i Li-xx-batterier.
    Ladda ur så mycket som möjligt (i saltvatten) före destruering!

    Vatten- skum- kolsyre- eller pulversläckare fungerar dåligt mot brand i Li-XX-batterier.
    Det enda som egentligen funkar bra mot Li-XX-batteribränder är s.k. AVD-släckare, men de kostar ju en slant....

    Sök på 'Tuben', det finns massor av jämförelsetester mellan olika brandläckare.
    Retroholic!

  9. #9

    Standard

    Jag tror att kunskapen om litiumbatterier och deras risker är ganska begränsad hos de flesta och såvitt jag vet finns inga särskilda regler för att lägga dem i batteriåtervinningen så "rep" har säkert rätt. Det hindrar ju inte att man minskar riskerna om man vet hur man gör.
    /Leif

  10. #10

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

  11. #11

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Bra länk där Kay Krut. Jag kör nåt liknande. Kör bara 3s och 4S LiPo. Brukar ladda ur max det min iCharger 306B medger, sen kopplar jag in en 10W-20W billampa tills acken är tom, därefter tvinnar jag ihop + och - och slänger ackarna i batteriholken.
    Gör man det utomhus då kan man hoppa över urladdningen med laddaren och koppla in enligt Leifs metod.

    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jaaaa, det finns produkter till allt fan i mig...

    https://m.banggood.com/0V-Lipo-Kille...pupStatedetail
    Superhero

  13. #13

    Standard

    Åk till SRV och släng dom där. Har jag gjort och där har dom speciella batterilådor för Lipo. Har inte bemödat mig att helt urladda dom

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •