Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Rcrcm SUNBIRD på Hammars Backar

  1. #1

    Standard Rcrcm SUNBIRD på Hammars Backar

    Mycket roligt kan man ha på hanget......!
    Är ni i Skåne så är hanget mellan Hammar och Kåseberga ett måste för hangflygaren.
    Många gånger får man dela himlen med andra flygentusiaster, men det funkar bra.


  2. #2

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Ja, där kan man ha mycket skoj. Dock tycker jag att det var högst oansvarigt att flyga så där med så många fullskalaskärmar i luften. En olycka där och allt vårt flyg på den här platsen är ajöss.
    Bara mitt sätt att se på det!
    Kay krut

  3. #3

    Standard

    ....nej man kan ju inte glädja alla!!
    Finns ju alltid nån som kan bli kränkt....
    Men e man vass på flygandet, är förutseende, har goda reflexer och bra kommunikation med de andra "trafikanterna" så funkar det alldeles utmärkt!

  4. #4


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    Ja, där kan man ha mycket skoj. Dock tycker jag att det var högst oansvarigt att flyga så där med så många fullskalaskärmar i luften. En olycka där och allt vårt flyg på den här platsen är ajöss.
    Bara mitt sätt att se på det!
    Kay krut
    Håller helt med dig Kay!

    Hammars Backar är ett av fälten som vi fått godkända av TS där vi får flyga enligt våra (SMFFs/RCFFs) regler. Reglerna finns att läsa på många ställen, t ex här:

    Register över godkända fält: http://rcff-register.se/fields/
    RCFFs Forum under rubriken Säkerhetsregler: http://www.rcflyg.se/forum/cmps_inde...sakerhetregler
    RCFFs medlemsregister: http://rcff-register.se/?page_id=182
    SMFFs hemsida: http://www.modellflygforbund.se/Doku...kerhetsregler/

    Om man är medlem i antingen RCFF eller SMFF förutsätter våra försäkringar att säkerhetsreglerna följs - i annat fall flyger man utan giltig försäkring (såvida man inte har en egen försäkring). Om man inte är medlem i något av förbunden gäller TS allmänna drönarregler vid flygning även på av TS godkända platser.

    Min åsikt är att den här typen av flygning inte gör att förutsättningarna för vårt arbete med att få god tillgång till luftrummet även framöver blir lättare. Tror att det räcker med att någon av skärmflygarna kontaktar TS så kulle vårt tillstånd för Hammars Backar vara i farozonen.

    När det gäller Hammars Backar finns uppgifterna om vilken klubb som ansökt om tillstånd och andra uppgifter här:

    Om fältet/platsen: http://rcff-register.se/fields/detaljsida/?pdb=120
    Avtal som grund för tillstånd: http://rcff-register.se/fields/wp-co...ars_backar.pdf

    Vore väldigt intressant att höra synpunkter från säkerhetsansvariga både i klubb, SMFF och RCFF....

    Med vänlig hälsning,
    Kjell Nilsson, fältregisterhanterare för SMFF/RCFF

  5. #5


    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    94
    Jobb
    Teknikinformatör
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard

    Hej,

    Besöker själv många av de relativt få hang vi har i det här landet och ofta är det så att man måste dela utrymmet med skärmar och hängglidare. Detta är normalt inget problem bara man har klart för sig en sak. Obemannat luftfartyg väjer och håller väl undan för bemannat luftfartyg och det bör inte var svårt för något att förstå orsaken. Om man tittar på den här filmen ser man att hanget bär relativt lågt för skärmarna och även för hängglidaren men att däremot hangseglaren har betydligt enklare att hålla höjd, då ska man som radioflygare alltid befinna sig klart ovanför och vid behov klart utanför de bemannade luftfartygen. Ingen ska behöva känna den minsta osäkerhet om att inte vi håller väl undan. Prata också med skärm/hängflygarna och klargör för dem att du har uppsikt och håller undan, högre och utanför så att de inte ska känna minsta osäkerhet, detta är vår skyldighet och så måste det vara för att vi ska kunna dela samma luftrum på hanget.

    Robert/säkerhetsansvarig ÖMFK

  6. #6
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Skoj flygning! Min idé är: tänk efter före..Tipsen här är bra,att lita på hur bra man är att flyga och reflexer sisådär..Samarbete mellan de som har roligt är A och O,mycket kan undvikas med lite kommunikation..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #7

    Standard

    Precis så är det....!
    Om man initialt flyger ensam på ca 200m av ett 5km långt hang, och så efter ett tag dyker det upp allehanda "flygetyg", så är det inte speciellt svårt att använda sunt förnuft för att samsas om luftrummet!
    Har funkat alla åren jag flugit där!
    Om man inte kan hantera sina grejer oavsett vad man flyger, kör eller åker, så hjälper inte ens det bästa av regler! Ser man ju varje dag i trafiken, om inte annat.
    Konungariket Sverige i ett nötskal: Det som inte är förbjudet är obligatoriskt.....

    Hangflygning är bland det roligaste man kan göra med byxorna på!
    (Blåser det mer lastar man in bly o det går ännu fortare......)

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Hur är RCRCMs modeller? Är det bra saker i linje med europeiska tillverkare eller är det fortfarande tydliga kina-produkter med malla gelcoat? Dom förefaller prisvärda, ser vettiga ut på bilder men har aldrig sett eller känt på någon live.

    Är egentligen sugen på en flygande vinge och dom har ju en där som är intressant.


    Citat Ursprungligen postat av Ben D Wings Visa inlägg
    Om man initialt flyger ensam på ca 200m av ett 5km långt hang, och så efter ett tag dyker det upp allehanda "flygetyg", så är det inte speciellt svårt att använda sunt förnuft för att samsas om luftrummet!
    Ja, det där är lite klurigt. En människas rätt att utöva sin hobby tycker jag är värd en "unit". Om En modellflygare flyger så är hans unit lika mycket värd som den som flyger skärm - tycker jag. 1-1 förhållande.

    Skall modellflygaren behöva flytta på sig för att han i skärmen måste flyga på samma ställe? hm, kommunikation måste ju fungera där som du säger. Självbevarelsedriften borde ju göra att skärmflygaren inte nödvändigtvis inkräktar på modellflygarens flygområde. Men ibland är ju nästan rakt upp i luften och dom tror de är värda 1000 units och modellflygare 0.001 unit.

    Det är ju dumt om man har ihjäl någon oavsett var det är. Tidningarna lär nog alltid skriva det som att modellflyg krockade in i skärmflygare och inte skärmflygare flög in i modellflygplan.
    Superhero

  9. #9

    Standard

    Morn Henke,
    Deras modeller är helt ok. Har haft 3 stycken och är mycket nöjd med flygegenskaperna. (Sunbird, Dorado & Tucan), Tyvärr så har de gått till de sälla "flygmarkerna". Dock inte pga. av dålig kvalitet, men det blir lätt så när man flyger fort o lågt i mycket vind. Verkar finnas flygmagneter inbyggda i hangkanten på sydkusten....
    Började inte flyga hang förrän 2014, så man får väl skylla en del på SBS oxå.....
    Men "learning by doing" ger som bekant resultat, kan kanske kosta några modeller på vägen.
    Jag skulle säga att byggkvalitén är helt ok numer. De har en relativt ny fabrik, så du behöver inte vara rädd för att det ska vara sk. "kinasmäck". Men de är inte helt i klass med de europeiska tillverkarna. Det avspeglas ju även i prislappen. Skulle säga att det är value for money, så är du sugen så behöver du inte tveka. Men mitt tips är att kolla RCNetwork och RCGroups för att få mer speciella modeller. Kan finnas lite svagheter som att någon variant kan vara lite klent byggda i bakroppen etc.

    Jepp håller med o så är det! Vi har väl alla lika rätt att utöva vår hobby. Personligt ansvar är alltid prioriterat i min värld och luftrummet är mig veterligen inte dedikerat enbart skärmflygare...!
    Sen är det ju en helt annan sak att vara där i verkligheten och se den tredimensionella bilden, dvs. avstånden i djupled. Vet inte hur man som lite lätt självutnämnd expert kan avgör detta mha. en tvådimensionell liten filmsnutt. Men finns säkert folk med helt unika specialbegåvningar.....

    Nä nu skiter vi i det här....! Drar ner till Hammar nu och flyger hang; SW 8-10 m/s och solsken!!!

  10. #10
    LarsBrincks avatar
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    51
    Jobb
    Skådis
    Klubb
    Team-Tornado

    Standard

    ...och varför skall det där hanget ligga 68mil från Sthlm? Överväger flytta när jag ser filmen . Hur är Mefiston jämfört med Sunbird? Den här ser livligare ut men det blåser ju mer... Dags att få ihop min Schwing - pepp pepp när man ser det här filmen. Tack för kul filmer - vore kul att flyga ihop nån gång. Som sagt: "Hangflygning är bland det roligaste man kan göra med byxorna på! (Blåser det mer lastar man in bly o det går ännu fortare......)" - tror jag snor det citatet

  11. #11

    Standard

    Tjena Lars o tack för positiv feedback, klart uppskattat!!!
    ....kan vara meckigt att bo i svenska huvudkommunen ibland!!
    Sträckan mellan Hammar och Kåseberga är helt underbar att flyga på och du är såklart varmt välkommen!!!
    Vi har ganska bra förhållanden här nere i platta Skåne med lång och ren kuststräcka!
    Och som du säkert vet så blåser det 350 dagar om året här nere, resten är det storm.....
    Alltså..., har du en Schwing, James Hammond när det är som bäst.
    Sjukt fin modell, en av mina favoriter och står min måste-ha-lista. Har sett Pierre Rondell flyga en del med den och den här riktigt fin.
    Om du inte har koll på honom så är han fransman och vass F3F pilot. Han gör riktigt bra filmer. https://planet-soaring.blogspot.com/

    Mefisto o Sunbird är egentligen ganska olika! Men den ena kompletterar den andra...., när Mefiston börjar bli sådär att flyga (+10 m/s) så drar man fram Sunbird'en.
    Mefiston kan i stor sett flyga på en måsfis på hanget. Spännvidd 1900mm och AUW 710g, vingbelastning ca 21g/kvdm. Och du kan "provocera" den rätt bra utan några dramatiska tendenser.
    Frågar du mig så borde alla som verkligen gillar hangflygning ha en Mefisto. Väldigt lättflugen, snäll och får du till bra klaffutslag kan du landa på en femöring.
    Sunbird behöver mer lyft, (mer vind, större hang) för att komma till sin rätt, men är en raket när det blåser o man lastar i bly. Krisipig roderrespons när man får upp farten lite., väldigt trevlig modell!
    Spännvidd 1500mm och AUW 1180g (utan bly), vingbelastning ca 57g/kvdm. Har dock en liten obehaglig tendens att "snaprolla" åt höger om man har lite högre fart och drar för mycket höjd i sväng eller upptag. Har en AMT (All Moving Tail) så man ska inte överdriva höjdutslaget. Framför allt om man kör med lite tillbakaflyttad CG. Jag kommer absolut att skaffa en ny Sunbird (eller en Schwing)!

    Du är mer än välkommen att "sno" citatet, vi riktiga modellflygare får ju hålla ihop!!
    Och har du vägarna förbi så flyger jag mer än gärna med dig!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •