-
Tyngdpunkt
Är det någon som vet?
Ska tyngdpunkten vara
30% in eller 1/3 på
Övervingen på FolkerD7
Tacksam för svar
Tobbe
-
Om du måste chansa så välj 30%, det är ju längre fram än 1/3. Framåt är alltid lugnare.
-
Tack Danne.Har köpt en Fokker D7 från Hobbyking.Övervingen är 15,2cm bred och Hobbyking skriver 5cm in från vingens framkant.Och dom rekomenderar en 3cell 2200 Lipo sagt och gjort men jag fick lägga 100gram bly i nosen för att få rätt tyngdpunkt enlikt HK.Dåligt av av HK.Kärran är en plugg and play så det var inte mycket att gör bara limma dit stabbe och fena.
Tobbe
-
Jag gör så här, tittar uppifrån och mäter hur brett det är från framkant övervinge till bakkant undervinge. Se detta mått som den totala vingbredden, därefter sätter jag tp 25 % från framkant.
//R
-
-
Det är 20cm från Övervingen framkant och undervingens bakkant så då stämmer 5cm
-
På min DVII så ligger TP ungefär vid undervingens framkant, den har jag förvisso byggt med orginalprofil och med orginalmått på kärran (nerskalade så klart
). Det kanske inte din kärra från HK har så det är möjligt att det spelar in.
-
Skulle jag ha tyngdpunkten som du skriver skulle jag behöva minst 2hg bly extra och det finns inte på kartan
-
Då är det förmodligen ganska skalariktiga mått på den, jag byggde med tanke på att köra el-setup med 3 cell och byggde tämligen lätt, det hela slutade med att jag fick hinka i en maffig 4s ack på 4 Ah tror jag det var monterad längst fram ovanför motorn för att få ordning på TP
. Kan ju också vara så att den undre vingen på din kärra är längre fram än på min.
Senast redigerat av jpflyg den 2019-05-27 klockan 16:23.
-
Hej jpFlyg.Undervingens bakkant är 5cm bakom övervingen,total bredd sett ovanifrån 20cm tyndpunkt enl.HK 5cm in på övervingen
spännvid 93cm skulle ha vägt ca 850g men har hamnad på 980g
Tobbe
-
-
-
Tack för informationen
Tobbe
Behörigheter för att posta
- Du får inte posta nya ämnen
- Du får inte posta svar
- Du får inte posta bifogade filer
- Du får inte redigera dina inlägg
-
Forumets regler