OlleG,
Ja i modern F3A måste man kunna programet utantill, det går såpass fort mellan varje manöver, det är ju bara en markerad (mer eller mindre) kort raklinje mellan utgående och nästa ingående manöver. Visserligen lär sig hjärnan med muskelminnet (eller vad man nu kan kalla det vi gör med våra händer/fingrar) efter ett tag att flyga hela programmet utan att du ens tänker på vad manövrerna heter, men det är lättast att "hänga upp" en manöver på ett nyckelord (det står i FAI manöverbeskrivningens första ord). Sen vill jag nämna att vi i Sverige (och övriga nordiska länder) flyger en lite enklare klass också som heter F3A-Nordic ("Nordic") som baseras på FAI Advanced med vissa modifikationer, t ex nu gällande är "N-19" och finns att hämta på www.f3a.se samt det finns även en Powerpoint på Norska F3A som är bra att ha som stöd. På senaste NM i Finland i juli beslutades om nytt Nordiskt program, "N-21" (varje nytt program gäller i två år dvs detta gäller för 2020-2021 och börjar gälla från 1 januari 2020). Finländarna har ännu inte producerat det officiella programmet (jag har dock ett utkast) med Aresti figurerna och manöverbeskrivning (Norge skall göra en ny Powerpoint också vad det lider) men det kommer nog snart. N-21 är baserad på A-23 med viss modifikation (A-23 finns inte i FAI's Sporting Code än för övrigt så du kan ej kika på det).
Skall du träna på FAI F3A programmet skall du börja träna på kommande P-21 (preliminary-21) som gäller för 2020-2021 (från 1 januari 2020). Det finns beskrivet i senaste FAI Sporting Code, med Programmet som arestifigurer och textbeskrivning. Observera att där det står "Option" kan du välja att utföra manöverna på någon av de beskriva sätten (alltså på mer än ett sätt), det kan bero på t ex vindriktning (t ex stark sidvind) man väljer en viss option så man kommer mer på flyglinjen inför nästa manöver).
(K faktorn är svårighetsgraden, multiplikatorn)
PRELIMINARY SCHEDULE P-21 (2020-2021)
P-21.01 Vertical 8 with ½ roll, ½ roll K 3
From inverted, perform a ½ roll ending in the centre, push through a loop, pull through a loop, perform a ½ roll starting in the centre, exit inverted.
P-21.02 Stall Turn with consecutive two ¼ rolls K 3
From inverted, push through a ¼ loop into a vertical upline, perform a stall turn into a vertical downline, perform consecutively two ¼ rolls, pull through a ¼ loop, exit upright.
P-21.03 Square Loop on Corner with ½ roll, ½ roll K 4
From upright, pull through a 1/8 loop into a 45° upline, pull through a ¼ loop into a 45° upline, perform a ½ roll, push through a ¼ loop into a 45°downline, push through a ¼ loop into a 45° downline, perform a ½ roll, pull through a 1/8 loop, exit upright.
P-21.04 Figure 9 with consecutive two ½ rolls in opposite directions K 3
From upright, pull through a ¼ loop into a vertical upline, perform consecutively two 1/2 rolls, in opposite directions, push through a ¾ loop, exit inverted.
P-21.05 Knife-Edge flight with consec. ¼ , ½ roll in opposite directions, consec. ½ , ¼ roll in opposite directions K 5
From inverted, perform consecutively a ¼ roll and a ½ roll in opposite directions, perform a knife-edge flight, perform consecutively a ½ roll and a ¼ roll in opposite directions exit upright.
P-21.06 Inverted Split S with consecutive two ½ rolls K 2
From upright, push through a ½ loop, perform consecutively two ½ rolls, exit inverted.
P-21.07 Golf Ball with ½ roll integrated K 5
From inverted push through a 1/8 loop into a 45° upline, push through a ¾ loop into a 45° downline, while performing a ½ roll integrated in the top 180°, pull through a 1/8 loop, exit upright.
P-21.08 Shark Fin with consecutive two ¼ rolls K 3
From upright, pull through a ¼ loop into a vertical upline, pull through a 3/8 loop into a 45° downline, perform consecutively two ¼ rolls, pull through a 1/8 loop, exit upright.
P-21.09 Double Immelman with ½ roll, consecutive four 1/8 rolls, ½ roll K 5
From upright perform a ½ roll, push through a ½ loop, perform consecutively four 1/8 rolls, pull through a ½ loop, perform a ½ roll, exit inverted.
P-21.10 Push-Push-Push Humpty-Bump with ½ roll (Option: with ¾ roll, ¼ roll) K 3
From inverted, push through a ¼ loop into a vertical upline, perform a ½ roll, push through a ½ loop into a vertical downline, push through a ¼ loop, exit inverted. Option: From inverted, push through a ¼ loop into a vertical upline, perform a ¾ roll, push through a ½ loop into a vertical downline, perform a ¼ roll, push through a ¼ loop, exit inverted.
P-21.11 Roll Combination with consecutive ½ roll, roll, ½ roll in opposite directions K 4
From inverted, perform consecutively a ½ roll, roll, ½ roll in opposite directions, exit inverted.
P-21.12 Top Hat with ½ roll, inverted spin (Option: with ¼ roll, ¼ roll) K 4
From inverted, push through a ¼ loop into a vertical upline, perform a ½ roll, pull through a ¼ loop into a horizontal line, perform a spin with 2 ½ turns into a vertical downline, pull through a ¼ loop, exit upright. Option: From inverted push through a ¼ loop into a vertical upline, perform a ¼ roll, pull through a ¼ loop into a horizontal line, perform a spin with 2 ½ turns into a vertical downline, perform a ¼ roll, pull through a ¼ loop, exit upright.
P-21.13 Figure Z with roll K 4
From upright, pull through a 3/8 loop into a 45° upline, perform a roll, push through a 3/8 loop, exit upright.
P-21.14 Comet with consecutive two ¼ rolls in opposite directions, ½ roll K 3
From upright, push through a 1/8 loop into a 45° downline, perform consecutively two ¼ rolls in opposite directions, pull through a ¾ loop into a 45° downline, perform a ½ roll, pull through a 1/8 loop, exit upright.
P-21.15 Roll Combination with consecutive four ¼ rolls K 3
From upright perform consecutively four ¼ rolls, exit upright.
P-21.16 Half Square Loop on Corner with ¼ roll, ¼ roll K 2
From upright, pull through a 1/8 loop into a 45° upline, perform a ¼ roll, perform a ¼ knife-edge loop into a 45° upline, perform a ¼ roll, pull through a 1/8 loop, exit inverted.
P-21.17 Avalanche K 4
From inverted pull through a loop while performing a snap roll in the low centre, exit inverted.
Total K = 60
Start och landning bedöms inte.
Man har 8 min på sig från det man startar (gaspådrag från marken) tills man gått ur sista manöver 17 (man räknar inte tiden till du landat!). Bra att ställa timern på t ex 07:30 min så man har 1/2 min kvar när man får varning om att 7:30 min gått ut, då hinner man i regel få till sista manövern inom en 1/2 minut, kanske man får tighta till den lite men bättre det än 0 poäng). Så har jag i alla fall och det har funkat bra.
Manövrerna i P-21 (sid 33) och beskrivningen (sin 23-24) ovan finns i senaste Sporting Code, 2019, version 2 (Maj 2019):
https://www.fai.org/sites/default/fi...tics_19_v2.pdf
Vi har i Sverige även ett regelverk med undantag från FAI Sporting Code som är bra att känna till, om man skall tävla i F3A eller Nordic klasserna:
http://www.f3a.se/uploads/File/Svens...utgava_7.1.pdf
Bra stöd för inlärning är även denna PowerPoint för P-21:
http://www.f3a.no/Regler/P-21engl.ppt
Nästan alla piloter tar stöd av en "läsare" (uppläsare, medhjälpare) på en F3A tävling, vare sig det är en Nordic eller F3A pilot.
Men kan man programmet bergsäkert kan man stå själv utan läsare i och för sig, om man önskar, inga regler hindrar detta. Men man behöver i regel en medhjälpare oavsett som bär ut modellen till startpunkten och hämtar modellen efter landning så...
Vad läsaren skall säga måste man vara överens med piloten om. Vissa vill bara ha nyckelordet uppläst, vissa vill ha lite mer hjälp på traven att man stöttar mer genom hela manövern. Vissa vill t ex att man säger "mitten" när de är i centrum på manövern (kan hjälpa att få till symetrin på manövern), kanske om det är olika rollrikning på en manöver man blir påmind om det, man kan få stöttning om man flyger lite nära eller långt ut då kan medhjälparen säga det till piloten osv. Även vid landning kan medhjälparen ge stöd (vid vissa flygfält kan det vara svårlandat t ex med hinder runt eller på fältet). Man har i regel mer nytta av en medhjälpare än utan.
I regel har varje pilot en egen läslapp med sig där det står vad piloten vill ha uppläst. Själv nöjer jag mig med att få nyckelord upplästa. I Finalprogram (och på EM och VM även Okända flygprogram man får reda på kvällen innan) måste man nästan ha en uppläsare då manöverna är såpass svåra och en bra läsare kan vara skillnad mellan en pallplats eller så. Men det finns (få) piloter som även flyger Finalprogram utan läsare på tävling, det har jag sett med egna ögon.
/Bo