Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Radio som läser upp flygmanövrer?

  1. #1

    Standard Radio som läser upp flygmanövrer?

    Söker radio med möjlighet att läsa in flera olika flygprogram (t.ex. F3A-program) i sändaren, som man sedan under flygningen får uppläst av sändaren, manöver för manöver, när man triggar något på sändaren. Det skall vara bra spakar, fler än 8 kanaler och inga fantasipriser.
    Någon som kan rekommenderas?
    /Göran Ridderström

  2. #2
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    FrSky Horus. Du kan ladda in ljuden och stega fram dem med en av swicharna...
    Ove (AM) Nielsen

  3. #3

    Standard

    Tack för tips. Det skall jag titta vidare på.
    /Göran

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Jeti DS-16 och DS-24 kan detta, du kan spela in, läsa in varje manöver som ljud. Man kan sen få ljudet uppspelat genom att luta sändaren åt ett håll. I sändaren finns en rörelsesensor (accelerometer) så när man tiltar sändaren (eller t ex vrider den) kan man få utfört ett kommando t ex läsa upp nästa manöver. Är lite lättera tror jag att kunna luta sändaren på detta vis för uppläsande av nästa manöver än att behöva flippa på en switch. Observera att Jeti DC-16 och DC-24 har inte accelerometer så med dessa kan man ej tilta sändaren för att få till detta.

    Vet inte om Jetis nya DS-12 med några av optionerna man kan köpa till kan få till detta också, den radion är lite billigare.

    Skulle tro att Powerbox Systems nya CORE radio kan få denna finess också vad det lider, för den har inbyggt hårvarumässigt den accelerometer som krävs i sändaren men mjukvarumässigt har de inte kommit så långt att de nyttjar den till nåt än.

    /Bo

    Senast redigerat av bem den 2019-08-16 klockan 10:28.

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Jeti DS-16 och DS-24 kan detta, du kan spela in, läsa in varje manöver som ljud. Man kan sen få ljudet uppspelat genom att luta sändaren åt ett håll. I sändaren finns en rörelsesensor (accelerometer) så när man tiltar sändaren (eller t ex vrider den) kan man få utfört ett kommando t ex läsa upp nästa manöver.
    Kan man verkligen trigga nästa fil på det viset? Om inte annat så kan vi ju via HAB ge det uppdateringsförslaget till Jeti där vi har gräddfil. En playlist alltså.

    Jag använder accelrometern till hjulbroms, tilta mot mig blir mer och mer broms och ställa radion upp är handbroms så att säga. Har klockan eller telemetri som läses upp med tilt åt sidan.

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Skulle tro att Powerbox Systems nya CORE radio kan få denna finess också vad det lider, för den har inbyggt hårvarumässigt den accelerometer som krävs i sändaren men mjukvarumässigt har de inte kommit så långt att de nyttjar den till nåt än.

    /Bo
    Core och mjukvara ja... Det flögs inte jumbojet på Kolibriträffen i våras för Mrs Core valde att inte starta. Å andra sidan flygs det heller inte två motorig Opus ett par år tidigare för att DC-16 inte ville starta. Är väl bara Frsky som aldrig felat någonsin haha
    Superhero

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    henke2,
    Jag skall inte ta gift på att det går att tilldela uppspelning av ljudfilerna sekvensiellt via accelerometern men nog borde det gå på en Jeti DC-16 eller DC-24 med lite nyare firmware? … via t ex en 3-vägsbrytare (On-Off-On) med fjädrande läge ut till On-lägena går det i alla fall få till detta men lite nyare firmware i de nämda radiostyrningarna:
    Källa: se under rubriken Notes för firmware 4.00 i denna PDF fil:
    http://www.jetimodel.com/en/show-file/891/


    Audio Player:

    Pilot voice caller
    The Audio Player application now offers a possibility to play audio files sequentially.
    This feature is useful if you practice an aerobatic routine - the transmitter will always tell you the name of the next figure.

    You can also use this feature just as a background music trigger.
    The music will not be interrupted by any incoming alarms or sounds on event.

    - In Apps → Audio Player press the F(1) Tools button.
    - In the dialog menu you can select the audio file that will be always played as the first in the sequence. The file sequence is ordered alphabetically. Please rename the files if you wish a different playback order.
    - Assign the switches called “Play next” and “Play previous”. We recommend using 3position momentary switch to flip between audio files. Assigned switches will have multiple functions as well:
    o Short press of the “Play next” seeks the next audio file in the sequence.
    o Short press of the “Play previous” seeks to the beginning of the current audio file. Any subsequent press of this switch starts playback of the previous audio file in the sequence.
    o Long press of any of the switches leads to resetting of the sequence and playing the first audio file.
    - Check the “Continue playback” option if you wish the transmitter to continue playback through the whole folder.

    Du som har en Jeti radio henke2, går det att välja Play next med accelerometer istället för en brytare? Kan du se det?
    Vore intressant att veta.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2019-08-19 klockan 12:22.

  7. #7

    Standard

    Hej,
    Tack för tips och info om Jeti. Jag tror att Jeti kan vara ett bra alternativ för mig att köpa för de behov jag har. Antar att spakarna är bra också. Jag skall titta mer på Jeti så snart jag får tillfälle. Futaban är kanske också ett alternativ men priserna är lite för höga för att jag skall nappa.
    Men, efter att ha läst några inlägg på Svenskt Modellflygs websida och tittat på Spektrumvideo så började jag undersöka vad den radion som jag redan har egentligen klarar av. Det är en Spektrum DX9 och efter att ha kollat manualen ordentligt så visade det sig att det finns möjlighet att programmera in ”Stepping sequence” och koppla det till valfri switch på sändaren.
    Jag läste in F3A programmet som en ljudfil med programmet ”Spektrum Audio Editor” och förde över programmet till sändaren. Som switch att stega programmet använder jag Bind-knappen uppe på sändare som är åtkomlig med vänsterhanden och utan att behöva flytta högerhanden. Det fungerar bra och det är en bra hjälp och betydligt enklare att få manövrerna upplästa från sändaren när man är ensam på fältet och inte kommer ihåg programmet.
    /Göran

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag har hoppat mellan olika radioapparater tills jag stötte på Jeti 2013. Över 6år sedan och jag är fortfarande genuint glad varje gång jag använder den. Jag har fått ständiga uppdateringar och sändaren känner jag inte att jag behöver byta trots nya versioner har kommit, eftersom den jag har uppdateras också. Spakarna är riktigt riktigt bra.

    Sjukt bra köp med facit i handen. Har den nu rätt ljudprogram också så är det ju ett toppenköp även för dig. (kollar detta ikväll)
    Superhero

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jo det funkar.

    Superhero

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Kanoners henke2. Såna här små finesser är alltid bra att känna till, tycker denna finess kan ha rätt många bra användningsområden, speciellt för (tävlings)flygare som t ex behöver lära sig olika flygprogram.
    På Jetis korvlådesändare, DC-serien, som inte har accelerometer funkar förstås inte det du visar i din video men då kan man ju använda en On-Off-On brytare med fjädrande läge ut mot On lägena för att få till detta, som beskrevs tidigare.

    Jag har även sett på video folk som med Jeti radio flyger ett flygplan med hjälp av
    accelerometer, genom att luta radion (för skev och höjdfunktion) kanske de även hade sidoroder genom att vrida/gira sändaren, och det funka. Det är rätt mycket kul man kan använda en accelerometer till om tillverkaren i mjukvaran verkligen låter användaren kunna välja accelerometern för att kunna utföra olika kommandon.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2019-08-18 klockan 12:43.

  11. #11
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Finns det någon smidig lösning på detta som inte använder sig av sändaren? Har ju futaba å planerar inte att köpa en ny sändare bara för att få denna funktionen
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Krille Visa inlägg
    Finns det någon smidig lösning på detta som inte använder sig av sändaren? Har ju futaba å planerar inte att köpa en ny sändare bara för att få denna funktionen
    Det går att få till uppläsning av flygmanöver via ljudfiler i sändarens högtalare med Futaba 14MZ, 18MZ och rimligtvis med nya 32MZ, via brytare.
    Funderar vad som går att få till ang detta i andra Futaba sändare men ljudet ut via earphone jack och hörsnäcka istället.
    Tror inte det går dock.
    Ser i din meddelandfot att du har en Futaba 18SZ. Den lär stupa på att du inte kan få ljud uppspelat via en brytare, den finessen bland Futabas sändare klarar bara Futabas MZ-serie. Jag har en 14MZ själv.

    Det finns en App som heter RCCaller som du kanske kan använda? Finns för iPhone (vet ej om den finns för Android).
    Finns några olika alternativ för hur man får appen att läsa nästa manöver.
    Röst eller tiltkontrollerad.
    Ett annat alternativ är att använda en extra mottagare och en bluethooth adapter:
    https://www.youtube.com/watch?v=CU_Ck1F9Umw
    Stödjer även att använda en bluethooth pedal på marken:
    https://www.youtube.com/watch?v=9gVbMevb-v0


    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2019-08-19 klockan 22:49.

  13. #13

    Standard

    Jag har en "Phone"-kontakt på min T14SG. Inte tänkt så mycket mer på vad den ska användas till.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    En kompis?
    Superhero

  15. #15

    Standard

    Den här bandspelaren använde jag på 1970-talet för att få F3A figurerna upplästa när jag var ensam på fältet. Det var den tiden när de ändrade programmet lite för ofta så att man glömde bort ordningen och vad att göra.
    En då vanlig typ av bandspelare som styrdes av en mikroswitch i trälådan med lock, som jag satte foten på när jag ville få uppläst nästa figur i programmet. Det fungerade bra men det är bättre att ha en knapp på sändaren som jag har nu på Spektrum DX9:an.
    Nu kan jag ha inläst olika flygprogram för olika flygplan. Däremot vet jag inte ännu hur komplicerat det blir att ha flera olika flygprogram inlagda på samma flygplan.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Fotmanövrering.jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	177,6 KB 
Id:	68711  

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Jag misstänker att man enklast på en Spektrum DX9 får göra långa sammanhängande listor med ljudinspelning för varje manöver, så här ungefär:

    10_Detta_är_flygprogram_A
    11_bla....bla(namn på manöver1 i första flygprogrammet)
    osv
    20_Detta är flygprogram_B
    21_bla...bla(namn på manöver1 i andra flygprogrammet)
    osv
    30_Detta_är_flygprogram_C
    31_bla...bla(namn på manöver1 i tredje flygprogrammet)
    osv

    Sen får du hålla reda på med hjälp av din "Bind-knapp", som du skrev tidigare att du använde för att stega framåt i listan, så du står på önskat "Detta_är_flygprogram_X" inför en viss flygning där du avser träna på ett visst flygprogram.
    Misstänker att det kan vara lättare att göra misstag om du skall komma ihåg att byta modell i modellminnet bara för att i en viss modell ha ett visst flygprogram, det blir dessutom lite dumt att hålla koll på en massa modeller ang inställningar och trimmning så att de alltid är lika i alla modeller.

    Kan du testa om detta funkar med din Spektrum DX9? Det är intressant att veta om det är den väg jag föreslår ovan som man bör gå på en Spektrum radio som klarar ljuduppspelning, likt din DX9.

    Det där med att flygmanövrerna började ändras i F3A programmet lite titt som tätt några år efter mitten 1970-talet kommer jag väl ihåg. Jag hade tävlat lite i F3A och så anmälde jag mig till Gränscupen i Strömstad ett år och då upptäckte jag att de ändrat FAI F3A programmet, några nya manövrer. Då var det lite panik för det hade jag ju varken räknat med än mindre tränat på. Vi hade ju kört med det gamla vanliga programmet i åratal vi en gång rekvirerat från SMFF kansli. Men jag tog mig igenom alla manövrerna på tävlingen trots detta.
    Nuförtiden, och sen många år tillbaka, ändras ju FAI F3A, både grundprogrammet (Preliminary 17 manövrer, P-) och (semi)finalprogrammet 17 andra svårare manövrer (F-) vart annat år så när man kan ett program som bäst så är det dags att börja träna på nytt program. I regel blir det svårare och svårare manöver också så det är ganska stor utmaning att bli riktigt bra i F3A nuförtiden. Man kan undra hur t ex de 10 topp bästa på senaste VM i F3A i Italien hade förberett sig, hur många flygningar hade de under bältet på P-och F-programmen innan de begav sig iväg till VM. Dessutom på EM och VM flyger man även okänt program (i finalen) som piloterna får reda på först kvällen innan. En riktig utmaning för dessa piloter förstår man, och den som lyckats ta sig upp på pallen i F3A efter en sådan resa har verkligen gjort sig förtjänt av sin medalj. Liten hjälp numera är att man har halvpoäng i F3A (sen förra året tror det var som man börja med det) så domarna har lite bättre möjlighet att finjustera poäng.
    Det otroliga är att fransmannen Christophe Paysant-Le Roux (CPLR) lyckats bli världsmästare i F3A 9 gånger nu (99, 01, 03, 05, 09, 11, 13, 15, 19). Lär nog ingen som kommer slå detta.
    Toppiloterna idag flyger som gudar. Jag var med på NM i F3A tidigare i år och såg den finska toppiloten Lassi Nurila flyga P- och F-programmen i en klass för sig, och vann nästan lätt som en plätt, förstås. Men så flygar han bortåt 800 flygningar per säsong. Han blev senare 6:a på VM i F3A i Italien. En annan av toppiloterna på NM sa att han flyger som en "aliens", såsom en utomjording, nästan inte mänskligt. Nästan omöjligt att se några misstag. Men så lägger han ner hela sin själ i detta också och det är verkligen kul att det ger utdelning. En ödmjukare och trevligare kille än Lassi får man leta efter.

    Intressant att se hur ni förr löste problemet med uppläsning av nästa flygmanöver med hjälp bandspelare. Det kunde ni väl inte föreställa Er på den tiden att det en dag skulle finnas så avancerade radiostyrningar som t ex din Spektrum DX9, som nästan kan allt man kan föreställa sig och lite till?

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2019-08-21 klockan 12:50.

  17. #17

    Standard

    Hej
    Ja det där med att lägga in flera program mm får jag nog vänta lite med. Just nu prioriterar jag trimningen som jag behöver göra på en F3A-kärra från 1971 (Bumling) som är konverterad till eldrift. Tyvärr har jag lite långt till fältet och trimningen blir därför inte så snabbt avklarad som jag hade önskat. Men det kommer nog så småningom.
    Det var inte bara ändringar i programmen som strulade på 70-talet. När vi hade hittat ett bra fält norr om Stockholm 1972 och bildat klubben Micros så dök det upp andra saker som tog tid att jobba med och det var framför allt de ljudproblem som måste lösas genom att göra bättre ljuddämpning på motorerna. Det tog en massa onödig tid så att flygningen blev lidande.
    Jag tycker den riktigt stora ändringen till idag mera är övergången till eldrift, som man bara kunde drömma om då. Radiostyrningarna har verkligen utvecklats mycket till idag men jag tycker fortfarande det viktigaste med en radio är bra spakar och god upplösning på servon. Har ännu inte lärt mig att utnyttja alla finesser som man får med dagens sändare men det kommer nog det med.

    /Göran

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Lite off topic, men när du ändå är på tråden, Göran:

    Kul att du elektrifierar din Bumbling. Fin modell det. Sån skulle man bygga och sätta elmotor i, det vore nåt det.
    Jag gillar den blå-gula som din kompis hade då det begav sig.
    Jag har en Jeppfire (Super Mustfire) glasfiberkropp i alla fall, som jag vet du skar vingar till när den var modern. Din flygarvän göt kroppen vet jag också. Jag saknar huven och ritning (ritning på stabben har jag dock). Inga större problem.
    Får se när jag kan få ordning på den. Du har väl kvar din Jeppfire du hade med som reservmodell på VM 1971, har du elektrifierat den också?
    Jag kan förstå att ni hade ljudproblem, en HP 61 med originalljuddämpare var _väldigt_ högljudd. Så nog behövde ljudet dämpas kan jag tänka för att inte störa omgivningen för mycket. En i vår klubb som jag var medlem i på 1970-talet hade en sådan HP motor i en Mach 1 och jösses vad den lät. Då när man var en knatte var det ju bara kul med högt ljud men... stackars omgivning.
    Happy flying!

    /Bo

    Jesper von Segebadens Super Mustfire (Jeppfire) 1967:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	01_Jeppfire_framifran_1969.jpg 
Visningar:	62 
Storlek:	167,5 KB 
Id:	68715

    Göran R,s Jeppfire 1970:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	02_Jeppfire_Goran_Ridderstrom_1970.jpg 
Visningar:	80 
Storlek:	220,1 KB 
Id:	68716

    Görans Bumling 1971:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bumling_Modellflygnyttnr6_1971_sid23.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	126,3 KB 
Id:	68719

    En annan gul-blå Bumling ca 1972:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bumling_gul-blå.jpg 
Visningar:	68 
Storlek:	52,5 KB 
Id:	68717

    Den blå-gula Bumlingens öde på NM 1972 i Norrköping:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	MFN_nr5_1972_NM_F3A_1972_F13_Norrköping_Christer_Gillgrens_Bumling.jpg 
Visningar:	64 
Storlek:	77,8 KB 
Id:	68718
    Senast redigerat av bem den 2019-09-04 klockan 10:33.

  19. #19

    Standard

    Hej
    Göran eftersom vi flyger på samma fält skulle vi kunna träna lite tillsammans vid något lämpligt tillfälle.

    Och då kommer jag osökt in på frågan hur ser texten ut man ska läsa upp. Skulle någon kunna lägga in texten på några av figurerna i F3A programmet. Tex den första.
    Men gärna fler.
    Berätta gärna om timing när man läser den också.
    /OlleG

  20. #20

    Standard

    Hej Bo
    Skall försöka skriva lite kort, för det är ju off-topic som du säger.
    Ja, kompisen var Christer Gillgren, en av de mest hjälpsamma, ödmjuka och skickligaste aktiva RC-flygare som Sverige har haft. Tyvärr så lämnade han oss redan år 2000 vid 59 års ålder, alldeles för tidigt och han är mycket saknad. Han konstruerade och gjorde kroppar, vingar mm till många flygplan, bl.a. Jeppfire, Bumlingen, Slybird m.fl..
    Den gula-blå som du nämner var nog Christers, men jag kommer inte ihåg varför det står SE-2121. Jag vet att han hade SE-256.
    Jeppfiren från 1971 har jag inte kvar. Den sålde jag på 70-talet, vilket jag ångrar nu. Kul att du har en sådan på gång. Det var en jättefin maskin.

    /Göran

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •