Hej,

Har en kamera som ansluts direkt till mobiltelefon eller surfplatta.
App används för att se bilden från kameran och kan ta bilder eller spela in film.
Den delen är enklast.
Ansluter och använder bara.

Kamera drar ström från mobiltelefonen/surfplattan (ground och +5V).

Om jag använder kameran så får den alltså ström från mobiltelefonen/surfplattan.
Men om jag kopplar in en Powerbank istället så går det andra vägen. !?
Det är väl samma ground och +5V?
Jag kan ladda telefonen med min Powerbank.
Fråga 1: Kan man haka på en Powerbank på dessa ground och +5V för att ladda mobiltelefonen/surfplattan + driva kameran?

Man kan också använda en MHL-adapter i mobiltelefonen/surfplattan för att få ut en HDMI-signal som bara dumpar ut telefonens bild rätt ut på en HDMI-monitor (eller via en HDMI-till-Video-adapter som jag har för att köra in signalen i en VTX). Har detta, funkar.
Den använder signalerna MHL+ och MHL-.

Fråga 2: Men frågan är förstås vad kameran använder för signaler. Om den använder MHL så kan man väl inte koppla in två enheter?

Alla enheter har Micro-USB. Normalt är den 5-pin, men en MHL har samma standard 5-pin (+5V/VBUS, Data-/MHL-, Data+/MHL+, CBUS/sense och Ground). Men den har även 6 pins i kontakten. Nu har jag inte stenkoll på denna 11-pin-kontakt, men där finns
1-+5V
2-DATA D-
3-DATA D+
4-ID
5-GND
... som är standard-USB och sen även
6-Not Connected
7-Not Connected
8-HDMI D-
9-HDMI D+
10-ID
11-Not Connected

Går det att koppla ihop allt? Dvs få bild från kameran till mobilens app + få ut bilden från skärmen till HDMI till VTX och sen driva allt med en Powerbank?