Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Hobbywing ESC problem (jag blir galen!)

  1. #1
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard Hobbywing ESC problem (jag blir galen!)

    Har två st 90 mm fläktar https://mlhobby.com/edf-jet-tillbehor/edf/jp-edf-90mm-12-blad-inkl-motor-for-8s/ som jag plockat i en MIG 29:a från Blackhorse.till dessa fick jag med två st HW Platinum 130A ESC https://www.minicars.se/sv/artiklar/platinum-pro-130a-fartreglage-hv-opto-6-14s-v4.html

    Plockade i accar och provkör,bägge bär sig exakt likadant åt,med Ca 70 % gas så börjar de hacka och slår ifrån,överström visar dioden? I så fall varför? På full gas är de specade att dra straxt under 100 A så rimligtvis så borde jag inte vara i närheten men?
    All hjälp uppskattas,JAG ÄR FLYGSUGEN!!! (och ja,jag ska testa med en Ampmeter bara jag får fatt i en)

    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  2. #2

    Standard

    En vän fick liknande symptom med sin båt. Alla specar stämde, det visade sig funka med andra accar. (Trots att de första var rätt specade, laddade och helt nya)

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    9
    Klubb
    Strängnäs modellflygare

    Standard

    Enligt många forum har Hobbywings platinum V4 serie tyvärr ofta problem med motorer med många poler och/eller högt varv.

    Följer precis en tråd i ett annat forum gällande just detta fartreglage och en Extreme Flight Xpwer motor med 28 poler.

    Och den killen har nog provat det mesta som kan tänkas hjälpa men slutade med att han beställer ett Castle Creations Edge HV istället.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Bokis - som du redan antytt själv - "Att mäta är att veta"...
    Roger

  5. #5
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Fick liv i tångampmätaren,slår ifrån med 8s på 35 A,körde dem på 6s 48A slår inte ifrån Roger,den visar att den har stängt av pga överström.. motorn är en "
    JP 4250-Ⅵ-1400kv (6mm axle) 12 poles (outrunner) ,timingen är rekomenderade 15 grader..

    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #6
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Testade med andra accar,samma dystra resultat..Nu är goda råd osv..!!!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Skumt - och din motor har ju trots allt "bara" 12 poler. Men det kanske ändå är som Kricke säger att det är nåt problem med den fartreglage-familjen. Kanske kan avhjälpas med uppdatering av firmware men då borde man ju hitta info om detta nånstans - du borde ju inte vara den första som råkat ut för problemet i så fall. Elektronik är spännande...
    Roger

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    9
    Klubb
    Strängnäs modellflygare

    Standard

    Jag skulle nog säga att just dessa V4 reglagena är mer fokuserat på helikopter sidan (få poler och förhållandevis stabilt varv) än till något annat.

    och nog för HW 130 V4 är kostsam, men i sammanhanget ett ganska billigt reglage. Så kostnadsbesparingar har högst sannolikt gjorts.

    Jag själv har dumpat mina V4 reglage och använder andra tillverkare.


    Detta kom i natt i från HW supporten till en utav dom berörda i XPwr tråden:

    " Tech Guru CS (HOBBYWING)

    Aug 22, 12:59 PM PDT

    Hello Sir,

    Looks like there is a basic compatibility issue that is being worked on right now. Directly with Extreme Flight, Dual Sky, and our Engineering team. Our guess is that there is going to need to be a basic update for this setup. We do not have an ETA on this time frame, but the project is a top priority and being worked on currently by our staff.
    HOBBYWING
    Innovation Powered by Passion "

    Så det är väl "bara" att kontakta deras support och vänta ett par veckor på ett eventuellt svar (deras support har inte snabb återkoppling) och se om det går att åtgärda.

  9. #9
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Kikade på manualen till reglaget.....

    Om inte reglagen är omprogramerade så är "Flight mode" inställt på * Helicopter (Elf Governor).
    Kanske borde vara "Fixed wing"?

    Nu är jag ingen hejjare på helikopter, men kanske det är något som gör att reglagen busar?

    Matsa...
    I hangaren:
    TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
    * TopRC F4U Corsair Moki-S 180 "pågående bygge" *

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    9
    Klubb
    Strängnäs modellflygare

    Standard

    Givetvis är det alltid bäst att kontrollera om det till exempel finns något nytt fw och att inställningarna är rätt.

    Och nu tror jag Bokis är så erfaren i denna hobby att detta är redan kontrollerat, men givetvis även solen har fläckar

    Kollade precis på manualen jag hade hemma och du har rätt det är ELF gov som standard.
    Jag går som standard igen ESC innan jag ens löder dit kontakter så detta hade fallit ur minnet.

  11. #11
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tackar! Jag har proggat den för fixed wing (solen har fläckar,ganska många,tro mig!!) och ringde ett försäljningsställe som sa precis som du Kricke,dvs det funkar inte f.n ,rådet var dualsky som funkade med 90mm 8s..Man kanske skulle ligga lite lågt ett tag o hoppas på en uppdatering;just nu så är mest "%!/(¤!!..FLYGSUGEN! ej sugen på peta ut 4 000 på 2 nya o ha dessa som hyllvärmare..V5 varianten funkade,stor tröst ,eller hur???Ska ta ner en laptop o peta i sista uppdateringen,om det nu hjälper.. Har du en länk till tråden?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    9
    Klubb
    Strängnäs modellflygare

    Standard

    håller tummarna att det löser sig fort och det sen bara fungerar...

  13. #13
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Kricke,hade du en länk till tråden?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    9
    Klubb
    Strängnäs modellflygare

    Standard

    killens inlägg startar här men hela tråden är fyllt av bra info och massor med data..

    https://www.rcgroups.com/forums/show...ostcount=26744

  15. #15
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tackar! Upsskattas denna regniga dag!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  16. #16
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Skickade mail till Hobbywing jag också,förväntar mig inte mycket efter att ha läst svaret som kom till herrn i RCgroupstråden men ändå..Tycker faktiskt det är dåligt att ett ESC inte fixar detta när det inte är någon speciellt besvärlig motor.. Bra att få läsa att det är fler som har samma problem,den i tråden ovan fick byta ut sina vilket jag tycker var snyggt gjort av extremeFlight.. En kort video på vad som händer,när den lägger av så är det ca 50 amp som går åt..

    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •