Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Användning av Futaba S.Bus och S.Bus2?

  1. #1

    Standard Användning av Futaba S.Bus och S.Bus2?

    Hej,

    (har ingen koll på andra sändares liknande system, de vet säkert nån här mer om bara för nyfikenhets/informationens skull?)

    Futaba S.Bus och S.Bus2 har ju funnits ett tag, men jag har aldrig använt dem till något mer än S.Bus för att mäta spänningar (mottagarens matningsspänning och extern mätning av tex ett LiPo (via CA-RVIN-700 och i vissa mottagare även med en EXT-VOL-modul). Telemetrin är väl på samma frekvens också, 2.4GHz?

    Men man kan ju även använda S.Bus för servon. Använder nån av er det? Har inte ens tänkt på att det skulle vara en annan sorts servon eller om det bara är något man kan programmera om vissa servon att göra, alltså vanlig PWM eller S.Bus. Eller hur det nu funkar? De ansluts via nån "S.Bus Hub". Det finns väl sensorer också?

    Men S.Bus2 har väl mer urval av sensorer? Ser i en manual nu och där visar de på bilden att servona används i S.Bus-porten och sensorerna i S.Bus2-porten via en "Terminal box". Nån som använder S.Bus2 för något?

    Antar att FASSTest-mottagarna är de enda med S.Bus2?

    Tänkte det kunde vara smidigt med en enda kontakt till vingen på flyget (men dubblerad för säkerheten), tex med en MPX-kontakt. Skulle bli en hel del färre kablar.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Jag har använt S.BUS och S.BUS2 i många år i mina F3A-modeller.

    Det som skiljer den äldre S.BUS och nyare S.BUS2 är att den senare klarar telemetri (sensorer) också förutom S.BUS2 servon.
    S.BUS2 har dubbelriktad kommunikation.

    Till den äldre S.BUS kan man bara ansluta S.BUS (eller S.BUS2 servon) men inte Futaba telemetrisensorer.

    Det kan vara klokt att ha servon (S.BUS, liskom S.BUS2) anslutna till mottagarens S.BUS kontakt.
    Och ha telemetrisensorer anslutna till S.BUS2 kontakten, då har man spritt riskerna lite om nåt skulle bli fel. Man har skilt på telemetridata och servodata då också så all data inte går på samma BUS.

    S.BUS2 servon brukar vara HV (High Voltage) dvs klarar 8,4 volt matningspänning (i Futabas fall).

    S.BUS och S.BUS2 har seriall kommunikation så du kan ha servon i en kedja efter varandra i en sliga så att säga och spara servokablar (slipper råttbon). Men ett avbrott på den enda servokabeln i sådant fall kan förstås få ödestigra konsekvenser. Ett stallat servo i S.BUS kedjan är nog ingen höjdare heller med risk att övriga servon påverkas eller slås ut.

    Jag har S.BUS2 servon överallt i min senaste F3A kärra.
    Jag har två höjdroderservon (en till varje höjdroder) och ett sidoroderservo, i flygplanets stjärt. Dessa är sammankopplade i en Futaba 4-vägs S.BUS hub och därifrån går en tvinnad servokabel i ett papprör i kroppen fram till en 6-vägs S.BUS hub ungefär i höjd med vingen. I vinghalvorna har jag också S.BUS2 servon och de ansluts till 6-vägshubben (via kontakter i kroppen). Från 6-vägshubben går sen en servokabel till S-BUS kontakten på min Futaba mottagare.

    Jag har bara en telemetrisensor, en Futaba/Robbe 150 amp strömsensor, och sen har jag ansluten till mottagarens S.BUS2 kontakt.

    Allt ovan har fungerar utan minsta problem i 4 säsonger med nuvarande plan (i förra planet jag hade jag också S.BUS och S.BUS2 i 2 år utan problem).
    Stora nackdelen är att Futabas prylar är så himla dyra, men de fungerar väldigt bra.

    Numera kan man även få lite servodata via telemetri från Futaba S.BUS2 servon, med hjälp av en sensor som heter SBS-01S (flera sådana kan behövas). Sensorn funkar med bl a Futaba 18MZ (och 32MZ), och 16SZ samt 18SZ och tror några till.https://www.minicars.se/sv/artiklar/...vo-sensor.html

    Det finns FASST mottagare som har både S.BUS och S.BUS2 kontakt t ex R1470SB och R7006SB. Även den äldre Futaba R6308SBT mottagaren har S-BUS2 men den är svår att få tag i (jag använder den själv, har 3 st).
    Du kan kolla lite på min installation här:
    http://www.rcuniverse.com/forum/elec...aiden-etc.html

    http://www.rcuniverse.com/forum/elec...endations.html

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2019-08-24 klockan 12:52.

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Hej,

    ...(har ingen koll på andra sändares liknande system, de vet säkert nån här mer om bara för nyfikenhets/informationens skull?)...
    FrSky SBus (som såvitt jag förstår är kompatibelt med Futaba SBus version 1) använder jag till de fyra servona i min elseglare. Servona är vanliga digitala så i vingen sitter också en fyrakanals dekoder som omvandlar SBus till PWM.
    /Leif

  4. #4

    Standard

    Tack för bra och nyttig info!

    Undra på att jag inte stött på SBus-servon när jag envisats med att köra Hitec-servon senaste åren till mina Futaba-mottagare.
    Kanske måste tänka ibland också, haha. Ser nu att det finns ett drös med Sbus/Sbus2-servon. Futaba.

    Är mest Futaba R7003SB HV och R7003SB HV som jag använt.

    Det där med dekoder i vingen är ju ett sätt att få nytta av vanliga servona tillsvidare.

    Servon som stallar låter lite jobbigt... uppstår det för att de överbelastas? Startar de om eller nåt? Eller stannar de kedjan också alltså?

    Finns det någon annan fördel med SBus/SBus2-servon än att man kan minska antalet kablar (tex en vinge med skev, flaps, motor, temp-sensor)? Kanske kabellängd? Jag har funderar på hur jag ska göra med servon i en EG MX-2 2,7m samt en 3+m Cub. Ny teknik kan vara skoj.

    Jag såg att det finns:
    - S.Bus Decoder som har upp till 1600 mm lång kabel. En sån är för att ansluta vanliga servon har jag förstått.
    - Finns även tex S.Bus 6-vägs terminal. Är det en hub?
    - S.Bus-kabel, tex 1->3. Verkar inte vara elektronik. Vad gör man med en sån? Hur skiljer den sig mot terminalen ovan?
    - Signalverktyg SBC-1? Programmerar man vilken kanal servona ska vara på, en i taget?
    - USB Interface CIU-3, är det bara lite mer fancy för att ansluta grejerna en och den till en dator?
    - Hittade även en Converter Sbus Support RX där alla kanaler på tex en 14-kanals konventionell Futaba mottagare är kopplad till denna converter och sen en Sbus-kabel ut. När ska man ha det den vägen?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Ålänningen,
    Jag tror jag har svaret på alla dina frågor men får ta det när jag har lite mer tid.
    Hinner nån annan före som vet så varsegod.
    /Bo

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    ...
    Är mest Futaba R7003SB HV och R7003SB HV som jag använt.

    R7003SB
    OK, den har
    Port 1 (vanlig servokontakt och tillika S.BUS kontakt)
    Port 2 (vanlig servokontakt)
    Port 3 (S.BUS2 kontakt)
    Port 4 (Batterikontakt)

    Det där med dekoder i vingen är ju ett sätt att få nytta av vanliga servona tillsvidare.

    Det finns två typer av decoders:
    1) FPSBD-2, som man kan ansluta upp till 8 analoga servon)
    https://www.minicars.se/sv/artiklar/...s-decoder.html
    2) SBD-1 S.BUS decoders med olika kabellängd (20, 40, 60, 110, 160 cm), som man kan ansluta upp till 3 vanliga analoga servon.
    https://www.minicars.se/shop?&artgrp...-bus-tillbehor

    Servon som stallar låter lite jobbigt... uppstår det för att de överbelastas? Startar de om eller nåt? Eller stannar de kedjan också alltså?

    I och med att S.BUS servon sitter i serie och om du får kortsluting i ett servo så påverkar det resten av servokedjan.
    Powerbox Systems har en lösning på detta som heter PowerBus.
    When conventional servo signals are transferred, the signal wire always carries the information for one individual servo only - this is a PWM (Pulse Width Modulated) signal. In a servo bus system the signal wire carries positional information for multiple servos in digital form. The information for individual servos includes address data, and since each servo is assigned its own individual address, it can read out “its” information from the data stream, and convert it into a movement of the control surface.
    All you need is one three-core lead in order to supply the essential information to several servos. The wiring is much simpler, and there is also a significant weight saving.
    However, until now there has always been one disadvantage to bus systems: a short-circuit in one servo causes the bus lead to be blocked, and all the servos connected to it stop working. Here at PowerBox-Systems we have completely eliminated this former drawback: The servo distributors which we have developed are protected against short-circuits in the power supply lines and the signal line! This means that, if one output is shorted out at a servo distributor, within a few micro-seconds that output is switched off, and the bus lead remains active.
    PowerBus to PWM (för icke Futaba S.BUS servon) resp. PowerBus to Bus (för Futaba S.BUS servon) löser detta.

    Källa:
    https://www.powerbox-systems.com/pro...us-to-pwm.html
    https://www.powerbox-systems.com/pro...us-to-bus.html
    https://www.powerbox-systems.com/pro...-splitter.html

    Finns det någon annan fördel med SBus/SBus2-servon än att man kan minska antalet kablar (tex en vinge med skev, flaps, motor, temp-sensor)? Kanske kabellängd? Jag har funderar på hur jag ska göra med servon i en EG MX-2 2,7m samt en 3+m Cub. Ny teknik kan vara skoj.

    Ja du behöver mindre med servokabel, så man spar en del vikt på det också (t ex 1 meter servokabel väger en del).
    Tips: Powerbox Systems har en egen högkvalitativ "premium" servokabel i olika tjocklek:
    https://www.powerbox-systems.com/pro...rvo-kabel.html
    Nackdelen är att brott på servokabel i ett S.BUS system kan få förödande konsekvenser bortom brottet. Samma sak med kortslutning eller stallat servo, inge bra i standard S.BUS system.
    Du kan plugga in ett batteri var som helst i S.BUS kedjan, vilket kan vara en fördel.

    Jag såg att det finns:
    - S.Bus Decoder som har upp till 1600 mm lång kabel. En sån är för att ansluta vanliga servon har jag förstått.


    Ja.

    - Finns även tex S.Bus 6-vägs terminal. Är det en hub?
    Japp, det är en Hub.
    https://www.minicars.se/sv/artiklar/...-terminal.html


    Finns även SBD-2 som har 8 servokontakter för anslutning av vanliga analoga servon.

    - S.Bus-kabel, tex 1->3. Verkar inte vara elektronik. Vad gör man med en sån? Hur skiljer den sig mot terminalen ovan?

    Om du ej behöver en S.BUS HUB terminal (som har 4 eller 6 anslutningar) fungerar det lika bra med en S-BUS kabel som kan ha 2 eller 3 anslutningar, med lite olika längd på kabel. Använder en sån med 2 anslutningar i en F3A kärra för att jacka in bara en strömsensor till S.BUS2 kontakten på mottagaren (och ville ha en ledig kontakt för ev fler SBUS2 tillbehör, hade fundering på en S.BUS2 höjdmätare nämligen, men som jag strunta i).
    Terminalen funkar bra om du skall ansluta många inkommande SBUS eller SBUS.2 tillbehör, T ex i en F3A kärra har jag en 4-kontakters S.BUS hub (terminal) i stjärten där 2 st SBUS.2 höjdroderservon + 1 st sidoroderservo är anslutna, sen går från den 4:e kontakten i den hubben vidare en tvinnad servokabel vidare i kroppen till en 6-kontakters S.BUS Hub där skevroderservona och den inkommande kabeln från 4-kontakters hubben ansluts. Från denna hub går sen en sladd vidare till S-BUS kontakten på mottagaren. Så jag har då 2 lediga kontakter av de 6 i den hubben för vidare expansion om jag vill.

    - Signalverktyg SBC-1? Programmerar man vilken kanal servona ska vara på, en i taget?

    SBC-1 (en sån har jag) är ett tillbehör som man använder för att tilldela S.BUS servon eller en dekoders utgångar en viss kanal.
    På nyare Futaba kan man välja SBUS servo kanal via sändaren (t ex på 16SZ, 18SZ, 18MZ, 32MZ).
    https://www.youtube.com/watch?v=eDQJd1sujIk
    https://www.youtube.com/watch?v=AxezNIXW6eg

    - USB Interface CIU-3, är det bara lite mer fancy för att ansluta grejerna en och den till en dator?

    Ja, CIU-3 är en USB enhet så du kan ansluta S.BUS eller SBUS.2 servon till datorn och sen med hjälp av Futabas mjukvara S-Link ändra en massa parametrar på sådana servon. Detta kan man ändra via en modern Futaba sändare också. Jag har använt detta för jag har en lite äldre sändare 14MZ.
    CIU-3+ S-Link funkar väldigt bra tycker jag.
    Den äldre CUI-2 behöver drivrutiner som ej följer med Windows, med den nyare CUI-3 hittar Windows drivrutierna automatiskt.

    - Hittade även en Converter Sbus Support RX där alla kanaler på tex en 14-kanals konventionell Futaba mottagare är kopplad till denna converter och sen en Sbus-kabel ut. När ska man ha det den vägen?

    Futaba SBE-1 heter den. Jag har inte använt den.
    Ser ut att kunna användas om man inte har en S.BUS mottagare.
    Futaba S.Bus SBE-1 PWM Adapter Encoder makes almost any receiver instantly compatible with S.Bus programmable servos as well as the CGY750 gyro and other S.Bus capable equipment.
    Futaba S.Bus PWM Encoder converts input from up to 10 PWM channels into a single S.Bus output.

    http://www.espritmodel.com/futaba-s-...r-encoder.aspx

    BUS system kommer nog mer och mer.
    Futaba var nog en av de första ut med sitt S.BUS och senare S.BUS2. Men jag tror t ex Powerbox Systems med sin nya CORE radio och dess BUS system kommer dra ifrån de andra framöver eftersom deras BUS system kan hantera mycket mer data (telemetridata) på en gång än övrigas system. Dessutom har de öppnat för 3:e part att göra telemetrisensorer till deras BUS system tillskillnad från Futaba och andras system som är slutna så inga 3:e parts tillverkare kan utveckla sensorer som passar där.
    Det senaste för Futaba ang telemetri är att man kan får viss telemetridata från S.BUS2 servon om man använder Futaba SBS-01S Servo Telemetry Sensor (FASSTest/T-FHSS)
    http://www.ripmax.com/Item.aspx?Item...tegory=060-180

    Kanske Futabas nya T32MZ har någon förbättring ang S.BUS2 och telemetri, vi får väl se när Futaba släppt radion.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2019-09-04 klockan 16:53.

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    bem skrev: Nackdelen är att brott på servokabel i ett S.BUS system kan få förödande konsekvenser bortom brottet. Samma sak med kortslutning eller stallat servo, inge bra i standard S.BUS system.

    Man kan ha en grövre kabel ut i exempelvis varje vinge med en större trepolig kontakt. Då får man mindre spänningsfall om något servo stallar så att de andra servona också får tillräckligt med spänning. Du förlorar kanske vinsten med mindre vikt men får istället mer kraft i servona vid långt kablage och kanske mindre risk för avbrott i och med en grövre mer robust kontakt och kabel. Och man kan göra sin egen Powerbox genom attt löda ihop ett kablage som ansluter direkt till batteriet utan att passera mottagaren. Och med fördel välja HV komponenter och lipo-ack så får du lågt spänningsfall även i batteriet.

    / Ingemar

  8. #8

    Standard

    Woa! Va välbeskrivet! Stort tack. Nästa gång jag beställer grejer så ska jag se om jag kan konvertera något flyg till Sbus och komma igång. :-) Kabel väger nog inte så mycket i stora flyg skulle jag tycka. Man bör väl ha lite grövre kablar iofs, men de väger inte så mycket mer. Nu har jag ju ingen ny modern 18 eller 32a, bara en T14SG, men det är alltid en början. PowerBox hade inte så många olika sändare, en korvlåda och en vanlig om jag minns rätt, samma pris. Han som flög den där 10 m Concorden hade en sån, undras hur de gör i de stora flygen.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Hittade en gammal Futaba USB Interface CIU-2 i gömmorna. Är den något att ha eller borde jag ha en 3a? Inte läst på desto närmare, än.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Enda skillnaden mellan CUI-2 och CUI-3 USB interfacet är att du behöver hämta hem drivrutin till CUI-2 för att den skall hittas av Windows. Har man en CUI-3 så hittar Windows den själv.

    Senaste Windows drivrutinen ver 12.12.10 för CUI-2 finns t ex på Ripmax eller Futaba USA hemsida:


    https://futabausa.com/software-downloads/
    (Under Computer Interaction)

    http://www.ripmax.com/Futaba_Upgrade.aspx?UGID=CIU-2

    "S-Link" mjukvaran för att ställa in S-BUS och S.BUS2 servon finns att ladda ner från
    Futaba USA via första länken ovan.

    Har själv en CUI-2 med Windows 10 och S-Link och det fungerar utmärkt (har även använt det på en Windows 7 dator).

    Observera att du måste ha strömförsörjning t ex 4-5 cell NiCd/NiMh tillsammans med CUI och ett S.BUS servo för att den skall fungera. Tror det skall funka att använda en vanlig Y-servokabel till detta, jag använde en Futaba S-BUS hub med två kontakter på (en för batteriet och ett för S-BUS servot jag skulle ställa in) har jag för mig.

    Du skrev att du har en Futaba T14SG sändare, via den kan du ställa in S.BUS och S.BUS2 servon, kika i manualen till sändaren så står det där. Vet dock inte om du kan ställa in lika mycket på ett servo den vägen som man kan via S-Link mjukvaran.
    https://www.minicars.se/internt/arti...Swe_manual.PDF
    (sid 64-65 står det om detta i manualen)

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CUI-2_SBUS_hubs.jpg 
Visningar:	73 
Storlek:	84,0 KB 
Id:	68854   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	S_Link.jpg 
Visningar:	113 
Storlek:	83,8 KB 
Id:	68855  
    Senast redigerat av bem den 2019-09-16 klockan 11:21.

  11. #11

    Standard

    Tackar!!! Ska ladda ner medans det finns. Jag såg i nåt papper som kom med CUI-2 att den då stöddes av Windows Vista/XP/2000. Håhå! Har inget Futaba SBus-servo än, eller kanske jag har nåt BLS iofs. Men SBus har jag använt ett tag för att ansluta olika controllers (14-kanals läge), senast i helgen.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Standard

    Hej
    Gammal men bra tråd!
    Ny fråga. Är det bara Futaba och Frsky som tillverkar servon med Sbus stöd?
    /OlleG

  13. #13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •