Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Avgasrör av

  1. #1

    Standard Avgasrör av

    Hej
    Jag har en Pilot RC Yak 54 med en DLE-55 och avgassystem från KS med canister och deras ComfortMount. Ett fäste som jag har mitt på canistern. Dvs dämparen och rör sitter fast gummiupphängt i mitten på dämparen och i motorns avgasmynning.
    Nu har den för andra gången gått av mellan plattan som bultas i motorn och starten av röret. Det som KS kallar "Exhaust stub".
    Jag har max 20 starter sedan den gick av förra gången.


    Vad är felet med installationen?

    Ska det vara två ComftMount fästen? Är ComfortMount ingen bra idé? Inser att när det rör sig i gummiupphängningen så måste det bli böjkrafter i fästet mot motorn.


    Några tips???

    /OlleG

  2. #2

    Cometens avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    133
    Klubb
    Acroflyers Sövde /Åhus MFK/Jet Skåne

    Standard

    Bild

  3. #3

    Standard

    Ok kommer imorgon. Men det är av i svetsen mot flänsen.

  4. #4

    Standard

    Hej
    Så här ser det ut där det gått av.
    /OlleG
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Avgasstubbe.jpg 
Visningar:	153 
Storlek:	45,9 KB 
Id:	68902  

  5. #5

    Cometens avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    133
    Klubb
    Acroflyers Sövde /Åhus MFK/Jet Skåne

    Standard

    Jag tänkte mer hur det sitter i planet

  6. #6

    Standard

    Svårt att fota men canistern sitter i en vanlig tunnel. Mitt på canistern är fästet för KS Comfort Mount. Dämparen är slipad där, som jag ser det för att upphängningen ska sitta där. Avgassystemets upphängning är alltså endast denna Comfort Mount och vid avgasutsläppet från motorn. Motorn sitter fäst som de brukar, inget konstigt.
    /OlleG

  7. #7

    Cometens avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    133
    Klubb
    Acroflyers Sövde /Åhus MFK/Jet Skåne

    Standard

    Det verkar som att dämparen rör sig i förhållande till motorn det brukar vara det som gör att det vibrerar sönder

  8. #8

    Standard

    Kanske borde frågat det är någon som använder KS Comfort Mount och hur då den är monterad.
    /OlleG

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Borde det inte vara någon "flex" nånstans på avgasröret?

    Antingen en bit siliconslang eller om det finns specialavgasrör för DA-55 som har "flex" inbyggt så att säga, typ Flex Headers:?
    https://www.rc-planes.nl/en/product/...-dle55-dle111/

    /Bo

  10. #10

    Cometens avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    133
    Klubb
    Acroflyers Sövde /Åhus MFK/Jet Skåne

    Standard

    Jo flex ska det vara det tar både vibrationer och värme utvidningar

  11. #11

    Cometens avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    133
    Klubb
    Acroflyers Sövde /Åhus MFK/Jet Skåne

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20190926_174542.jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	82,3 KB 
Id:	68903

  12. #12

    Standard

    Jag har en bit silikonslang men rören går nästan ihop inuti silkonrlret så det blir sannolikt inte så mycket flex.
    Har alla ett sådan metallflexbit i sina installationer?

    Funderar fortfarande på om någon använt KS Comfort Mount och vad erfarenheten är.
    /OlleG

  13. #13

    Cometens avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    133
    Klubb
    Acroflyers Sövde /Åhus MFK/Jet Skåne

    Standard

    Tror inte det men det är nog inte fel

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Jag har kört KS comfort mount med armerad silikonslang med ungefär 1mm spalt mellan header och dämpare. Det har överlevt några timmars flygning i alla fall. Däremot provade jag flexrör och det blev otätt ganska snabbt. Har även haft stum montering med teflonslang emellan och det har också fungerat för mig liksom för många IMAC flygare. Anledningen till att jag monterat en fflex mount är att det är en lång pipa och den tar upp längdvariationen när den blir varmare samt att man kanske får något mindre buller.
    / Ingemar

  15. #15

    Standard

    Intressant. Kanske finns något flex i en silikonslang som inte finns i teflon. Teflon verkar helt stel. Var hittar man silikonslangen? Jag gissar att vibrationen framförallt kommer från motorns vridning när den tänder och då kanske avståndet mellan dämpare och rör är mindre viktigt och istället är vridelastisiteten i silikonen mellan slangklämmorna det som tar upp vibrationen.

    Som sagt, var hittar man armerad silikonslang?
    /OlleG

  16. #16

    Standard

    När jag läser ditt inlägg igen, Ingemar, så undrar jag; har du kört kombinationen Comfort Mount och teflonslang? Är det det vanliga i IMAC-kretsar?
    /OlleG

  17. #17

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Det är ganska många år sedan jag var med i IMAC. Skulle tro att det finns väldigt många varianter. Man kan kolla igenom byggtrådarna, t.ex. den senaste http://mini-iac.se/forum/index.php?topic=2723.0 har faktiskt flexböjar och KS mount så det kanske finns bättre flexböjar nu förtiden. Hittade en annan variant i USA som ser bra ut: https://www.desertaircraft.com/colle...ingle-cylinder/

    / Ingemar

  18. #18

    Standard

    Tack, bra idé med att kolla byggtrådar.
    /OlleG

  19. #19

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Jag tänker lite i banor som att ju mindre massa och material på avgaskröken samt mindre radie på kröken (för hävarmseffekt) som sitter fast på motorn och som vibrerar med motorn, desto mindre risk att det vibrerar sönder vid infästningen?

    En lång böj med stor radio får en större effekt att bryta sönder invid infästningen vid motorn när det vibrerar, eller vad säger ni andra ?

    Alltså: Avgaskrök med liten radie på kröken, flexning direkt efter kröken (flexmaterial så att säga inbyggt eller en siliconslang).
    Då blir det lite mindre massa och mindre hävstångseffekt vid vibrationer som över tid kan framkalla ett brott i infästningen.
    Håller ni med?


    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2019-09-28 klockan 14:30.

  20. #20

    Standard

    Håller helt med.
    Nyfiken på var man hittar lämplig silikonslang?
    /OlleG

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •