Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: OK Models Minnow: Beskrivning/stycklista?

  1. #1

    Standard OK Models Minnow: Beskrivning/stycklista?

    Hej!

    Någon som kan tipsa mig om var jag kan finna byggbeskrivning/stycklista till denna modell, om det nu ingick någon sådan? Jag har Googlat mig trött för att finna något av detta, och kammat noll. Tacksam för hjälp. Hälsningar/Ingemar
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SPA50609.jpg 
Visningar:	150 
Storlek:	107,3 KB 
Id:	69114

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kanske inte just denna men möjligen en annan i samma serie men det måste kollas först.
    Roger

  3. #3

    Standard

    Ok, tack så länge. Fanns visst en som heter Knarf tror jag. Det var en serie om 4 plan i samma klass./Ingemar

  4. #4

    Peos avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    51
    Klubb
    Enköping mfk

    Standard

    Hittade detta om det är till någon hjälp
    https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=11117

    Mvh/Peo

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har en halvbyggd P-51 i samma serie men hittade inte ritningen vid snabbkollen i byggboa. Kanske inte så konstigt eftersom den legat i detta stadium under ca: 45 år...
    Roger

  6. #6

    Standard

    Tack. Just denna har jag sett./MVH Ingemar

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Har du balsabyggsatsen inkl ritningen av Pilot Cosmic Wind "Minnow"?
    Finns en bild från en Pilot katalog där 4 pylonracer i samma klass beskrivs och där står det att full seize plans and construction guide ingick i balsa-byggsatsen.

    Kanske inte är så lätt att få tag i en byggbeskrivning, men kanske du kan hitta en obyggd byggsats av Pilot "Minnow" t ex på olika auktionssiter i Japan (eller kanske på olika länders ebay), men det kan ju dröja innan något dyker upp till försäljning förstås?

    Pilot RC modellen "Minnow" (lågvingad) specifikationer enligt Pilot katalogen:
    Längd: 830 mm
    Spännvidd: 1045 mm
    Vingarea: 20 dm2
    Motor: 2,5 cc (.15 cu in)
    Vikt: 1200-1500 gram
    Kanaler: 2-3


    Cosmic Wind pylon racers är riktigt snygga plan tycker jag. Hoppas du får tag i konstruktionsguiden till Pilot byggsatsen Minnow.

    Byggdes ursprungligen 3 st riktiga Cosmic Wind:
    Serienr 102 med regnr N21C, märkt med siffran 4, färg brons och cream (gul-vit) och fick namnet "Minnow". Minnow blev efter ett tag modifierad från lågvingad till midjevingad.
    De övriga två var:
    Serienr 101 med regnr N20C, märkt med siffran 3, färg röd och aluminium senare röd och cream med namnet "Little Toni".
    Serienr 103 med regnr N22C, märkt med siffran 5, färg grön och cream (gul-vit) och fick namnet "Ballerina".

    Någon av dem finns restaurerad idag och flyger i England, tror det är den gröna "Ballerina".

    Kommer ihåg att Valter Johansson i Lammhult, som var återförsäljare av Pilot byggsatser och ARF:er på 1970-talet, sålde bl a Pilot "Minnow" pylon racer och den kosta enl hans katalog 1977 155 kr.

    På 1970-talet fanns en riktigt häftig pylon racer byggsats, Prather Products Cosmic Wind "Little Toni" (design Terry Prather), fanns i quarter midget storlek för 2,5 cc motor och den fanns även i en större variant för 6.5 cc motor.
    Den större sukta jag efter för jag tyckte den var så snygg men det blev aldrig av att jag inföskaffa nån. Men lämplig motor hade jag (en HP 40 med bakinsug, HP 40 R-PR).

    Hoppas du lyckas bygga en Pilot "Minnow" så småningom.

    /Bo

    Pilot RC modellen "Minnow" (N21C)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Pilot_Minnow_quarter-scale-pylon-racer.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	62,2 KB 
Id:	69115

    Den riktiga förebilden Cosmic Wind "Minnow" (N21C), bronsfärgad med cream dekor.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	N21C_Nr4_Minnow.jpg 
Visningar:	93 
Storlek:	59,2 KB 
Id:	69116


  8. #8

    Standard

    Hej!

    Jo, jag har en byggsats som skall säljas så småningom. Jag tackar för bra info "bem". Nu gäller det bara att hitta en "construction guide".

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 424
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Varför behöver du en byggbeskrivning ? (Nu kanske jag var lite elak). Följer det inte med en ritning?

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 424
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    När man läste RCM på slutet av sjuttitalet faschinerades man (åtminstone jag) hur vackra kärror jänkarna tävlade med i pylon (jo,jag vet att det var snygga tjejer på nästan varje förstasida också...).
    Terry Prather var den stora stjärnan då och hans "Little Toni" racer med trimmad super Tigre 6,5:a var vad man ville ha.
    Så här i efterhand, jämfört med dagens vassa maskiner var kärran inte alls så snabb men jävlig mycket snyggare än dagens!
    Little Tony till höger är en engelsk Tonibyggsts med balsaklädda celplastvingar som jag importerade när vi tävlade i "Sport 40" i början av nittiotalet, en kärra som ännu inte flugit.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Prather Little Toni F1 racer.jpg 
Visningar:	90 
Storlek:	80,9 KB 
Id:	69993   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC06061.JPG 
Visningar:	78 
Storlek:	148,2 KB 
Id:	69994  

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •