Reklam

 
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Taurus

  1. #1

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    19
    Jobb
    redaktör
    Klubb
    Ringsjöbygdens MFK & Eslövs Modellflygklubb

    Standard Taurus

    Ed Kazmirsky`s "multivinnare"
    Ja det hette det på den tiden, innan det blev F3A (tror jag det heter)
    Vi som kämpade på den tiden glömmer aldrig hur fin den var.
    "Kaz" fladdrade med fingrarna på 10-kanalaren och fick fram sin egen
    prop-styrning. Han vägrade att gå över till den nya tekniken. Som då låg
    i sin linda.
    Kaz idè med den tjocka vingen var att kärran skulle gå lika fort vertikalt
    i båda riktningarna och inte dubbelt så fort nedför som uppför
    Tänk på att han hade två tummar och tio knappar.
    Vi som startade med Erik Berglunds Tele Pilot lärde oss hur man med
    en kanal "pulsade" med gyrot för att det skulle gå rakt fram.
    En eldriven TAURUS hmm, originalet spännvidd c:a 1.80 3.5 Kg idag
    kanske minst 1 kg mindre.
    Nu kan man från England köpa spryglar och en del skott laserskurna.
    Resten är bara balsaflak och pinnar. Framkantlisten saknas, Det är
    blötformat balsa.
    Multikärrorna var i alla fall vackra. F3A maskinerna snygga....Hmm
    flyger lågt och långsamt, sedan 1961

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Taurus har jag hör talas om att det var en riktig fullträff. Har en gammal Top Flite Taurus balsabyggsats liggande i källaren liksom en Top Flite Orion byggsats. Har även den sista Ed Kazmirski designen "Simla" (konstflygmaskin) som gick att köpa som short kit för många år sen. 1960-talet är lite som ett svart hål för mig speciellt svenskt "multiflyg", konstflyg. Jag tycker det är intressant att veta hur det var under den tidsperioden men det svårt att hitta nåt att läsa om. Finns lite i gamla Modellflygnytt med resultatlistor och ibland referat från SM eller så. Vet att en av toppflygarna i början till ca mitten av 1960-talet, Rolf Dilot, flög med Taurus ett tag i olika versioner bl a på VM 1963 och 1965. Tror ha la av efter VM RC-1 1965 i Ljungbyhed där han tävla med en Taurus och Reedradio. Finns lite goa bilder från detta VM 1965 i RC-1 som det då hette (FAI bytte namn 1969 på denna klass till F3A):
    https://modellflygnytt.se/opublicerat/vm-65/index.htm
    Lite bilder på Rolf Dilots Taurus finns här (jag skrev det en gång i tiden):
    http://www.f3a.se/forum/viewtopic.php?id=996

    Finns även en färg-video på Youtube från VM 1965 i Ljungbyhed, se längst ner. Många fina maskiner! Var du och såg på detta VM på plats?

    Sen blev det väl mest Mustfire och en del Crusaders resterande delen av 1960-talet på konstflyghimlen i Sverige. Fanns säkert många "egna" konstruktioner också på den tiden, det var ju vanligare med det då.
    Det där med att flyga konstflyg med en Reed radio och flippa med brytarna än uppåt än neråt var nog en konst, nästan som att spela piano, och motorkontrollen kan väl inte ha varit så lätt att få mjuka på och avdrag med heller. När proportionalradion kom på bredare front efter mitten till slutet 1960-talet blev det nog andra bullar och lättare att flyga konstflyg, i alla fall för de som börja med en proportionalradio från början. De gamla rävarna som en gång lärt sig flyga bra med Reed hade det kanske svårare att gå över till proportionalradio? Svårare lära gammal hund sitta osv.

    Själv började jag med konstflyg F3A på 1970 talet, först med en Mach 1 (som var en design av Norm Page från USA, ca 1972, och som såldes som byggsats av bl a Midwest).
    Det var då den ballistiska eran i F3A börja med allt snabbare maskiner som gick som spjut och med avstämda pipor så man pina ut det mesta som gick ur motorn. Infällbara ställ börja komma då också (hade jag i min Mach 1).

    /Bo

    Taurus (bild från framsidan av Top Flite byggsatsen, visande en Taurus i Ed Kazmirskis färgschema):

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	TF_Taurus.jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	108,1 KB 
Id:	69091


    Senast redigerat av bem den 2019-10-23 klockan 13:47.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •