Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Dags för kraftigare 6S-laddare, vad köpa?

  1. #1

    Standard Dags för kraftigare 6S-laddare, vad köpa?

    Hej,

    Har köpt 6S-ackar (5000mAh, 6000mAh och fler lär det bli, 8000, 10000 eller kanske mer).
    Men mina tre laddare är lite fjolliga, tar jag för givet, så det tar tid att ladda dem, inte provat än.

    - Den ena är en Hyperion 5i dp med extern nätdel som kan ladda 6S max 5A (eller är det eller 5A max?), tror inte nätdelen pallar det. Extern balanserare till laddaren.
    - Den andra är en hävare Hyperion 5i dp med inbyggd nätdel som ska klara 6S med max 5A (samma undran som ovan). Extern balanserare till laddaren.
    - Den tredje är en Turnigy Mega 400W ansluten till en extern luns Power-X 40A (13,8V)-nätdel. Inbyggd balanserare i laddaren.

    Är det iCharger som gäller så får det bli en sån? Eller finns det andra rekommenderade laddare?
    Att ladda två ackar samtidigt är en positiv bonus men inget måste. Ingen ack kommer i nuläget att parallell-kopplas.

    Köper gärna från Sverige/Finland (Norden) före jag söker mig längre bort.

    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Även om det finns bättre laddare idag så har mina två Hyperion EOS 720i Super Duo 3 varit riktigt hållbara, har haft dem 8 år, i ur och skur, sommar som vinter. De kan nog upplevas som lite väl stora numera men de är väldigt robusta. Laddar mest 2 x 5 cell 4600 mAh (eller 5000 mAh) LiPo, ibland 6 cell 5000 mAh. Köpte för nåt år sen två iCharger 308 Duo som jag tyckte var lagom i storlek och klarar ungeför samma sak som de gamla Hyperion laddarna. Men det visade sig att iCharger 308 Duo laddaren stör min flygradio på flygfältet (vi måste lyssna på flygfältets flygfrekvens) så jag fick lov att fortsätta med Hyperionladdarne på fältet, och så har jag iCharger laddarna hemma vid laddstationen istället.
    Skall du ha en riktig värsting laddare är väl fortfarande iCharger 4010 Duo (2000 watt) den man kan kolla på, men dyr.

    Text på displayen är stort och lättläst på mina Hyperionladdare men det är ganska smått på Icharger laddarna (som visserligen har färgdisplay men det är så smått tycker jag med text och så, lätt att se fel och välja lite galet på displayen).

    Sen behöver du fundera på hur kraftigt nätaggeraget du behöver.
    Skall du kunna ladda 6 cell LiPo som kan ha 10000 mAh kapacitet så behöver du ha hyfsat kraftigt nätaggregat.
    Exempel:
    Du vill ladda 6 cell 10000 mAh med 1C (dvs 1 x 10000 mA = 10A, som tar ungeför en timme.
    6 x 4.20 volt = 25.2 volt
    Effektkrav (watt): 25,2 volt x 10 amp= 252 watt.
    Skall du ladda två sådana LiPo batterier samtidigt med samma laddare och samma nätaggregat så blir det dubbelt så mycket effekt dvs 2 x 252 watt =504 watt.
    Vill du ladda med 2C ta dessa värden gånger 2 osv.
    Nätaggregaten är inte 100 % effektiva så man brukar väl säga att numera kan man räkna med ca 90% effektivitet på många nätaggregat (bör stå i specifikationen till nätaggregatet).
    Själv använder jag Junsi S1200 (1200 watt) nätaggregat, 24 volt max.
    Kolla att den laddare du väljer klarar t ex 24 volt in (eller högre) om du vill ha detta.
    Om man inte har tillgång till 230 volt på flygfältet kanske man vill ladda från 12 volt blybatterier?
    Då kan man inte kräma på så våldsamt med ström under laddningen, i alla fall inte med bara ett 12 volt blybatteri, men med två i serie för 24 volt får man bättre effekt.
    Jag laddar på fältet med Biltemas gula AGM bly batterier, de klarar sig några säsonger om man inte drar ur dem helt hela tiden.

    Tyvärr plockar det lätt på prismässigt när man skall ha både en kraftfull laddare och ett kraftfullt nätaggregat.
    Men vissa använder server powersupply (ofta från HP servar) och använder som kraftkälla till laddare, så kika på det om du tror det passar dig bättre.

    /Bo

    EOS 720i Super Duo 3:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Hyperion_EOS_720i_SuperDuo3.jpg 
Visningar:	149 
Storlek:	104,3 KB 
Id:	69117

    iCharger 308 Duo:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	iCharger_308Duo.JPG 
Visningar:	142 
Storlek:	158,9 KB 
Id:	69118

    Laddning på fältet med två 12 volt AGM batterier:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	May3_2019.jpg 
Visningar:	146 
Storlek:	284,0 KB 
Id:	69119

  3. #3

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej Micke!
    Jag tycker att det ser ut som att du har tillräckligt kraftiga laddare.

    Hyperion-laddarna skall kunna ge 5A vilket räcker för 1C-laddning av ackar på 5Ah. Lite trist kanske med extern balanseringsenhet men det kan ha fördelar.

    Antar att Turnigy Mega 400 kan ladda med 400 Watt. En 6S ack på 10 Ah kräver 252 W enligt Bosses kalkyl. Du har bra marginal här eftersom nätdelen kan ge 13,8 V x 40 A = 552 W.

    Prova att ladda med dina laddare!
    Lars

  4. #4

    Standard

    Tack för feedback! :-)

    Ja det kanske är så att de räcker... borde testa före man hoppar på nytt. ;-)
    Det är väl bara det att nuvarande laddare börjar bli till åren och slitna, i alla fall Hyperion-laddarna.
    Kablar börjar gå av och den ena balanseraren är grinig på vissa ackar.
    Provar och ser!

    Jag använder också 3S 8000mAh-ackar och de orkade inte Hyperion med förstås... fastnade på 5000mAh som de ska. Så det vart lite utdraget laddande när man ville ha med sig 5-6 st till fältet.

    Jag har två Paraboards XT60 för att ladda allt smått och där räcker det bra.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Duoladdare är något man önskar om man flyger stora modeller med två 6S 5Ah-ackar. Moderna F3A-maskiner, som bem's Galactika, och stora flermotoriga skalamodeller är exempel där man flyger med 2kW motoreffekt. Då vill man ha med sig minst fyra 6S-ackar och en fältladdare typ iCharger 308 Duo.

    Vänta mindre och flyg mer!
    Lars

  6. #6
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Isdt t8

    mycket laddare för pengarna ! Sen kan du köpa ett parallel board så kan du ladda flera ackar samtidigt(samma sort, mAh och volt), noga bara med att ha dom max 0.2v skillnad mellan dom när du laddar flera samtidigt!

  7. #7

    Standard

    Hej!
    Kör, liksom Bem, en 308 duo och den klarar både en och två 6cells-ackar utan problem (Dock har jag också upplevt störningar på vår flygradio..?)

    Har du ett nätagg så kolla på icharger x6. 30A, 800w och 2A balansering.

    Mvh Dennis

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Denar76,
    Ang iCharger 308 Duo och att den stör en flygradio:

    Jag monterade ferritkärnor på strömkablarna men det hjälpte inte.
    Det är när man närmar sig laddaren på nån meters avstånd som flygradion sprakar nåt hemskt.
    Det är frekvens 123,60 MHz på flygfältet (Brattforshedens flygfält).
    Jag har oftast flygradion på mig i bältesklämma lite bak på byxorna så det blir väldigt irriterande med det där spraket så fort man närmar sig 308 Duo laddare.

    /Bo

    De svarta bitarna är ferritkärnorna:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	308Duo.JPG 
Visningar:	103 
Storlek:	107,3 KB 
Id:	69121

  9. #9

    Standard

    Bo, tack för info.

    Vi har flygradio (Arvika 123,35MHz) fast installerad i en bod vid fältet. Har upplevt störningar då laddaren stått för nära och misstänkt att det varit orsaken...
    Nu vet jag att vi inte är de enda med detta I-landsproblem

    För att knyta tillbaka till tråden så ska jag testa en iCharger x6. 2A balanseringsström borde ha en positiv effekt på laddtiden... 2st x6 kostar ju inte heller mer än en 308 duo...

    Har ni förresten några mer "fasta dagar" på Brattforsheden? Åker förbi ibland, då jag har svärföräldrarna i Filipstad.
    Hade varit trevlig att kika förbi vid tillfälle...

    Mvh Dennis

  10. #10

    Standard

    Bra tips! Ska se vad som finns att få tag på och beställa.
    Osäker på om jag behöver duo, men varför inte. Bättre ladda två eller fler i taget och komma iväg till fältet fortare, det är ju så jäkla irriterande när man måste ladda halva flygkvällen innan man kommer iväg.
    Har som sagt två Paraboards, men minns inte vad de klarade max för ström.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Jag kör med en hitec x2 700. (2x 700W) tillsamans med ett 1200w nätagg

    Det är en duo laddare å jag laddar oftast 2x 2st 5s 5000mAh på 1C hemma. (paralellladding 10A) Men är jag på fältet blir det ofta 2C laddning å då trycker jag 20A på varje laddare å då går det undan

    https://hitecrcd.com/products/charge...harger/product
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Jag är nöjd med min icharger 406 duo. Ström har den så det räcker. Kör mest upp till 20 A men den ska klara 40A eller t.o.m. 70A i synkronläge. Testade med flygradio och visst öppnade brusspärren även med den på ungefär 1m men det är det många elektriska apparater som gör.

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Denar76 Visa inlägg
    Bo, tack för info.

    Vi har flygradio (Arvika 123,35MHz) fast installerad i en bod vid fältet. Har upplevt störningar då laddaren stått för nära och misstänkt att det varit orsaken...
    Nu vet jag att vi inte är de enda med detta I-landsproblem

    För att knyta tillbaka till tråden så ska jag testa en iCharger x6. 2A balanseringsström borde ha en positiv effekt på laddtiden... 2st x6 kostar ju inte heller mer än en 308 duo...

    Har ni förresten några mer "fasta dagar" på Brattforsheden? Åker förbi ibland, då jag har svärföräldrarna i Filipstad.
    Hade varit trevlig att kika förbi vid tillfälle...

    Mvh Dennis
    Hej Dennis,
    Bara du följer våra säkerhetsregler som du kan ladda hem och läsa här nedan så är det bara att flyga på Brattforshedens flygfält.
    http://rcff-register.se/fields/detaljsida/?pdb=63

    Om du kan flyga helt på egen hand är flygning på fältet enstaka flygdagar inga problem Men skall man flyga mer regelbundet på detta fält bör man teckna åtminstone gästmedlemskap i AGL MFK (200 kr). Kan man inte flyga på egen hand måste man få tillåtelse av säkerhetsansvarige (mig).
    Allt för att flygningen skall vara så säker som möjligt och störa omgivningen så lite som möjligt. Flygfältet ligger inom både ett Naturvårdsområde och ett Kulturreservat (Krigsflygfält 16) därav att man måste verkligen ta hänsyn till omgivningen på detta fält.
    Eldrivna flygetyg och segelflygplan är det nästan aldrig nån som klagar på men modeller med förbränningsmotor har vi fått lite klagomål på ibland men väldigt sällan. Men man får flyga förbränningsmotordrivet enligt våra fältregler så det hindrar ej, men turbinmotor har vi enl. våra säkerhetsregler sagt att man inte får dra igång och flyga med på fältet för brandriskens skull (hela fältet med omgivningar är torr hedmark). Det är mest jag som flyger där regelbundet och jag flyger bara eldrivet numera, men det finns fler medlemmar i AGL MFK som flyger där, och även Karlstads MFK(som har fältet som sitt andra fält, deras ordinarie fält är Bredlanda norr om Skattkärr).

    Man skall ha en flygradio påslagen på frekvensen 123,60 MHz och lyssna när man är på detta fält och skall flyga modellflyg, så man omedelbart kan landa om något fullskalflygplan skall starta eller landa.
    Vi har inga fasta dagar när vi flyger, det kan bli när som helst men störst chans nån modellflygare är på fältet kanske är på helgerna. Vi startar och landar på stora banan (08/26) och brukar ha depån ungefär på halva banans längd en bit vid sidan av strax norr om banan. Då har man ca 500 meter radie åt alla håll att flyga på. Det är Brattforshedens flygklubb vi "hyr" nyttande av banan för modellflyg (vi betalar en fältavgift till dem årligen för detta). Brattforshedens flygklubb äger huvudbanan (08/26) inkl. hangarerna vid plattan så vi modellflygare håller oss på deras mark, på marken, eftersom vi har avtal med dem.
    Jag är medlem både i AGL MFK (gästmedlem) och Karlstad MFK (full medlem) samt i Brattforshedens flygklubb (gästmedlem).
    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2019-10-31 klockan 19:36.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •