Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Problem att starts Saito FG21

  1. #1
    LennartAs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    23
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    TMF, Tullinge Modellflyg

    Standard Problem att starts Saito FG21

    Hej,
    Har start problem med min Saito FG21. Kort beskrivning.
    Har legat på hyllan sen 2015. I våras togs den fram och sattes i en provbänk, startade utan problem, kördes 2 x 10 min c;a.
    Sattes in i en spitfire inverterat, startade utan problem, men landstället fälldes in och propellern gick i backen, sprutade en del damm och jord, innan jag fick stopp på motorn, propp hel inga skador.
    Rengöring av allt som kan ha drabbats av dammet.

    Nytt försök med landstället säkrat, startade som den skulle, körde 3 x 8 min c:a.
    Nästa fösök 2 veckor senare, lite trilsk men gick igång, stannade efter c:a 4 min, började ändra lite på nålarna men efter detta har den inte startat. Har återigen satt den i provbänk.

    1/. Har kontrollerat och ställt tillbaka allt enl manual, har gjort detta 3 gånger och prövat starta, men icke.
    2/. Har kollat stiftet, tyckte att det såg blött ut, men inte dränkt, blåste torrt, körde även motorn ett antal varv så den inte skulle ha för mycket bensin. Startade inte nu heller, inte ens en antydan till tändning.
    3/. Införskaffade nytt stift, prövade, startade inte heller nu.
    4/. Har även kollat gnistan på stiftet, med 6 volt och med 7.2 volt, ser helt korrekt ut, kan väl tycka att gnistan är lite kraftigare på 7,2 volt, men det kanske är en illusion .
    5/ Har nu låtit den stå utan stift några dagar, kontrollerat än en gång inställningar enl manual och provat att starta, använder nu 7.2 volt till tändning, lågfartsnål in 1/4 varv (magrare) högfartsnål 2 1/4 varv ut (inom manualens riktvärden) nu tänder den till i alla fall, 1 till 6 gånger puffar den till men inget mer per gång då jag kör med startern.
    Bränsle kommer fram men frågan är för mycket eller för lite?
    Eller är det något annat som jag har missat?
    Har kollat ventilspel, och gapet på stiftet.


    Tacksam för tips och all hjälp jag kan få.
    Flyger
    Easy Glider PRO, T28 Trojan 140 (el) FMS
    UcanDo 60 (saito 72), FunCub XL
    Extreme Flight MXS 60 storlek, F-27Q Stryker Parkzone.
    Multiplex Profi tx 16
    Multiplex Royal Pro 9, M-Link

  2. #2
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Rengör förgasaren? Köp en renoveringssats.

  3. #3

    Standard

    Tänder den om du provar att använda startgas? Tänker om det mot förmodan är soppan som lurar.. kanske kunde vara värt att testa om det startar på startgasen och för de om den går med bensinen sedan.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    26
    Jobb
    Utsäde foder spannmål.
    Klubb
    Motala modellflygklubb.

    Standard

    Jag har en fg40 och på min satt medbringaren helt fel så gnistan kom när kolven var i botten.Har du kollat när gnistan kommer?

  5. #5


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bennsson Visa inlägg
    Jag har en fg40 och på min satt medbringaren helt fel så gnistan kom när kolven var i botten.Har du kollat när gnistan kommer?
    Bennsson,

    Tror att du är problemet på spåret. Beskrivningen om början på problemet är ju att stället fälldes in med motorn igång - troligen kan medbringaren med magneten ha flyttat sig så tändläget är fel. Hur startat du? Med starter eller för hand? Har varit med om att en av mina motorer hade varierande tändläge p g a att medbringaren ändrade läge vid startförsök med starter. Den motorn hade ingen krysskil som låste medbringaren. Tror att Saito har en liten insex-skruv som skall låsa medbringaren till vevaxeln istället för krysskil. Den kan ha skadats när propellern gick i marken så att tändningen står helt galet.

    Med vänlig hälsning,
    Kjell
    Senast redigerat av kjni den 2019-11-10 klockan 10:33. Anledning: rättat stavning

  6. #6
    LennartAs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    23
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    TMF, Tullinge Modellflyg

    Standard

    Svar nej ingen reaktion alls med startgas. Ska kolla tändläget. Startar med elstarter. Återkommer.
    Flyger
    Easy Glider PRO, T28 Trojan 140 (el) FMS
    UcanDo 60 (saito 72), FunCub XL
    Extreme Flight MXS 60 storlek, F-27Q Stryker Parkzone.
    Multiplex Profi tx 16
    Multiplex Royal Pro 9, M-Link

  7. #7
    LennartAs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    23
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    TMF, Tullinge Modellflyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    Bennsson,

    Tror att du är problemet på spåret. Beskrivningen om början på problemet är ju att stället fälldes in med motorn igång - troligen kan medbringaren med magneten ha flyttat sig så tändläget är fel. Hur startat du? Med starter eller för hand? Har varit med om att en av mina motorer hade varierande tändläge p g a att medbringaren ändrade läge vid startförsök med starter. Den motorn hade ingen krysskil som låste medbringaren. Tror att Saito har en liten insex-skruv som skall låsa medbringaren till vevaxeln istället för krysskil. Den kan ha skadats när propellern gick i marken så att tändningen står helt galet.

    Med vänlig hälsning,
    Kjell
    Ja, efter noggran kontroll så visade det sig att låsskruven på medbringaren gått av, så medbringaren har långsamt flyttat sig så tändning kommer nu när kolv nästan är längst ner i cylinder. Kan bara konstatera att även om man inte ser några skador så ska man kontrollera noggrannare. Har beställt reservdelar, men det tar två veckor minst. Mitt eget fel så det är inget att hänga läpp för.
    Tack för alla råd och förslag, det hjälpte mig att hitta rätt.
    Flyger
    Easy Glider PRO, T28 Trojan 140 (el) FMS
    UcanDo 60 (saito 72), FunCub XL
    Extreme Flight MXS 60 storlek, F-27Q Stryker Parkzone.
    Multiplex Profi tx 16
    Multiplex Royal Pro 9, M-Link

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    26
    Jobb
    Utsäde foder spannmål.
    Klubb
    Motala modellflygklubb.

    Standard

    Kul att vi kunde hjälpa!
    Förstår dock inte varför Saito har en liten stoppskruv mot en rund vevaxel.Många motorer har väl en kil har jag för mig.

    Tankar från mig bara..Hej hej/Bennsson.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •