Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Flyg som passar Saito FA-200R3 (3-cyl 33cc metanol-radialmotor)?

  1. #1

    Standard Flyg som passar Saito FA-200R3 (3-cyl 33cc metanol-radialmotor)?

    Har fått möjligheten att köpa en några månader gammal 3-cylindrig 4-takts radialmotor Saito FA-200R3 (metanol) som bara körts en tank och aldrig flugit. Men hur ska man hitta en massa flyg att välja bland som kan passa en sån motor?

    3-cylindrig, radial, 33cc, metanol, 1440 gram, 3x flex-exhaust, 16x8-10, 17x6-8 prop, 5-20% nitro, 6,3 kg dragkraft (med 16x8), ...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    49
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Lita inte på Saitos uppgift om dragkraft. Gå istället på varvtal och propeller i ett "propthrust"-program. Jag har en 60 cc R3 bensinare och där är Saitos dragkraftsuppgift bara hälften av vad motorn verkligen ger.

    Eller rigga upp motorn och mät kraften med en fiskvåg eller dyl.- så vet Du säkert inför ett modellval. Motorn bör dra minst 70% av planets vikt, warbird dock närmare 100%

    Jag har kontaktat Saito om detta för länge sedan, men inte fått någon vettig reaktion.

    Hej
    PF

  3. #3

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    En Saito FA-200R3 ville jag ha i stället för min Saito FA-170R3 när jag flög den i två modeller.


    Först hade jag en Thrush Commander med 2,48 m spännvidd och 96 dm2 vingyta som vägde 8 kg.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Thrush Commander.jpg 
Visningar:	87 
Storlek:	149,6 KB 
Id:	69265
    Den lyfte lätt från marken och flög OK med 170-motorn och en 18x6 propeller. Jag tänkte att det skulle vara skoj att flyga lågt och sakta med eleganta upptagningar där fältet slutade. Tröttnade dock snart på detta plan och sålde det utan motor.

    Sen köpte jag en begagnad ESM Focke-Wulf Fw190. Den hade 1,80 m spännvidd, 56 dm2 vingyta och vägde 7 kg.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Fw190 A-8 med kåpa.jpg 
Visningar:	72 
Storlek:	186,8 KB 
Id:	69266
    Förre ägaren hade haft en encylindrig 120 fyrtaktare i planet med 1/2 kg bly i nosen. Jag tog bort allt bly och då blev tyngdpunkten rätt! Planet flög med 170-motorn och en 17x8 propeller men hade inte kraft för några avancerade manövrer. Nå, det gick att göra looping men roll gick inte så bra. Vingbelastningen var hög så man fick inte göra häftiga upptagningar eller tvära svängar. Straffet blev vingtipp-stall vilket inte var bra inför en landning...

    Motorinstallationen kräver ombordglöd. Nödvändigt för pålitlig tomgång och behändigt i starten. Det var faktiskt ett nöje att tanka upp så att lite bränsle rann in i förgasaren och sedan starta för hand. Saiton är startvillig och går med väldigt lite vibrationer(i jämförelse med den encylindriga 120 motorn som satt i planet först). Båda propellrarna, 18x6 och 17x8 gick med 8000 rpm. Jag tror inte att en Saito FA-200R3 varvar mer men eftersom den borde ha 20% högre effekt så bör man kunna ha större propellrar, 19x6 respektive 18x8.

    Min Fw190 "tog slut" efter två år så jag började titta efter någon ny modell. Gjorde en lista på modeller med rund nos och utrymme för stjärnmotorn med 200 mm diameter. Lockande alternativ är Fairey Swordfish eller Tummelisa om man vill flyga sakta med dubbeldäckare och 19x6 prop. Bland warbirds med 18x8 prop blir F4U Corsair för stor och tung om motorn skall få plats. Förutom Fw190 är Republic P-35 och Hawker Sea Fury tänkbara warbirds. Den svenska FFVS J22 och den franska Potez 53 kan bli riktigt bra men då måste man konstruera och bygga från scratch.

    Motorn passar bra till en Bleriot XI som drevs av den 3-cylindriga Anzani-motorn men det blir en trist övning att torka olja från fackverket efter flygningen. Nyligen har jag hittat byggsats till Carley C12 som har släta kroppssidor. Den drevs också med Anzani-motorn.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	carley-1.jpg 
Visningar:	86 
Storlek:	74,2 KB 
Id:	69267Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2737.jpg 
Visningar:	76 
Storlek:	93,1 KB 
Id:	69268
    Det är RBC Kits i Holland som säljer byggsatsen. https://www.rbckits.com/shop/carley-c12.html

    Hoppas att mina erfarenheter kan hjälpa.
    Lars

  4. #4

    Standard

    Tack för bra svar! Kommer säkert fler. :-)

    Det där med att "torka olja från fackverket" var en bra point.

    Om man ska tänka på motorns framtid...
    Jag ligger i valet och kvalet mellan långsamflygande WW1-kärra med en massa vajrar (?) eller en snabbflygande WW2-warbird med infällbart. Långsamflygande känns tryggt och motorn kommer få leva länge "oavsett vad som händer", medans en snabbgående kommer avsluta både motor och flyg om något händer, slut på det roliga. Finns även aerobatikflyg som än mer effektivt skulle avsluta livet på motorn.

    Gillar samtliga tre eror av radial-motor-flyg.
    Vad gäller WW1-flyg så har jag tillgång till en Mick Reeves Pup 1/4 inom 40 minuter från mig, obyggd, som denna motor skulle passa i. Jag undrar dock om jag är "hantverkar"-personen som vill lacka och fippla med detaljer av den årsgången av flyg.
    Och WW2-flyg... där har jag alltid gillat FW190, men där kanske risken är att det blir en tung raket med en 1440g 200R3 i nosen? Jag gillar inte landa i halvfart...
    Aerobatik-flyg som fisflygs är ju bara fel. Så stor vana har jag inte, fast jag haft några, som tex Su-31 som har radial IRL.
    Civila flyg är sällsynta med radial... nån Cessna eller Beaver men jag gillar ingen av dem, finns det fler?

    Om motorn ska synas blir det inte så mycket skala, så jag siktar på täckt motor men som kan synas framifrån, som mest.

    Finns det ringdämp till Saito FA-200R3? Eller vad de nu heter... väldigt maffigt ljud i dem i alla fall. Men det passar inte på de WW2-kärror som ska smutsa ner sidorna förstås. =)

    Och det gällande dragkraften... drar motorn mer än vad siffrorna säger alltså? Det är väl positivt.

    Har redan en TopFlite Corsair, så en till sån blir det inte.

    Skulle helst bygga något man har koppling till på någon vänster, men radial har jag inte haft mycket att göra med i verkligheten förutom flygshower. Eller att bygga en avbild av ett flyg som finns i Finland (Sverige).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    En sån här
    https://www.ebay.co.uk/itm/1-5-Scale...UAAOSwk~ZaMQ-V
    har jag haft!
    Pär Lundqvists ritning/skapelse dock.

    SKA ju ha en trecylindrig stjärna, kanske din morot blir liiiite för stor.
    Men man kan ju alltid förstora ritningen "en aning"....

    https://www.youtube.com/watch?v=rhicAquO4-I
    Retroholic!

  6. #6

    Standard

    Siktar nog på laserskuret kit, inte göra scratch-bygge, det ska jag göra sen senare nån gång så jag har något att se framemot :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    49
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej igen

    Stinson Reliant eller Mr Mulligan är sport/rese-maskiner med stjärnmotor. Båda ganska snygga plan dock lite svår vinge på Reliant - avsmalnande både utåt och inåt och liten sprygelyta vid kroppen - inte helt lätt-- fast väl ok om byggsats. Fasta ställ dock bra och flyger säkert som trainers.

    "Just engines" i England kanske har ringdämpare eller kan skaffa eller tillverka - leta på nätet - nästan allt man söker där går att finna någonstans.

    Ja, positivt att motorn sannolikt ger mer drag än Saito uppger men bör kollas innan val av modell så Du väljer rätt storlek på planet i fråga.

    Hej
    PF

  8. #8

    Standard

    Dessvärre har motorn gått vidare... jag insåg att jag borde stanna upp och göra klart det jag har först, på riktigt!! :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •