Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Timing i fartreglage?

  1. #1

    Standard Timing i fartreglage?

    Jag håller på att prova fartreglage avsedda för multikopter (DYS Aria BLHeli_32 70A) i vanliga flygplan. Funkar bra för min 5:1 växlade 2900kv inrunner i en elseglare men tappar synk vid snabba accelerationer med en 800kv outrunner i min E-flight Turbo Timber. Misstänker att det kan ha med timing att göra.
    Och nu äntligen till min fråga: Hur hänger timing soft-medium- hard ihop med timing angiven i grader (som på DYS Aria).
    Något annat att tänka på i sammanhanget?
    /Leif

  2. #2

    Standard

    Jag brukar läsa vad motorn ska användas inom för intervall för timingen (vissa anger grader, andra anger low/medium/high) och sen bestämma "åt vilket håll" man väljer att ställa timingen för att få ut de egenskaper man vill ha (rapp som drar ström, strömsnål och snäll, osv). Sen ser jag vad ESCen har för alternativ och väljer det mest lämpliga. Sen är det ju det där med antal poler som går in och bestämmer också. Vissa anger timing beroende på KV-värdet. Så inte är det lätt alla ggr. Och när man inte hittar nån bra combo så kan det bete sig olika med olika propellrar. Som tex när motorn ska ha 36 graders timing och så står det på ESCen att du ska välja low, medium eller high. Ditt problem. Men oftast har detta löst sig för mig då jag läst manualen lite mer. ;-D Då står det att low är för en viss typ av motorer och medium för en annan osv och så får man ta den om låter bäst helt enkelt. Low för en tillverkare är inte samma som Low för en annan, men i stort sett "något så när". Det där med BLHeli är väl något som ska stängas av i alla fall? Gå igenom alla inställningar, kan va nån till i ESCen som kan vara värd ändra än bara timingen eftersom motorn ska arbeta på annat sätt i flyget än i en multicopter.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Timing brukar de flesta reglage kunna ställa in automatiskt inom ett visst område som man kan välja och kallas som sagt lite olika. Direktdrivna stora propellrar kan dra mycket ström vid acceleration så man ser på en del reglage som Castle Creation att man kan välja en ramp med minsta accelerationstid. Det går ju också göra på en del sändare. Alternativt kan man ställa upp strömgränsen på en del reglage. Eller välja ett större reglage om man vill driva tunga propellrar.

  4. #4
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Pernstig:Vad använder du för att ställa in dina esc? Ett programmeringskort eller kopplar du upp via en flightcontrol in till dator?

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    En ren spekulation ifrån min sida men eftersom dessa reglage är framtagna för bruk i multicoptrar så skulle det ju kunna vara så att de främst är anpassade för motorer med lite högre KV - men det är som sagt en ren spekulation.
    Roger

  6. #6
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Står timing angivet i low/medium/high bör du kunna utläsa i manualen till reglaget vad det betyder i grader. Jag kollade lite i castle creations programerings program i datorn och där kan tex high timing vara 10 grader för ett reglage medan det är 20 grader på ett annat reglage.

    Sen upplever jag att på flygreglage verkar olika tillverkare använda timing lite slarvigt för olika funktioner.
    Med RC bilar är det mycket enklare.
    Ökad timing = ökar varvtal på motorn men även ökad temp och strömförbrukning. Man "trimmar" motorn.

    Punch/start power brukar ange hur snabbt motorn ska accelerera.

    Angående ditt problem så kan det vara allt från felaktigt inställt reglage, fel på motorn eller helt enkelt fel på reglaget. Det bästa du kan göra är att prova olika inställningar och hjälper inte det får du nog börja fundera på att byta motor, esc eller kanske båda.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Pernstig:Vad använder du för att ställa in dina esc? Ett programmeringskort eller kopplar du upp via en flightcontrol in till dator?
    Jag använder mjukvaran BLHeliSuite kopplad till PC via en flashad Arduino Nano.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	BLHeliSuite32 Exempelbild.jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	105,1 KB 
Id:	69326
    Igår provade jag olika inställningar för timing och demagnetisation compensation men fick ingen förbättring. Börjar tro som Roger att min motor har lägre kv och högre propellerbelastning jämfört med vad multikoptrar brukar ha.
    /Leif

  8. #8

    Standard

    Nu har jag ju själv stött på ett timing-problem...

    Köpte en Tiger Motor MN4012-11 400KV som ska köras på 6S i ett flyg.
    Men det står ingenting om Timing någonstans. Varför har Tiger Motors valt att inte ange det?
    Jag kan ju testa mig fram, men hade vart enkelt ställa in det rätt med en gång.
    Min HobbyWing Plantinum Pro 30A OPTO klarar 0 / 3,75 / 7,5 / 11,25 / 15 / 18,75 / 22,5 / 26,25 grader.
    Brukar oftast vara ett spann som man kan justera sig inom beroende på om man vill ha kraft eller att den drar mindre ström.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •