Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Nästa Vintage-helikopter, vad ska jag skaffa?

  1. #1

    Standard Nästa Vintage-helikopter, vad ska jag skaffa?

    Hej,

    Har renoverat/restaurerat två Kyosho Concept 30 (SE som ägaren har på hyllan nu och DX som jag har till salu) samt en Kalt 60 Baron Long Ranger (som har flugits men behöver en ny del som jag till och med hittade i en butik i Sverige).

    Tänkte ge mig på något äldre än dem. Vad ska man då ta sig an? Ovanstående helikoptrar var perfekta och roliga att renovera för de var nergeggade och man var tvungen plocka dem i molekyler nästan, de hade stått lääänge också.
    Allt fungerade på samtliga men någon enstaka del var trasig efter tidiga försök till flygningar mm, perfekta objekt.
    Så jag är inte ute efter något som redan är i toppskick.
    Har dålig koll på äldre tillverkare och vad nu alla sorter och modeller det finns.

    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    En Hegi Huey Cobra var en av de allra första RC helikoptarna som kom ut ca 1972-73. Ibland dyker det upp något exemplar, främst i Tyskland (ebay) som är till salu. De hade i regel en Veco 61 glödstiftsmotor som drivkälla.
    I början hade de fast pitch men kom senare med rotorhuvud med collektiv pitch. En del har konverterat dem till elektrisk motor för enklare underhåll och enklare hantering. Har en Hegi Cobra själv (två faktiskt men den ena är reservdelslager). Jag har planer på att elekrifiera den som är i bäst skick.
    Finns mycket reservdelar att köpa, som entusiaster tillverkar t ex växelhuset som är en svag punkt på Hegi Cobra.
    Här finns mycket att läsa:
    http://www.helioldie.de/cobra.htm

    Den här 11-sidiga tråden om renovering av en Cobra visar rätt bra vilket arbete det kan innebära:
    https://www.helifreak.com/showthread.php?t=433699


    En annan goding från samma tid är Kavan Jet Ranger. En sådan såg jag flyga mycket i min ungdom då en i klubben jag var med i då hade en och höll på att lära sig flyga med sin. Den har collektiv pitch, men den hade inget gyro i början. Motor var oftast Veco 61 i dessa också. Jag tror killen i vår klubb höll på i över ett år innan han kunde flyga med sin Kavan Jet Ranger, många haverier blev det innan dess men han gav aldrig upp (killen var en mycket skicklig radioflygare).
    Finns ett företag i USA som ny-tillverkar Kavan Jet Ranger idag, även med elmotor om man så önskar. Rätt dyr byggsats tror jag.

    Själv lärde jag mig flyga helikopter på en Graupner Bell 47G (med en HB 4 cc glödstiftare som drivkälla) med fast pitch. Höll på och gnodde bra länge innan jag kunde flyga med den, och en hel del rotorblad med mera förbrukades innan dess. Jag hade inte råd med nån 10 cc helikopter då, den där lilla Grapner Bell 47G fick duga och den hade jag rätt kul med.

    Själv tycker jag nog helikoptrar från RC helikopterns barndom är mest intressanta, de modernare flyger förstås bättre men en gammal helikopter från helikopterns barndom som man lyckas få ordning på och upp i luften igen kan nog skänka nog så stor glädje. Det börjar närma sig 50 år sen de första kommersiella helikoptrarna kom ut på marknaden 1972-73 (Schluters Huey Cobra, Hegi Huey Cobra och Kavan Jet Ranger). Graupner Bell 212 Twin Jet helikopter från ungefär samma tid (något senare) är också en cool vintage helikopter tycker jag. Den hade oftast en HB 61 glödstiftare (såg i stort sett ut som en Veco 61 men hade röd cylindertopp). Går nog elektrifiera den också om man skulle vilja. Finns ibland nån till salu på tyska ebay eller på tyska forum emellanåt har jag sett. Kan kanske ta lite tid innan man hitar nån sån här gammal helikopter men förr eller senare kan nåt dyka upp.

    Annars är väl nån lite äldre Schluter helikopter säkra kort om du önskar en gammal helikopter, finns nog en del reservdelar att få tag i fortfarande främst i Tyskland.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2019-12-28 klockan 00:54.

  3. #3

    Standard

    Samlade under många år på Schluter helikoptrar men har idag bara kvar Heli-Baby.

  4. #4

    Standard

    Hirobos gamla med flatbädds mekanik och nitro motor är trevliga, typ Gazelle samt Uh1, även Hirobos 80-talare med bensin mekanik typ Bell 47 och UH1. Slår även ett slag för KKK Hughes 300 samt Robinson R22.

  5. #5

    Standard

    Va tips!! :-D

    Jag är inte en sån vintage-original-samlare som vill ha allt i originalförpackning med plasten kvar på allt för hyllan, utan vill plocka isär stackaren som stått i många år, reparara/gå igenom, fixa till allt enligt mina erfarenheter man fått under åren och sen få den flygklar helt original och den ska flyga! Och jag brukar inte ge mig förrän den flyger bra (ibland med nån utbytt del för säkerhets skull som på en Concept där slidern i nylon var i smulor så jag gjorde en i alu) eller använda modern sändare fast gamla finns. Sen är jag oftast nöjd och kan sälja vidare till nån som kanske vill ha den på hyllan eller av nostalgiska skäl gillar helin.

    - Kyosho Concept 30SE som jag restaurerat hade kraschat nån sekund efter första flygningen 1988 och sedan hamnat i en garderob. Så fastkläggad motor samt smutsig heli och trasiga delar var utångsläget där, totalgenomgång och fixades klar och flögs för nåt år sedan: http://forum.motorportalen.net/userpix/3__MG_2642_1.jpg (står hel och fin i en hylla nu hos ägaren, flygklar, men motorn är jobbig då den helst vill ha 80% metanol, 20% ricinolja vilket vi inte har mer och är hopplös få att gå bra på moderna bränslen)
    - Kyosho Concept 30DX som är min egen har använts och flugits. Den var bara kladdig och stått rätt länge när jag tog över den. Totalgenomgång, fixades klar och flögs med senast i år (alla orignal-delar, även mottagare och NiCd-ack osv), en bild från fältet i somras: http://forum.motorportalen.net/downl...e.php?id=14283
    - JR Ergo 50, är dom gamla? Kanske inte kan kallas Vintage... Men den köpte jag från nån i Norrtälje. Flugits. Totalgenomgång på den med. Blev fin och bra, flög riktigt bra, såldes tillbaks till Sverige, står hel och fin i ett garage än. :-) http://forum.motorportalen.net/downl...le.php?id=6761
    - Fick även tag på en gammal (kanske inte heller Vintage?) Quick 60 Pro som bara skruvats ihop, men förra ägaren hade nog inte koll på vad som skulle röras eller vara låst så vissa delar var limmade så de måsta bytas ut då jag inte fick grejerna att röra sig. Större genomgång och är helt flygklar i toppskick, motorn aldrig startad, oflugen. http://forum.motorportalen.net/downl...e.php?id=12351
    - Äldsta helin är väl en Kalt 60 Baron med Long Ranger II-kropp som egentligen är orsaken till att jag fick intresse för RC-helikoptrar. En äldre man hade åkt runt i Sverige med heli bland telefoni-mäster i fjällen mm och utfört service. Han fick dille på helis, köpte denna i mitten på 80-talet, komplett med allt, kit. Byggde den under flera år. Jag var dit som ungdom och var klart imponerad, den var stor och frän! Han vågade dock aldrig flyga den. Fick hjälp av nån för många år sedan och de fick igång motor och lyckades nästan lätta då stjärten slog i marken och gick av. Reparerades men sen har den stått. Han hörde av sig till mig och vi renoverade den tillsammans samt gjorde tester och testflög. Jag fick sen helin, han var nöjd, den har flugit. :-) http://forum.motorportalen.net/downl...le.php?id=6555

    Bem...
    Hegi Huey Cobra verkar vara en raritet! Vilken renoveringstråd!!
    Kavan Jet Ranger, tror det var den som fick mig att fastna ännu mer för RC-helis för evigheter sedan. Har tidningen kvar tror jag nånstans. Fastnade sen även för en Star Ranger (nyare) som slagit höjdrekord med nån känd RC-flygare. En sån skulle jag ha när jag blev stor! Alltid gillat Ranger-modellerna, men saknar en Jet Ranger.
    Finns många äldre, fler än jag trodde. Men var är alla vrak som behöver omtanke...

    Halcon, minns dina säljes-annonser. :-) Delvis har det varit de som fått mig att få lust att hitta nåt åbäke och fixa upp, dvs något äldre än de jag har. Renovera/restaurera en Schluter, absolut! Har dålig koll på Schluters utbud, måste ta mig tid och kolla vad det funnits för helis om det inte finns nån bra sida med info?
    Såg en pågående renovering av en Schluter Cobra i Finland om jag minns rätt.

    Skala är bara roligare. :-) Men pod n boom funkar också.

    Fred12, googlade lite... :-)
    Hirobo Gazelle (1976) absolut!
    Hirobo UH-1B glöd (1977) absolut! (.40 och .60 tydligen)
    Hirobo UH-1B bensin (1982 20G-motorn), absolut!
    Hirobo Bell 47G-2 (1981) absolut!
    Osv... de andra med (KKK)! Mumma!

    Hittade en sida med mycket info (som jag till och med köpt delar från fast han egentligen inte sålde då): http://www.vrhc.co.uk/index.php/en/
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Jag sålde 27kg Schluterdelar till en samlare i Las Vegas.....

  7. #7

    Standard

    Jösses! Det är mycket!! Såld från samlare till samlare, bra det så det finns grejer. :-)
    Jag vill inte ha en massa reservdelar, bara det som behövs. Men hittar jag en Schluter och saknar en del så lär den säkert finnas i Vegas nu... ;-) eller :-/
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Köp min Mini Boy från Schlüter. Komplett men inte flygen på sådär trettio år.

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LowPass Visa inlägg
    Köp min Mini Boy från Schlüter. Komplett men inte flygen på sådär trettio år.
    Det låter intressant! Kan du lägga in bilder eller maila dem?
    Pris-idé?

    Men, jag kom häromdagen faktiskt på att en lokal flygares granne har en röd Mini boy i källaren som han pratat om att nog borde flygas, men det har inte hänt nåt på 10 år vad jag vet (eller det börjar väl bli 35 år för det var 1985 han köpte den beg om jag minns rätt), så jag väntar svar om den är till salu.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20191104_233506.jpg 
Visningar:	158 
Storlek:	64,4 KB 
Id:	69712
    Man strippar nog ganska lätt av färgen på metalldelarna. (Den var målad av ägaren före mig. )
    Senast redigerat av LowPass den 2020-01-05 klockan 11:00.

  11. #11

    Standard

    Strålande! Du har PM.

    Här är bilderna på den lokala flygarens granne... som jag inte fått tag på än. Den var senapsgul, inte röd. Är det originalfärg?





    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Standard

    Inte original nej, de kom alla olackade men det var poppis på den tiden att lacka hela koptern i en kulör.

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Ålänningen,
    Den där guldfärgade Schlüter Mini-Boy verkar ju helt komplett? Borde kunna bli ett kul renoveringsobjekt om du får tag i ägaren och han är villig sälja den. Cool Futaba radio som användes i den också. En Futaba "Contest 7" FM anläggning. Namnet "Contest" skulle nog antyda att den var så bra att den var lämplig för tävlingsbruk. Kommer ihåg en i vår klubb som hade en sådan ca 1977 och några år. Det var Futabas high-end radio på den tiden och den fick lysande recension i tidningen Allt om hobby (nr 1 1977) när den skulle komma ut på marknaden. Det var Bo Gårdstad som testade (recenserade) radion. Jag har tillgång till Allt om hobbys alla gamla nr digitalt och läste nyss testen och det var bara lovord.
    Öppna spakar (open gimbal), roderbegränsning skev+höjd (med inställbart utslag), neutral- och ändlägesjustering för servona, starka, snabba och precisa servon osv. Kommer väl ihåg hur fint spakarna klingade när man rörde på dessa och släppte dem (när jag "provade" kompisens sändare i handen), lite av en drömradio på den tiden men kanske inte riktigt i klass med Krafts och Proline high-end som fortfarande fanns vid denna tid (1977). Men den kostade en bråkdel, priset var 1977 bara ca 1800 kr inkl 4 servon (motsvarar ca 8100 kr idag enligt SCB's prisomräknare).
    Kan du få med den radion och den funkar och är i OK skick har du en riktig "tidskapsel" från den tiden när denna helikopter och radio var "modern". Går ju montera en 2.4 GHz intern modul i sändaren och ny 2.4 GHz mottagare av samma fabrikat (och nytt sändar- och mottagarbatteri) så har man nog en rätt pålitlig radio sen rent signalmässigt.
    Coolt Futaba mekaniskt yaw "Rate gyro" i Mini-Boy:en också ser jag.

    Här har du massor av info och bilder på Mini-Boy (som kom 1980?):
    http://www.vrhc.co.uk/index.php/en/miniboy
    Där står längst ner på sidan "Later versions of the mini-Boy were also available with black frames…".

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2020-01-07 klockan 13:33.

  14. #14

    Standard

    bem, den är komplett, den står hemma hos mig nu. ;-) Men den är dammig, har patina, är kläggig och seg osv... bilderna ovan var nog gamla. Perfekt renoveringsobjekt. Komplett med Futaba-sändare, -mottagare, -servon och -gyro. Samt manual och dubbla uppsättningar blad. Motorn går men stannar, testad för rätt länge sedan. Den går runt bra iaf idag.

    Jag är lite osäker på när den är köpt/tillverkad, trodde det var 1982, men kan ha vart 1981 också. Jag känner både köparen och efterföljande ägaren som haft den sedan 1985, så det lär säkert komma fram mer info vartefter. Helin har flugits i tävlingar, därav tävlingsnumret på kåpans vänstra sida (syns inte på nån bild ovan).

    Ska lägga upp en renoveringstråd, dyker säkert upp kloka ord och tips.
    Senast redigerat av Ålänning den 2020-01-07 klockan 23:16. Anledning: Komplettering...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Ålänningen,
    Det låter som ett perfekt renoverings-/återställningsprojekt.
    Tror Mini-Boy kom ca 1982:
    http://www.vrhc.co.uk/index.php/en/schlueter


    Mini-Boy är rätt liten för att ha en 10 cc glödstiftsmotor så prestandan kan nog vara rätt bra gissar jag.

    Blir det ommålning eller behåller du guldfärgen?
    Om du skall måla om så kan t ex VHT sprayfärg funka som finns i olika färger och även i några metallic kulörer, som funkar att måla på aluminium om man först etsar metallen så oxideringen inte hindrar färgen att fastna ordentligt.
    https://www.vhtpaint.com/high-heat;j...7FF489AD127566

    Är huven hel? Om inte finns det säkert att köpa av nån på helioldie.de

    Vad är det för motor i Mini-Boy? Webra?
    Om du behöver snygga till ljuddämparen så koka (sjud) den i ren Gykol några timmar, det brukar rensa gammal fastbränd ricinolja (har funkat bra för mig när jag gjort ren ljuddämpare som varit mer bruna än metallfärgade). Men för guds skull koka utomhus för ångorna är giftiga.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2020-01-08 klockan 10:41.

  16. #16

    Standard

    Min första Heli-Baby är från 1975 och har en Webra 6,5cc.....du menar kanske Heli-Boy?

  17. #17

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Ja, jag mena Mini-Boy.
    Den mindre Heli-Baby, den var ju en goding, två i klubben jag var med i mitten 1970-talet hade varsin Heli-Baby, och det var nog 1975 de skaffa sina för de köpte den precis när den kom ut på marknaden.
    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2020-01-08 klockan 10:41.

  18. #18

    Standard

    Det inte lätt att hålla reda på vilken som är vilken, finns ju dessutom en Mini-Boy oxå....!!
    Men ingen Mini-Baby så vitt jag vet........
    Heli-Baby
    Super-Baby (med collective huvud, föregångare till Mini-Boy)
    Mini-Boy
    Heli-Boy
    Heli-Star
    är dom jag känner igen som jag har eller har haft.

  19. #19

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Bra Halcon att du påpeka namnen, lätt att blanda ihop. Schlüter släppte ju nya helikotrar i en strid ström under 1970-80 talen, några med snarlika namn.
    /Bo

  20. #20

    Standard

    Måste se om det är .60 i den, tyckte den inte var så stor.

    Omålning eller inte... hm.
    Färgen är lite sliten här och där och måla om den i guld vet jag inte om känns som ett måste eftersom det inte är originalfärg, så kanske jag målar om. Men jag tror allt är målat på insidan så det blir väl att måla utsidan denna gång, men då far alla klistermärken. Jag vet inte om jag målar huven och tex bommen samma färg heller, kan vara svårt hitta färg som funkar på aluminium och mjuka lexanhuven?

    Huven är hel förutom en några cm lång spricka på undersidan och så är det hål uppskuret för att komma åt gyro-gain-grejerna.

    Motorn måste jag kolla upp, jag lade den lite åt sidan nu medans jag gör klart en annan heli som blir klar ikväll eller i morrn. :-)

    Ljuddämparen, jag hade planer på "polera" den ren. Men den kanske var skrovlig i ytan, måste kollas först. Tack för tipset! Nånstans läste jag om att använda något annat istället för glykol, just pga lukten. Men vad var det? Diskmedel? Vilken temp ska man koka i? Ljuddämparen har bruna fläckar överallt.

    Skulle vara kul veta lite närmare när den är tillverkad. Eller under vilka år de gjordes.

    Men dom där namnen!! Va förvirrande lika dom blir. Måsta kolla manualen på min nu och se vad det är och det är en Mini-Boy, det står det även på klistermärket på huven. :-)

    Det blir väl nån sorts tråd som någon av dessa jag fixat förr:
    Kyosho Concept 30 SE 1988: http://forum.motorportalen.net/viewt...hp?f=74&t=3383
    Kyosho Concept 30 DX 1988: http://forum.motorportalen.net/viewt...p?f=74&t=12118
    Kalt 60 Baron Long Ranger 1983? (1988 var den köpt): http://forum.motorportalen.net/viewt...hp?f=74&t=9364
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •