Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Ny Lödkolv

  1. #1

    Standard Ny Lödkolv

    Någon som har tips på en bra lödlkolv för hobbybruk?

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK
    Retroholic!

  3. #3

    Standard

    Jag har en Weller WHS40 lödstation som jag haft lääänge och den är jag riktigt nöjd med och lött många kilo lödtenn med.
    Men XT60 är väl det största man kan löda med den.
    Skaffade två större Weller efter det, en 60W (W61) som var mycket sämre, men visade sig vara skillnad på spetsarna så jag köpte ny spets och sen var den duglig.
    Tills jag behövde mer kräm och skaffade en Weller 80W.

    Beror ju helt på vad man ska löda.

    Men...

    Jag frågade en lokal elektronikreparatör och de rynkade på näsan gällande Weller. Dels för att de värmer upp metalldelen med en slinga och sen värms spetsen upp efter det. Så när man börjar värma upp större ytor så kyls spetsen ner och ibland så pass mycket att lödtennet inte smälter. Mycket riktigt, så gör samtliga mina Weller. Måste stå en stund, sen löda och hoppas spetsen hinner smälta tennet.

    Jag kör både de blyade som blir mer och mer svårt att få tag på pga gifthalten (60/40 samt 60/39/1) men även det mer moderna som man måste flussa med (97/...) som bara är jobbigt att använda, jag som inte kan antar jag.

    De gillade inte heller Weller pga potentialskillnaden som kan uppstår mellan spets och det man löder. Så man ska inte löda fin-elektronik med Weller, så de har själva skaffat några andra lödkolvar, visserligen mycket dyrare, men betydligt snabbare och värmer spetsen och har inte problem med potential-skillnader, kan stå på dagarna i ända, mm.

    Nu när jag skulle köpa ny lödstation så skrev jag upp namn och modeller, men hittar inte lappen. :-) Så av mig fick du inte mycket hjälp, idag. Men jag ska leta upp lappen och köpa ny station, då berättar jag om du inte hittat nåt före... Men jag tror ena märket var Hakko.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Använder den här mycket bra för smålödningar typ mottagare och flightcontrollers, men lite klen när det gäller att löda större grejor typ XT60
    https://www.banggood.com/MINI-TS100-...r_warehouse=CN

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har sen nåt år en sån här som jag passade på att köpa när Kjell hade ett medlems-tillbud för typ 495 kr - https://www.kjell.com/se/produkter/e...ro-60-w-p40570
    Mycket nöjd med den - bl a den snabba uppvärmningen. Enda mindre nackdelen är att strömbrytaren sitter gömd på baksidan men det är som sagt ett mindre problem. Smidig sladd dessutom vilket inte är fallet för alla lite billigare lödstationer.
    Har också haft den billiga Kjell-lödstationen som Thomas länkade till men den är numera överlåten till ena sonen. Fungerade väl hyggligt men den jag har nu är klart trevligare att använda.
    Roger

  6. #6
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Jag har några av Ryobi's mackapärer och köpte nyligen deras lödpenna för batteridrift.
    Jag har gjort några lödningar än så länge som fungerade mycket bra och kvalite'n känns helt ok.

    Att kunna löda på flygfältet är ju inte så tokigt.

    Matsa...
    I hangaren:
    TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
    * TopRC F4U Corsair Moki-S 180 "pågående bygge" *

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Har en 50W Weller sedan 44år tillbaka! Den klarar det mesta då den har utbytbara spetsar. Allt ifrån fin radiokomponetslödning till 5mm pianotrådsben.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Weller lödkolv 001.jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	94,9 KB 
Id:	69772  

  8. #8

    Standard

    Jag har använt samma Weller lödstation som "jaka" både på jobbet och därefter i hobbyn. För ett år sedan var det till sist dags för förnyelse och det blev denna:
    https://www.electrokit.com/produkt/l...0-digital-70w/
    Funkar bra på både stort och smått, oftast utan byte av spets men flera storlekar finns.
    /Leif

  9. #9

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Ja, det är nog den bästa lödstation jag någonsin använt. Vi hade dessa på elektronikfirman där jag jobbade. De stod på dagarna i ända, klara att användas. Fick överta en av dem när firman lades ner. Den har jag fortfarande, tjugofem år senare. De verkar i stort sett outslitliga.

    Kay krut

  10. #10
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Det finns lika många åsikter om lödkolvar-pennor som kulspetspennor. Fick en gång en 9k kulspetspenna i guld. nu skriver min bic iof. lika bra. Jag lödde en gång medicinska och militära kretskort efter ett antal kurser i lödning. Då gällde Weller. Själv köpte jag en lödstation för 4-5 år sedan för 4-500 på Jula. Nu är det så som med allt från kina. I detta fallet började kabeln bli så där plastisk hård, så mycket så det störde. Tänkte byta ut kabeln mot en mjukare och följsammare men med tanke på dels kostnaden och dels tiden så gick jag och köpte en lödstation idag på Lidl. Gillar deras croissanter exempelvis. Provade den nyss, fungerar alldeles utmärkt, mjuk följsam kabel bra värme. 99:- S.E.K. Parkside. gillar deras grejer till en 1/5 del av alla andra priser.

  11. #11

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Den där Lidl-prylen verkar värd att prova....
    Retroholic!

  12. #12
    tångarnes avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    114
    Jobb
    Prototypeenginer
    Klubb
    Älmhults RC

    Standard

    Var med på Lidl i dag för att kolla in lödstationen, blev så att jag köpte 2 i förebyggande.
    Provade den ena direkt när jag kom hem å min 25åriga weller får stå åt sidan nu ett tag.

  13. #13

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Var den SÅ bra??
    Retroholic!

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Köpte en 48W lödkolv på Kjell och Company för några år sen åt brorsan...i tron att den skulle vara lika bra som min 44 år gamla 50W Weller. -Men vilket skit det va! Tar lång tid att värma up. Spetsen är för liten och går inte att byta ut. Klarar bara ytterst små detalger ,inga pianotrådsben således!

  15. #15
    tångarnes avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    114
    Jobb
    Prototypeenginer
    Klubb
    Älmhults RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Var den SÅ bra??
    Faktiskt väldigt förvånad över den, blev varm direkt å gick å löda grövre än jag trodde.
    Men skall jag göra nåt större så får det bli nån annan, denna köptes mest för de mindre sakerna.

  16. #16

  17. #17
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Ordning o reda med dig. vill jag löda grovt åker 400Wattarn fram.

  18. #18

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Mja...
    Man löder väl inte direkt batterikontakter med en 400-wattare...
    Retroholic!

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...och knappast heller pianotråds-landställ med en lödstation som man löder mindre elektronik med. Var sak har sitt verktyg.
    Roger

  20. #20

    Standard

    Jag har köpt tre likadana 60W blå lödkolvar (inte station) på Clas Ohlson, en efter den, de höll inte, dessutom så sprättade det gnistor från lödspetsen som åts upp snabbt. Den var ingalunda 60W för den smälte lödtenn på nolltid och det spelade ingen roll hur stor klump man skulle smälta på nån gammal grej. De gjorde jobbet utan problem! Men rena skräpet, tre st på två år. Men, dom sålde dem inte längre "de har dragits in" eller va nu han i butiken sade, undrar varför... :-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •