Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Nya drönarregler från 1 juli 2020

  1. #1

    Standard Nya drönarregler från 1 juli 2020

    Har en kompis som jobbar med drönare inom polisen. De (polisen) sitter just nu och svarar på TS frågor om hur egenutbildning skall utföras för drönare och även för fixedwing.

    Är detta något RSFF är involverad i?

    Enligt denna länk:
    https://www.transportstyrelsen.se/sv...n-1-juli-2020/

    är det kommande krav på kompetens, både teoretisk och praktisk utbildning som krävs för att flyga.

    //R

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Michael skriver i denna tråd att man varit på möte med Transportstyrelsen: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...-All-of-Europe

    Jag misstänker att det bir något liknande det som redan är igång i Storbrittanien: https://rcc.bmfa.uk/rcc

    / Ingemar

  3. #3


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Drönarregler 1 juli 2020.pdf
    Såvitt jag kan se innebär de nya reglerna ingen fjärridentifiering om man flyger i A3-kategori med de modeller som anges där. Egentligen inga nämnvärda ändringar alls operativt vad jag kan se.

    Läs gärna min klipp o klistra-pdf och originaldokumenten hos EASA.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Fast väger modellen under 7kg så är det ju ett icke problem, o vi kan flyga som vanligt med våra modeller. Först över 7kg som tillstånd krävs, och då vad jag kan läsa ut, så kan det antingen krävas utbildning och där tillhörande "körkort". Beroende på var man flyger mm. Så tolkade jag Transportstyrelsens nya regler. Frågan är dock om även vi måste förse våra modeller med gps o hela fadderullan för att dem skall gå att kunna identifieras i luften.

    Tyvärr, tror jag för att vara lite kritisk så kommer ändå Nisse Nilsson på Sveavägen köpa sin lilla leksak ifrån Kina, o flyga runt i stan som han gjort tidigare, utan registrering ev utbildning mm. Jaja, jag skall inte måla fan på väggen ännu.. men vi vet ju hur verkligheten ser ut.

    Hoppas att våra bägge förbund ser till att kanske mildra "smällen" för oss modellflygare

  5. #5


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Fast Transportstyrelsens nya regler ersätts 1 juli av EASA:s.

  6. #6


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Det stämmer att det är nya regler som gäller från och med 1/7 2020. Både RCFF och SMFF arbetar tillsammans i kontakt med TS med ambitionen att få så bra förutsättningar som möjligt för vårt modellflyg även efter sommaren.

    Vår förhoppning är att de godkännanden av modellflygfält och våra gemensamma regler som vi fick igenom 2018 skall fortsätta att gälla ungefär som nu men vi kommer att behöva registrera alla RC-piloter hos TS. Detta är ett krav från EU och inget som går att förhandla bort. Däremot jobbar vi på att få förtroendet att sköta så mycket som möjligt av detta inom våra förbund och klubbar. Vi vet ännu inte TS syn på våra förslag.

    För den som inte är ansluten till något av förbunden (eller vill flyga utanför våra godkända fält) är det nog den nya "Öppna kategorin" som blir aktuell för modellflyg. Då blir kravet registrering, ev någon form av kunskapsprov och en viktgräns på 25 kg.

    Kostnader för TS hantering vet vi inget om ännu men det är nog rimligt att räkna med att de kommer att ta ut en avgift för registreringen.

    OBS att ovanstående är min tolkning och förhoppning och en förenklad beskrivning men fortfarande en öppen fråga på många sätt.

    Med vänlig hälsning,
    Kjell Nilsson

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Ja vi får verkligen hoppas att vi får fortsätta flyga högre än 120-150 m där vi nu får det på våra modellflygfält men att det också går att få en viktgräns typ 7-14 kg som i Storbritannien där man får flyga högre utan att vara på ett modellflygfält godkänt för högre höjder. Förutsatt att man är utanför kontrollzoner förstås. I kuperad terräng typ hangflyg blir det inte många meter kvar om man flyger vid en 100 m brant.

    mvh Ingemar Thörn

  8. #8


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    UAS.OPEN.010:


    1. (4) By way of derogation from point (2), unmanned sailplanes with a MTOM, including payload, of less than 10 kg, may be flown at a distance in excess of 120 metres from the closest point of the surface of the earth, provided that the unmanned sailplane is not flown at a height greater than 120 metres above the remote pilot at any time.





  9. #9

    Standard

    Sammanfattande regler och tillämpningar publicerade av EASA i veckan:
    ""Article 23 - Entry into force and application
    Regulation (EU) 2019/947
    1. This Regulation shall enter into force on the twentieth day following that of its publication in the Official Journal of the European Union.
    It shall apply from 1 July 2020".
    https://www.easa.europa.eu/sites/def...ft_Systems.pdf

  10. #10


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Observera att drönare i klass C4 (våra) inte behöver fjärridentifiering. se Annex to Delegated Regulation (EU) 2019/945, part 5. (länk ovan)

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    EASA:s försök till en 'enkel' beskrivning av kommande regler finns här (publicerade 4 mars 2020):

    Easy Access Rules for Unmanned Aircraft Systems

    Vi fortsätter vår samverkan med Transportstyrelsen med målsättning att få till en väl fungerande lösning för modellflyget. Nästa möte är inplanerat i början av maj.

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Easy Access-publikation = 265 sidor...
    Roger

  13. #13

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Ja man behöver bläddra ända till sidan 156 för att hitta texten jag tror kommer få mest påverkan på nuvarande lagliga modellflyget utanför godkända modellflygfält: be conducted at a safe horizontal distance of at least 150 metres from residential, commercial, industrial or recreational areas;

    Inget flygande med egenbyggda modeller annat än med typ inomhusmodeller under 250g blir tillåtet utan att ge sig 150 m ut i obygden bort från hus, parker, fotbollsplaner och liknande. Om man inte emigrerar till Norge och gå med i deras modellflygförbund och tar deras modellflygbevis eller vi lyckas komma fram till en lösning på detta även här i Sverige.

    / Ingemar

  14. #14


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Det blir nog ett regelverk utan någon kontroll av efterlevnaden, faller rätt snart i glömska och det mesta blir som förut.

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja, vem skall se till att detta efterföljs ? Har svårt att tro att Polisen prioriterar sådana här ärenden såvida det inte är väldigt uppenbart och synnerligen olämpligt.
    Roger

  16. #16

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlägg
    Ja man behöver bläddra ända till sidan 156 för att hitta texten jag tror kommer få mest påverkan på nuvarande lagliga modellflyget utanför godkända modellflygfält: be conducted at a safe horizontal distance of at least 150 metres from residential, commercial, industrial or recreational areas;

    Inget flygande med egenbyggda modeller annat än med typ inomhusmodeller under 250g blir tillåtet utan att ge sig 150 m ut i obygden bort från hus, parker, fotbollsplaner och liknande. Om man inte emigrerar till Norge och gå med i deras modellflygförbund och tar deras modellflygbevis eller vi lyckas komma fram till en lösning på detta även här i Sverige.

    / Ingemar

    Realistisk sammanfattning, Ingemar, tack!


    I vänstra kanten av den "enkla beskrivningen" finns en överskådlig innehållsförteckning. Rubrikerna är dock så generellt formulerade att det är svårt att finna vad man söker. Om man inte vill lusläsa alla 265 sidorna återstår att söka på nyckelord inom dokumentet...

    Bra kämpat Michael och Ingemar!
    Lars

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Så.. om jag bygger en egen kärra som väger över 250gram, då kan jag alltså springa ut minst 150meter i obygden utan närhet till diverse ting och flyga utan problem?. Om jag inte har ett godkänt modellflygfält?. Eller är det bara om det väger max 250gram det är tillåtet att flyga enligt 150meters regeln?

  18. #18


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Ken1: Japp.

  19. #19


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Med tanke på hur det skjuts, sprängs, våldtas och misshandlas här i landet blir det nog svårt att hitta poliser som vill ödsla tid på något så totalt harmlöst som modellflyg.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Den här podcasten kan vara värd att lyssna på för att få en överblick över det kommande EU-regelverket för drönare. Observera att podden har sin utgångspunkt i kommersiell drönaraktivitet och sådan drönarflygning som inte INTE räknas som modellflyg.

    Drönarpiloterna avsnitt 5 regelverk (publicerad 2020-03-15)

    För modellflyget gäller tillsvidare säkerhetsreglerna för RCFF/SMFF. Betalande RCFF-medlemmar som flyger modellflyg enligt säkerhetsreglerna berörs inte av den diskussion om försäkringar som förs i podcasten eftersom man då omfattas av RCFF:s förmånliga ansvarsförsäkring.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •