Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Är metanolbränslet på väg bort?

  1. #1

    Standard Är metanolbränslet på väg bort?

    Allt fossilt är ju så himla hemskt tydligen...

    Hur är det med metanolbränslet som vi använder i flyg och helikoptrar idag samt om några år?
    El tar mer och mer över... men inte har det gjort det 100%. Samma med bensin som jag hellre satsar mer på nu istället för metanol eftersom man inte vet om det är så smart köpa beg/nya metanolmotorer idag.
    Vad vet vi? Vad vet ni? Hur länge är det kvar?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Om vi nu ska köra lite "Greta snack" här så är metanol 100% fossil fritt, det framställs genom torrdestillering av trä

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe_46 Visa inlägg
    Om vi nu ska köra lite "Greta snack" här så är metanol 100% fossil fritt, det framställs genom torrdestillering av trä
    Värre med oljan antar jag, och kanske nitron.

  4. #4
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Ricinoljan är ju vegetabilisk och nitro kan man klara sig utan.
    Kör så det ryker!

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    584
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Slutade med metanol för något år sedan.. använde det till min lilla asfaltsrejser.
    Problemet var att spriten var så förbaskat dyr.. fick ge 650kr för fem liter soppa med 16% nitro.
    Dunken står kvar, har väl använt en liter kanske.. o vete sjutton vad jag skall späda ut den med,för att få den drickbar ;-)

  6. #6

    Standard

    Hehe... nå... jag har ett drös dunkar kvar med olika metanol-bränslen.
    Har 6 flygmotorer och 7 helimotorer kvar men några av dem är redan på väg att säljas (med flyg och helis) pga "naturlig" göra-sig -av-med-utvecklingsrotation.

    Men håller butikerna på slutar med att sälja metanol fast de säljer metanolmotorer? Har inte följt med om det finns någon nedtrappning.

    Ken1... spara ett tag... blir väl bättre med åren. Äldsta års-bränslet jag har är från före 2010 och är OK än men kanske lite mindre fjong.

    Priset per liter är än så länge väldigt ointressant, det är så små mängder per år som jag i alla fall flyger.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ken1 Visa inlägg
    Slutade med metanol för något år sedan.. använde det till min lilla asfaltsrejser.
    Problemet var att spriten var så förbaskat dyr.. fick ge 650kr för fem liter soppa med 16% nitro.
    Dunken står kvar, har väl använt en liter kanske.. o vete sjutton vad jag skall späda ut den med,för att få den drickbar ;-)
    prova med orancia då känner man inte appelsin smaken
    Nybörjare

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    584
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Klavins! det skall testas.. kanske ska göra som Ålänningen säger att spara ett tag till o få den kanske lite lagrad. Årgångsmetanol! Senaste testen resulterade att jag fick glasögon.. kanske slipper dem nästa gång? ;-)

  9. #9

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Den dagen sprit inte finns......??? Om om inte fanns...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •