Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Rätt vinkel på elmotor

  1. #1

    Standard Rätt vinkel på elmotor

    lite tips på hur man monterar elmotor,hur går man tillväga mvh jonny,gäller rc plan

  2. #2

    Standard

    Spelar ingen roll om det är el eller förbränningsmotor, såvida det inte blir flermotorigt eller det blir skillnad på riktning.
    Det beror förstås också på var motorn är. Dvs i nosen, i baken eller upptill riktad bakåt på enmotorigt. (Eller flermotorigt framåt beroende på antal.)

    Beror helt på flygmodell också. Högvingad, höftvingad/midvingad, lågvingad, dubbeldäckare eller fler vingar, osv.

    Beror på en hel del alltså... ;-) Jobbigt va... I alla fall vad gäller vinkeln.

    Det vanliga med nybörjarflyg är att motorn i nosen roterar motorus sett framifrån (som de flesta propellrar är utformade) och oftast är flyget högvingad med en vanlig profil (platt undertill) och då ska motorn vara vinklar nån grad till höger och nån grad neråt utgående från flygkroppens korda (1-3 grader vanligtvis), eller vad det heter.... den som går rakt i genom... nu minns jag inte namnet... Nån får haka på nu. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Två saker har jag lärt mig genom åren:

    1.
    Ju större avstånd det är mellan motorns längdaxel och vingen, t.ex. på en högvingad trainer, ju mer nedåtriktning på motorn.
    Motorns dragkraft bildar ju ett moment gentemot vingens bromsande yta. Motorn drar alltså uppåt, vingen bromsar allting över motoraxeln.

    2.
    En vinge med bärande profil, alltså flat undersida, (och lite positiv anfallsvinkel) kräver också nedåtriktning på motorn.
    Mer på en högvingad modell, mindre på en lågvingad.
    En sådan vinge har ett idealiskt hastighetsområde, gasar man på så går det fortare och ger mer lyftkraft och modellen stiger,(kompenseras med nedåtriktning på motorn) kör man på tomgång så 'seglar' kärran, och då har man ju ingen nytta av motorkraft.


    Sen får man ALLTID prova sig fram, mycket "trial & error" alltså...
    Retroholic!

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Exodializett005700 Visa inlägg
    lite tips på hur man monterar elmotor,hur går man tillväga mvh jonny,gäller rc plan
    Vinkel beror på många faktorer. Det testar du fram genom att flyga och göra diverse testmanövrar så som rak förbiflygning, inverterad flygning, dyktest osv.

    För att kunna justera sin motor så monterar jag ofta eller nästan alltid med gängstänger. Mycket enkelt att justera åt alla håll och kanter. Stora eller små modeller spelar ingen roll.

    Det jag tycker är svårt är att man efter inriktad motor kan behöva flytta dess fästpunkter på brandväggen för att spinnern skall centrera i motorkåpan. Lite pill, men som vanligt är det denna radda av småpill som gör skillnaden och det man lär sig på.

    Jag gillar att flyga lågt, göra mina manövrar på i ögonfallande låg höjd. Det är givetvis viktigt att som pilot inte spaka fel då, men det kräver absolut en modell som är väl trimmad och gör som man vill. Det har hänt att jag provflugit likadana modeller som flugit riktigt äckligt medan min går som på räls.

    Något jag lägger energi på är att modellen skall flyga likadant som sina likadana kompisar. Dvs mina jetmodeller är alla väldigt snarlika att flyga, lika så mina akrobater med propeller. Då kan jag byta mellan modeller utan att behöva skola in mig på den nya. Har jag en som inte går att få till så den flyger lika så gör jag mig av med den. Inte för den var dålig utan för den inte passade mig.

    Hittade inga bilder men iaf en film på min motormonteringsmetod.

    Superhero

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Gängade stänger är ju en bra metod när det gäller elmotorer, funkar nog dåligt på förbränningsmotorer.
    Lägga brickor mellan motorspant eller motorfäste är ju ett annat gammalt trix...
    Retroholic!

  6. #6
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Om frågan lyder din rubrik så ja.. det är samma som bränslemotorer.
    Om du menar som i din fråga i tråden så ja.. det finns många varianter men antar att du behöver komma ut med motorn något ifrån motorspantet. Beroende på storlek/vikt på motor så har jag använt längre skruv/gängstång med aluminiumrör i rätt längd kapad som stoppkloss mellan motorspant och motorkryss(monteringsplattan) och sen använt brickor vid behov för ändrad vinkel. Och såklart islagsmuttrar som sitter i motorspantet för enklare montering.

  7. #7

    Standard

    Ibland har jag fuskat och mixat in lite dykroder till gasen om det varit svårt att rikta om motorn. Jag har inte märkt något negativt med det. Även på fullskalakärror finns väl trimroder.

    /Mats

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Ibland har jag fuskat och mixat in lite dykroder till gasen om det varit svårt att rikta om motorn. Jag har inte märkt något negativt med det. Även på fullskalakärror finns väl trimroder.

    /Mats
    Det finns inga rätt eller fel. Där emot så kan man ju försöka sitt bästa. Att komma i full malle och dra av gasen tvärt med dykroder tirmmat kommer ge en modell som plötsligt vill stiga. Det går bort för mig. Man kan lägga en delay på sin mix, men det är ett "plåster" bättre ta bort felet helt genom att justera sina vinklar.

    Om barnet gråter kan man ju stoppa in en napp. gråter det fortfarande så kan man ju dra två varv silvertejp runt huvudet..... Bättre lösa problemet än att dämpa symptomen liksom.....................
    Superhero

  9. #9

    Standard

    Så klart ska man göra sitt bästa och följer man ritningen kommer man nog nära. Men ibland köper man begagnade modeller som det inte alltid är så lätt att ändra motorn på. Så är det med min el-seglare som blev mycket trevligare när jag mixade in lite dykroder. Det är möjligt att den stiger en aning direkt jag drar av gasen men hellre det än att den stiger hela tiden man gasar.

    /Mats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •