Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Äntligen en som vågar säga ifrån!

  1. #1

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard Äntligen en som vågar säga ifrån!

    Dela gärna!

    Retroholic!

  2. #2

    Standard

    Mycket kloka ord av en 15-åring som talar om både traditionellt modellflyg och moderna drönare. Tolkar dessutom att han ser dagens drönare som en naturlig teknisk utveckling som börjar som en hobby med leder in i en framtida industri.

    Många av oss äldre hänger inte med och klamrar oss fast vid något som den yngre generationen ser som helt ointressant och förlegat.

    //R

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Precis!
    Och om myndighetspersonerna, ja, det är faktiskt vanliga människor som gömmer sig bakom ordet 'myndighet', om dom nu sätter upp en massa krav och restriktioner så hämmar det intresset och den naturliga utvecklingen som de flesta ungdomar har.
    Av hävd har vi haft VÄLDIGT få olyckor, krascher borträknande, där traditionellt modellflyg varit inblandat.
    Det är väl egentligen drönare (nu menar jag quadar och liknande) som har ställt till det genom att flyga på olämpliga platser, liksom att flyga utom synhåll.
    Retroholic!

  4. #4

    Standard

    Denna är också bra...

    FliteTests "Our Comment to the FAA"

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Mycket reklam för Flite test, men grabbarna har helt rätt!!!
    Det är FÖR mycket regleringar numera....

    Kul att läsa reaktionerna på Youtube-sidan!
    Retroholic!

  6. #6

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    SMFF hakar tydligen på, med "myndighetstänk"...

    https://www.modellflygforbund.se/glo...bok-01-mod.pdf
    Retroholic!

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nu får ni ursäkta mitt språkbruk men vad är det för trams SMFF hittat på ? Skall detta verkligen vara nödvändigt för att vi organiserade modellflygare skall få flyga våra mestadels tämligen små kärror på avlysta modellflygfält ? Nu försöker man väl göra detta oerhört mycket märkvärdigare än vad det är.
    Hoppas verkligen att RCFF har en mera verklighetsnära uppfattning om detta - t ex att de regler som togs fram i o m fältgodkännandena kommer att räcka - kanske i kombination med nåt kommande lagligt krav på registrering av oss modellflygplanspiloter - om detta verkligen är nödvändigt.
    Roger

  8. #8

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    ...
    Hoppas verkligen att RCFF har en mera verklighetsnära uppfattning om detta - t ex att de regler som togs fram i o m fältgodkännandena kommer att räcka - kanske i kombination med nåt kommande lagligt krav på registrering av oss modellflygplanspiloter - om detta verkligen är nödvändigt.
    Roger
    Registrering av piloter med ett eget ID-nummer att sätta på planet är inte alls svårt.
    Jag registrerade mig i Danmark för ett drygt år sedan och fick mitt nummer på ett par minuter för ungefär en tjuga.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  9. #9


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Jag kan säga att det här inte ingår i det som ibland kallats "samarbete" mellan RCFF och SMFF. I de kontakter med TS jag varit inblandad i har något krav liknande detta förslag från BL aldrig nämnts....

    Jag pratade på telefon med vår kontaktperson på TS i fredags och hon kände inte till någon kontakt från SMFF sedan mötet i januari. Och hon borde ju veta....

    Solorace av BL - han säljer ut SMFF till Flygsportförbundet och gör modellflyget till administrativt mera belastat än fullskalaflyget. Ser inte att vi har behov av en Modellflyghandbok av det slag han presenterar - i så fall kan jag lika gärna bygga ännu större och leva efter reglerna för hemmabygge av riktiga flygplan.

    Säkerhetstänk i vår hobby är bra men kan hanteras på mycket bättre sätt.

    Med vänlig hälsning,
    Kjell
    Senast redigerat av kjni den 2020-02-29 klockan 10:21.

  10. #10
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Vi får aldrig glömma bort att ”motparten” till myndigheternas begränsningsvilja är modellflygförbund som sannolikt prioriterar sin egen överlevnad mer än ett vettigt och sunt regelverk. Får man myndigheterna att införa lagar som tvingar in alla RC-utövare i ett förbund garanterar man ju sin egen överlevnad. Glöm inte vårt andra svenska förbund som la ut med ett förslag till TS om att ALLA modellflygare måste tillhöra ett förbund.
    Ove (AM) Nielsen

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tack Kjell för att du och RCFF står för lite balans i denna fråga ! Som sagt - varför göra saker mera komplicerade än de behöver vara. Blir detta ett krav från SMFF på klubbarna så blir nog medlemstappet avsevärt större än nuvarande 5 % per år...
    Och jag som tyckte att SMFF var på rätt väg med övriga förslag till stämman.
    Roger

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    SMFF hakar tydligen på, med "myndighetstänk"...

    https://www.modellflygforbund.se/glo...bok-01-mod.pdf

    SMFF vill bevisligen inte att vi skall få in den yngre generationen i det som kallas modellflyg. Här har äldre män trott man skrivit något bra - snacka om "old school".


    3.1.2 Val av flygplats
    När du flyger på is bör tjockleken på isen kontrolleras och det rekommenderas att ta med ispikar

    Ovan mening visar väl med tydlighet att denna "manual" inte är relevant.





    //R

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Den som skrivit detta (BL ?) verkar aldrig ha hört talas om den s k KISS-principen vilket är tråkigt och kan resultera i sådana här överarbetade handlingar.
    Roger

  14. #14

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej.
    Kan inte annat än säga att jag i stort håller med i det som sagts i tidigare inlägg, utan att precisera mig på alla punkter.
    En sak vill jag dock ventilera och det är att det verkar som om SMFF än en gång verkar vilja köra sitt eget race och tvinga in alla RC-utövare i ett förbund, nämligen SMFF, precis det Ove skriver om.

    Hoppas verkligen att våra förbund väljer att samverka igen och verkligen se över t.ex den så kallade handboken.

    Lycka till!

    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  15. #15


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Detta har jag just publicerat på SMFFs FB som kommentar till diskussionen där:

    Bengt Lindgren,

    Så här har jag uppfattat våra kontakter med TS angående de regler som kommer att gälla från 1/7 2020 och fram till 1/7 2022 då det man enligt EU skall ha nått en harmonisering inom EUs nationer rörande regler för UAV där modellflyget ingår.

    I ett svar från TS på en direkt fråga om hur lång man kommit rörande förändringarna inför 1/7 2020 svarar myndigheten:

    Fortsatt giltighet för befintligt godkännande
    Godkännandena är giltiga till och med den 1 juli 2022 och förbunden behöver inte revidera dessa. Artikel 16 punkt 2 b) i förordningen motsvarar vad som framgår av TSFS 2017:110.

    Som jag ser det betyder detta att våra gemensamma regler för modellflyget sedan 2018 fortfarande anses som tillräckliga för att myndigheten skall kunna tillämpa Artikel 16 och ge oss undantag från de generella drönarreglerna för våra listade och godkända modellflygfält.

    Det som vi fortfarande inte vet är hur myndigheten kommer att praktiskt tillämpa kravet på att införa en EU-övergripande registrering av UAV-piloter från 1/7 2020. Att någon form av registrering kommer är klart och i vår dialog med TS försöker vi få denna till en så enkel och praktisk lösning som möjligt.

    I kontakterna med TS har jag aldrig uppfattat att TS önskar eller kräver något som liknar den förslagna Modellflyghandboken. Det man vid upprepade tillfållen under de senaste åren poängterat från TS är att man som myndighet har det övergripande ansvaret för införande av de beslutade EU-reglerna och man som myndighet inte kan delegera eller på annat sätt lägga ut ansvaret för denna hantering. Att alltså hoppas på att man med hjälp av ett dokument som den föreslagna Modellflyghandboken kan få en större frihet för modellflyget tror jag inte är möjligt.

    Däremot kan det nog leda till en intern byråkratisering som gör det ännu svårare att för framtiden lyckas rekrytera unga intresserade och få modellflyget att växa som en kreativ och intressant hobby.

    Det är möjligt att du Bengt haft egna överläggningar med TS och i så fall fått information som inte kommit oss andra till del och i så fall ser jag inte att det som i dessa frågor ändå måste betecknas som ett begynnande samarbete mellan RCFF och SMFF har förutsättningar att bestå.

    Med vänlig hälsning,
    Kjell Nilsson



  16. #16

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Bra skrivet Kjell.
    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Tycker att vederbörande person som skrev förslaget från SMFF i länken ovanför i tråden, kan gräva ner sin "modellflygshandbok" i närmaste latrin och låta den ligga där. Vi har tillräckligt med regler som förbunden har sett till att dem blivit mildare än dem kunde varit. Bättre att fortsätta samarbetet mellan förbunden och TS, så vi kan fortsätta att få flyga i framtiden. Annars kan vi lika gärna lägga planen i hög och elda upp allt. Eller svartflyga såklart om man nu vill det.

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tummen upp för Kjell !
    Roger

  19. #19

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Rakkans bra skrivet Kjell, sant varenda stavelse.
    Mvh
    Matti

  20. #20

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    6
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Är det verkligen möjligt att någon, med intresse förmodellflyg, har författat denna "handbok" i det läge vi som modellflygare befinner oss för tillfället?
    I de flesta organisationer skulle det enligt stagdarna betyda risk för uteslutning av författaren, på grund av att nämnda person motarbetar det kollektiva intresset.
    Nämligen att ha möjlighet att utöva sin hobby.
    Jag säger som Roger, tummen upp för Kjell!

    Tore

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •