Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 42

Ämne: Äntligen en som vågar säga ifrån!

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Den troliga författaren (BL enl Kjell) kandiderar dessutom till posten som Ordförande för SMFF så risken finns helt klart att detta blir verklighet, tyvärr.
    I så fall lär RCFF gå en ljus framtid till mötes.
    Roger

  2. #22

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag kan tänka mig följande scenario när en ny potentiell medlem besöker klubbfältet för första gången...

    "Hej! Jag är ju ny här, men har flugit en del på gärdet bakom huset med min frigolitkärra. Och sen har jag tränat mycket på simulator! Är det möjlighet att gå med i den här klubben och flyga här?"

    Jajamensan, bara du är medlem i klubben och SMFF:"

    "Hmmm... SMFF, vad är det?"

    "SMFF, det är Sveriges Modellflygförbund, här i klubben har vi den regeln att alla måste vara medlemmar i SMFF. Och då är du försäkrad, och du får en tidning några gånger om året."

    "Mja, det låter ju bra. Och sen är det fritt att flyga här på fältet?"

    Njae, inte hur som helst, du måste följa våra fältregler, som är ganska enkla, sen måste du läsa igenom och följa SMFF:s Handbok för modellflyg, här har du ett exemplar."

    "VAA??? Sjutton sidor! Är inte detta en hobby? Det här ser ju nästan ut som nåt sånt där EU-direktiv. Jag har ju bara en liten frigolitkärra, ska det vara SÅ krångligt att flyga på det här fältet, så tror jag att jag fortsätter att flyga på gärdet bakom gården. Där blir ingen störd eller kränkt. Och mitt flygställe ligger helt utanför några flygzoner, vi har inget fullskalafält på flera mils håll. Finns det inga andra alternativ?"

    "Jo, du kan ju gå med i nån klubb som är med i RCFF, alltså Svenska RC-flygförbundet, dom har lite enklare regler. Men då får du hitta nån annan klubb än vår, vi har den regeln att alla som är med i den här klubben måste också vara medlem i SMFF."

    "Hmmm... Okej, då tror jag att jag ska försöka hitta nån klubb i närheten som är med i RCFF."


    Där tappade klubben och SMFF en potentiell medlem!
    Retroholic!

  3. #23
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Flitetest..... "most fly from backyards, local parks or schools" Jo men visst. Sen deras helt odugliga flygetyg.

    Flitetest är som Topgear, det är något slags försök till underhållning. Det är liksom inget att ta efter.
    Superhero

  4. #24
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Jag kan tänka mig följande scenario
    Jag kan tänka mig att någon läser valfritt av dina inlägg och tänker som jag........... Ja, sen är det bra.
    Superhero

  5. #25

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Flitetest är lite av gårdagens Bosse Gårstads-kärror, fast i ny tappning och med nytt material.
    Bosses kärror var väl inget under av aerodynamiskt riktiga värstingmaskiner, men lättbyggda och hyfsat välflygande, och där liknar Flitetest och Gårstads kreationer varandra.
    Det är inte alla som har råd (eller lust) att lägga ut tusentals kronor på en värstingkärra när man är nybörjare.
    Här tycker jag att Flitetest har gjort ett bra jobb för att få ungdomar intresserade av modellflyget, lättbyggt till en rimlig penning.

    Sen behöver du inte alls läsa mina inlägg Henke, det är bara att scrolla vidare......
    Senast redigerat av Thomas den 2020-02-29 klockan 23:26.
    Retroholic!

  6. #26

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Jag ska inte kopiera in vad jag skrev på Facebook men här är en länk om någon missat det: https://www.facebook.com/groups/2521...7973148283703/

    Det finns en del bra förslag från SMFF som att man får flyga FPV och t.om. utan spotter om man har blixtljus vilket man börjar se i andra länder. Och det är inte fel att man tänker igenom om det behövs säkerhetsnät om fältet ligger nära en klubbstuga exempelvis. Men visst man kan formulera det på ett annat sätt, men att gräva ner SMFF förslag tycker jag är att ta i.
    Senast redigerat av IngemarTh den 2020-03-01 klockan 08:07.

  7. #27

    Standard

    Man får ju tro att intentionerna är goda. Nya regler kommer och tanken får ju antas är att vara proaktiv utifrån gällande information.
    Dock känns det mycket olustigt att man verkar ha frångått "dialogen" mellan SMFF och RCFF gentemot TS.
    Vad som blir beslutat från TS kommer ju beröra ALLA modellflygare och då kunde man önska en respekt där båda organisationernas styrelser (fortsätter att) gemensamt föra dialog mot TS.

    Att skapa ett dokument med så mycket detaljer i "förebyggande syfte" (egen spekulation) som sannolikt känns helt verklighetsfrånvänt för många...
    Är rädd att ett sådan utveckling inte bara gör det ännu svårare att rekrytera, utan också blir droppen som får befintliga medlemmar att tappa den sista sugen...

    Man ska väl inte måla f**n på väggen men när man sitter som ansvarig i en klubb och möter detta så är det lätt att bli lite orolig för framtiden...

    Nya krav kommer. Det måste vi acceptera och anpassa oss till. Men med så få utövare som vi är ute i landet numera, så kan man bara vädja till de som har möjlighet att påverka att man lägger prestige och gammalt groll åt sidan och gemensamt försöker att hitta en lösning som drabbar oss så lite som möjligt...

  8. #28


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Håller med dig till fullo, Denar76. Speciellt slutklämmen - "...gemensamt försöker att hitta en lösning som drabbar oss så lite som möjligt...".
    Sen är det ju en väldigt stor skillnad på konventionellt flyg på våra modellflygfält och FPV-flygande utanför dessa fält så jag förstår inte riktigt varför vi skall bedömas på samma sätt. Känns som att nån försöker göra vår lek med modellflygplan till nåt mycket större och allvarligare än vad merparten av oss modellflygare ser det som. Gissar att minst 90 % av allt faktiskt flygande på våra fält görs med kärror som väger max 3 kg eller nåt sånt. Kanske t o m ännu lägre men det är min gissning alltså. Visst finns det många större kärror men väldigt ofta så flygs det inte så mycket med dessa.
    Roger


  9. #29


    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    94
    Jobb
    Teknikinformatör
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard

    När det gäller ditt andra stycke i inlägget McRegor bör du nog tänka efter lite. Det som är avgörande för en modells farlighet är inte enbart vikten utan till än högre grad hastigheten. Den kinetiska energin bestäms av sambandet Ek=o,5 x m x (v x v)
    Massan m i kilo och hastigheten v i m/s. Du får hastigheten i m/s genom att dividera km/h med 3,6.

    Jag räknade på min hot liner som väger 1,3 kg och gör 250 km/h. Då blir den kinetiska energin 0,5 x 1,3 x (69 x 69)=3095 J
    Om jag i stället räknar på en Tiger Mouth som väger 12 kg och flyger med en hastighet av 80 km/h blir den kinetiska energin 0,5 x 12 x (22 x 22)=2900 J. Hotlinern på 1,3 kg ger alltså högre anslagsenergi än den tolv kilo tunga dubbeldäckaren som gör 80 km/h. Om man i stället räknar på en jetkärra på 12 kg som gör 250 km/h inser man snart vilken enorm anslagsenergi den utvecklar. Tänkvärt eller hur?

    I vår klubb tror jag i stället den absoluta merparten av våra modeller väger mer än 3 kg och vi har varje år ett eller flera meetings där merparten av kärrorna väger mer än i vart fall 5 kg. Olyckor har vi ändå varit befriade från men naturligtvis inte från kvaddar, sådant händer tyvärr i vår hobby. Jag kan dock inte för mitt liv förstå varför någon måste göra saker och ting så komplicerade. Sunt förnuft och att vi håller oss till luftrumsreglerna räcker långt. Vi känner oftast varandra och våra tillkortakommanden, ingen är fullkomlig, men om var och en flyger efter sin egen förmåga och tänker på säkerheten räcker det väldigt långt.

    /Robban

  10. #30

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Hej, boken är i grunden det Norska Förbundets NLF´s modellfly handbok som direkt översatts och nu skall införas i SMFF. Denna kopierade produkt skall nu beslutas på SMFF årsstämma och så länge boken används som ett internt styrdokument i SMFF har vi inget att invända från RCFF´s sida.

    Men om denna kopia/dokument används för att försöka skapa ett regelverk för TS hantering av modellflygare som vill flyga på andra platser än de redan godkända fälten så är detta en skandal utifrån det faktum att detta inte på något sätt kommunicerats förbunden emellan.

    Detta komplicerar och byråkratiserar utövandet av modellflyg till oanade proportioner och något krav på dylikt regelverk FINNS INTE FRÅN TS.

    Vi skall sträva efter att förenkla utövandet så långt det är möjligt och fram till nu har vi lyckats med detta under Kjell och Michaels kloka och insiktsfulla hanterande av kontakterna med TS.
    Senast redigerat av K-Å den 2020-03-01 klockan 21:39.
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  11. #31

    Standard

    Kommer köra utan reg. Kör på kul och ibland väldigt sällan så då får väl Polisen komma då. Jag skiter i det!
    Ren principsak från min sida
    Kör FPV med två kärror på under 1 kg och aldrig där folk vistas

  12. #32

    Standard

    Om man instället tittar på regelverket från drönarindustrin sida, de som vill utföra arbeten med drönare och flyga i kontrollerat luftrum tillsammans med andra bemannade och obemannade flygmaskiner då är det rimligt att alla har transponer annars blir det en omöjlig uppgift att att samverka i luften. Det här är en industri som är kraftigt begränsad av dagens regler. Om vi ska få några vettiga regler ur allt detta så tror jag att myndigheterna måste separera modellflyg från kommerciella fjärrstyrda luftfarkoster. Även om det är exakt samma farkost så är ändamålet och förfarandet så olika att jag tror gemensamma regler kommer begränsa alla. Vad jag vet så får man dessutom flyga bemannade flygplan helt utan radiokommunikation i G luft.

  13. #33

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Jag kan tänka mig att någon läser valfritt av dina inlägg och tänker som jag........... Ja, sen är det bra.
    Du skola icke pil kasta i kuvös

  14. #34

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av K-Å Visa inlägg
    Hej, boken är i grunden det Norska Förbundets NLF´s modellfly handbok som direkt översatts och nu skall införas i SMFF. Denna kopierade produkt skall nu beslutas på SMFF årsstämma och så länge boken används som ett internt styrdokument i SMFF har vi inget att invända från RCFF´s sida.

    Men om denna kopia/dokument används för att försöka skapa ett regelverk för TS hantering av modellflygare som vill flyga på andra platser än de redan godkända fälten så är detta en skandal utifrån det faktum att detta inte på något sätt kommunicerats förbunden emellan.

    Detta komplicerar och byråkratiserar utövandet av modellflyg till oanade proportioner och något krav på dylikt regelverk FINNS INTE FRÅN TS.

    Vi skall sträva efter att förenkla utövandet så långt det är möjligt och fram till nu har vi lyckats med detta under Kjell och Michaels kloka och insiktsfulla hanterande av kontakterna med TS.
    Enligt detta svar från styrelsen verkar det oroväckande. https://www.modellflygforbund.se/glo...flyghanbok.pdf
    "Handboken finns publicerad som utkast den slutgiltiga versionen kommer efter TS godkännande."

    /Mats

  15. #35


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Kan hoppas att det blir protester från RCFF eller kanske medlemmarna i SMFF, annars lär de sätta spiken i kistan för modellflyg som det ser ut idag, o då framförallt kanske för deras egna förbund.

  16. #36


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja, synnerligen oroväckande tilltag ifrån SMFF.
    Vi får hoppas att RCFF kan styra tillbaka detta till en rimligare nivå.
    Roger

  17. #37

    Standard

    Går det inte att krångla till detta ännu mer?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #38

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Går det inte att krångla till detta ännu mer?
    Jo det finns något som heter Uspace: https://www.easa.europa.eu/sites/def...20Workshop.zip

  19. #39


    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    94
    Jobb
    Teknikinformatör
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard

    Eftersom SMFF tydligen försöker få detta ratificerat av TS bör nog vi i RCFF snarast ställa oss officiellt mot detta. Det är ju helt tydligt att SMFF genom ett hugskott försöker få till stånd något som enligt deras egen tro ska få TS att ta deras parti och att omöjliggöra för RCFF att stå för sina åsikter. Det finns aldrig någon anledning till att skapa styrdokument som inte efterfrågas av myndigheten. Gör man detta skapar man enbart problem. Detaljstyrning av den arten som finns i detta dokument kan ge oss modellflygare en helt omöjligt sits när det gäller t ex försäkringar och gynna alla de som är emot vår hobby. Det är dessutom tydligt att man försöker ta skydd mot kritik genom att kunna hävda att vårt grannland tillämpar detta regelverk.

    Norge i all ära, men det är det landet som statistiskt skapar mest lagar och regler i hela världen. Det är inget som är fallet i Sverige, här gäller snarast att onödig byråkrati ska motarbetas. Det är mycket dåligt av SMFF att anta detta dokument mer eller mindre rakt av enbart för att uppnå sina egna syften.

    /Robban

  20. #40


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kunde inte sagt det bättre, FlyHigh !
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •