Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Urdraget Lipo = förbrukat och farligt?

  1. #1

    Standard Urdraget Lipo = förbrukat och farligt?

    Jag gjorde ett misstag med ett 5s lipo så att det nu är nästan helt tömt. Jag har satt i en batterisensor i en modell som jag håller på att färdigställa. Tyvärr glömde jag batteriet inkopplat i sensorn och den har nu dragit ur acken så mycket att laddaren vägrar ladda den. Jag antar att det är återvinningen som gäller eller? Den har varit urdragen ett par dagar gissar jag. Den lägsta cellen är 0,5 v

    /Mats

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Kasta i återvinningen.

  3. #3

    Standard

    Kan man kast det som det är eller ska man dra ut det helt och hållet? Har läst om en hink med saltvatten.

    /Mats

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Låter väl som kloka ord, men...

    Jag flög bort en kärra för några år sen, den satt i en trädtopp i 2-3-dygn innan jag fick ner den.
    Jag ansåg också att batteriet var bortom all räddning, men till slut lyckades laddaren få liv i det, och det används fortfarande!

    Ge inte upp, prova att långsamladda, kanske hjälper.
    Retroholic!

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    jag höll på ett tag att lägga det i saltvatten mm.. Men sedan ett par år tillbaka orkar jag inte det heller.. Jag lägger dem i batteriholken. Täck över kablarna bara så att du undviker ev kortis.

  6. #6

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag har råkat ut för ungefär samma - långsam urdragning från en mottagare.
    Mitt batteri såg snyggt ut - inte svullet.
    Jag körde in några milliampere tills spänningen kom upp i 3,0 volt per cell. Sedan laddade jag med 0,5C.
    Jag har inte upplevt att batteriet blev sämre.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #7

    Standard

    Googlade lite på det hela och en del har fått igång batterierna och en del menar att det är i stort sett livsfarligt och att det är en tidsfråga att det börjar brinna. Man får väl förvara batteriet idiotsäkert och det ska man väl göra ändå.

    Men kan man ladda med laddaren inställd på NiMh och i så fall vad ställer man in på för spänning? Det skiljer nästan 3 v mellan högsta och lägsta cell.

    /Mats

  8. #8

    Standard

    Eller man kanske styr genom max laddström och inte spänning.

    /Mats

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Vis av erfarenhet, eller om jag är både dum o snål.. så gör jag inte ens ett försök att rädda ett lipo, hellre kassera än att försöka väcka de döda till liv så att säga.. Det blir ju sällan bra, även om man läser en del historier på forum att man har lyckats
    Tar hellre smällen att köpa nytt, än att råka ut för något som ställer till det. Även om jag laddar under uppsikt, har en halvmeter till ett fönster, två brandsläckare precis i närheten etc. så näh..

    Men, alla gör som dem själva vill och det har som jag sa lyckats att rädda ackar. Man får själv väga in fördelar och nackdelar o sedan ta ett beslut därifrån. Däremot vet jag hur ett ack som får för sig att släppa ut den magiska röken beter sig... ganska otrevligt och skedde som tur var utomhus.. 6s 3300mah.. det rök både länge och mycket, definitivt inget jag skulle vilja ha i lägenheten. (Ska tilläggas att detta skedde efter ett litet haveri med en helikopter. Helin dansade i backen, och skickade iväg acket en bit, vilket räckte för att punktera det.. Detta skedde dessutom på en kruttorr gräsmatta utanför mitt jobb.. så, gissa om jag fick bråttom o ta acket medans det brann och lägga på asfalten en bit bort. Inget jag gör om helst..)
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20190627_194301_080.jpg 
Visningar:	128 
Storlek:	148,4 KB 
Id:	70115  

  10. #10

    Standard

    De blir aldrig bra igen (cellerna börjar variera och det tar längre tid att ladda), ge upp och köp nytt. Inte värt besväret, riskerna, pengarna eller tiden.

    Om en cell är åt fanders och du laddar med 1C så kanske det är på tok för mycket ström för den cellen och då kan den bli överhettad och börja brinna.

    Saltbad några dagar i en kruka utomhus brukar jag köra med, de är nere på noll sen.

    Här får dom inte läggas i batteriholken, jag för dem till problemavfall och där vill de att man lägger dem i kärlet vid blyackarna. :-D Där ligger det andra udda litium-ackar från datorer, mobiltelefoner, elmopeder, mm.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Standard

    Då vet ni Thomas och pgrts, era ackar fungerar inte för det blir aldrig bra!

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2020-03-16 klockan 16:32.

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Då vet ni Thomas och pgrts, era ackar fungerar inte för det blir aldrig bra!

    /Mats
    Suck... Mer info om samtliga celler i dessa två lyckade försök.
    (Men, jag kommer ändå inte rekommendera någon att ens försöka, det är bara snålt.)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Lite svårt att se, men mitt "kassa" urdragna 4S-batteri har 4,19 V på varje cell....

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20200317_190036[1].jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	105,0 KB 
Id:	70133
    Retroholic!

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    9
    Klubb
    Strängnäs modellflygare

    Standard

    Sätt lite belastning på batteriet och se hur spänningen beter sig (droppar nog ganska snabbt).

    För du kan ha "fulladdat" gällande spänning men kasst med ström.

  15. #15

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Lite svårt att se, men mitt "kassa" urdragna 4S-batteri har 4,19 V på varje cell....

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20200317_190036[1].jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	105,0 KB 
Id:	70133
    Jovisst Thomas,

    Jag har gjort likadant som Mats, glömt kvar batterisensorn i modellen efter dagens sista flygning. Efter tre dygns långsam urladdning upptäckte jag att 4S-batteriet 2700 mAh satt där och hade två bottenurladdade celler.

    --------------------LÄRDOM: LÄMNA ALDRIG KVAR BATTERIET I MODELLEN!----------------------

    Jag laddade de två cellerna genom balanskontakten med 100 mA under uppsikt några dagar. (4tim/dygn under en vecka blir 4 x 7 x 100 = 2800 mAh.) Jag stannade nog vid 4 V/cell och gjorde sedan försiktig urladdning under 4 timmar. (Vid flygning laddar jag ur batteriet på 4 minuter.) Sen blev det balanserad laddning med måttligt hög ström. Därefter försiktig flygning och landning när batteriet bara var urladdat till 50%. Sedan dess har jag använt batteriet regelbundet och det fungerar ännu efter 3 år.

    Sånt här pyssel för att rädda ett LiPo som kostar c:a 500 SEK skall man inte ge sig på om man känner sig osäker på mätningarna. Man skall inte belasta batteriet om en eller flera celler ligger under 3,0V.

    Viktigt är att förvara LiPo vid 3,8 V/cell och att inte ladda ur det vid flygning till mer än 80%. Det vanligaste sättet att förstöra LiPo är att låta det ligga fulladdat mer än en vecka för att det blev dåligt flygväder...

    Lars

  16. #16

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kricke Visa inlägg
    Sätt lite belastning på batteriet och se hur spänningen beter sig (droppar nog ganska snabbt).

    För du kan ha "fulladdat" gällande spänning men kasst med ström.
    Jag har två exakt likadana batterier, det ena bra och det andra är det som blev urladdat.
    Jag har använt båda vid olika tillfällen i samma kärra, och inte märkt någon skillnad i uteffekt.
    Retroholic!

  17. #17

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20200318_185405.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	94,1 KB 
Id:	70134
    Retroholic!

  18. #18

    Standard

    Kass? :-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Kass? :-)
    Jag skev "kass" på det innan jag laddade det, jag kan nog sudda ut det nu...
    Retroholic!

  20. #20

    Standard

    Jag tog med mig acken till garaget och laddade den i NiMh läge med 0,10 A tills alla celler var över 3V. Sedan slog jag över till Lipo balansladdning. Höll till vid garageporten för att snabbt kunna skicka ut acken om något skulle hända. När jag laddade i Lipo läge laddade jag med 1 A och häll noga koll på acken. När den inte blev det minsta varm ökade jag på laddningen lite och laddade tills den var fulladdad. Efter att den var fulladad körde jag laddaren i storage läge, laddade fullt och sedan i storageläge igen. Nu några dagar efter så är skiljer det 0,03 mellan högsta och lägsta cell.

    Om man googlar på discharged Lipo finns det gott om exempel där man räddad urladdade lipo och använt dom länge utan att märka någon skillnad. Självklart ska man ha koll på vad man håller på med och göra det på ett säkert sätt. Innan jag använder acken kommer jag så klart att testa att dra ur den under uppsikt och kolla om någon cell drar iväg på något sätt. Och acken förvaras så klart på ett säkert sätt.

    /Mats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •