Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Insugstratt

  1. #1

    Standard Insugstratt

    Hej
    Har en DLE-55 som i och för sig gick bra förra året. Av nyfikenhet har jag monterat på en insugstratt på förgasaren. Ska ju gå bättre. Eftersom jag inte testade utan tratt direkt innan, utan förra körningen utan tratt var i höstas, så har jag svårt att säga om det egentligen är en förbättring. Kanske bättre tomgång..., dock inte högre toppvarv som jag nog trott.

    Var bör man märka mest skillnad?

    /OlleG

  2. #2
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Jag vill minnas att när jag montera tratt på min 40cc fick jag bättre gasrespons, vet det gjorde väsentlig skillnad när jag ställde in motorn, ville först inte ha tratt pga att den stack ut ur motorkåpan men ångrar inte en sekund att jag har den monterad.

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Jag vill minnas att när jag montera tratt på min 40cc fick jag bättre gasrespons, vet det gjorde väsentlig skillnad när jag ställde in motorn, ville först inte ha tratt pga att den stack ut ur motorkåpan men ångrar inte en sekund att jag har den monterad.
    Det är lätt att säga det blev bättre men vad blev bra o vad gör tratten igentligen det finns långa o korta men vad gör dom rent konkret. många som kör moppe bil eller liknande upplever att det går ruskit bra när det låter häftigt om grejorna men mäter man upp sakerna så är det inte så, kul om nån vet vad tratten gör för nytta
    Nybörjare

  4. #4

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Fördelen med tratt är att bränslet inte skvätter ut. Tex motorutrymmet.


    Thomas

  5. #5
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Klavins:
    Som jag skrev så vill jag minnas att jag fick bättre gasrespons, det är väl någon form av beskrivning av vad tratten gör?

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    49
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    hej

    På min MOKI 30cc bensinare som sitter inverterad skvätte det ut bränsle ganska mycket från förgasaren - kanske just för att den satt inverterad. Monterade på en tratt och det blev som Thomas skrev - mindre bränslestänk i motorrummet , annars ingen skillnad

    PF

  7. #7

    Cometens avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    133
    Klubb
    Acroflyers Sövde /Åhus MFK/Jet Skåne

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot_20200405_194505_com.android.chrome.jpg 
Visningar:	127 
Storlek:	32,6 KB 
Id:	70270
    En variant 🤔

  8. #8


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Trattar kan göra en enorm skillnad på motorgången. Speciellt om du har en kraftig propellerström tvärs över förgasaren. Min DLA64i gick knappt att köra innan jag monterade på trattar. Propellerströmmen liksom sög ut bränsledropparna och blåste bort dem. Höll man handen bakom motorn blev den dyngsur av soppa och motorn gick magert hur mycket man än nålade ut. Efter trattmontaget blev det en helt annan motor.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DLA64i.jpg 
Visningar:	94 
Storlek:	130,4 KB 
Id:	70313

    Faktum är att man faktiskt kan överladda motorn med rätt längd på tratten. Om man är hygglig i matematik kan man räkna fram rätt längd. Annars kan man ordna en teleskopering och stämma av längden under drift. Här är lite litteratur i ämnet;
    https://docplayer.se/37378488-Insugn...-avgasror.html
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Faktum är att man faktiskt kan överladda motorn med rätt längd på tratten.
    hm.... möjligtvis underladda mindre
    Superhero

  10. #10

    Standard

    Har nu flugit en del med min nya "tratt". Känslan är att den går bättre genom hela registret. Tystare också, men det kan bero på att tratten flyttade ljudutsläppet en vägg längre in i planet. Var tvungen att ta hål i brandväggen. Skulle definitivt montera en tratt på en ny motor, den dagen det blir en sådan.
    /OlleG

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •