Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Propelleromvandling #2...

  1. #1

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard Propelleromvandling #2...

    Om jag vill ersätta min 12x4,7 elpropeller, tvåbladig, med en 10" trebladig, vad ska man då välja?

    Någon som säljer här i Sverige??
    Retroholic!

  2. #2

    Anders Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tre Aviatörer

    Standard

    Vi har någon trebladig, ny i påse, kvar från loppisen i fjor. Jag kollar storlek/stigning nästa gång jag kommer till Janlanda.
    Oldtimer!

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Grejt, Anders!
    Retroholic!

  4. #4

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej, intressant fråga!

    Googlade på "3 blade to 2 blade" och fick hjälp av Google med tillägget "prop conversion".
    Det kom flera svar av varierande kvalité från RCGroups och ett inlägg var kort men bra:
    Martin Hepperles gamla innehållsrika websida http://www.mh-aerotools.de/airfoils/index.htm
    Välj Propellers i menyn till vänster och kapitel Equivalent Multiblade Propellers.

    Hepperle är tekn.dr i aerodynamik och kan inte helt avstå från lite matematik. Matten är enkel ifall du bara vill byta från 2 till 3 blad och kan då sammanfattas med: Minska diametern med 10% när du går från 2 blad till 3 blad. Stigningen skall vara oförändrad om du inte vill ändra farten på modellplanet. Eftersom du vill minska diametern från 12" till 10" så måste du enligt MH gå till 4-bladig om stigningen skall vara oförändrad 4,7". Kanske en 3-bladig 10x5,4 drar oförändrad effekt genom drivlinan men då får du acceptera att planet går lite fortare...

    För att vara på säkra sidan bör du mäta drivlinans strömförbrukning för att bekräfta att det stämmer. Du kanske byter fabrikat på propeller när du går från 2 till 3 blad.

    Go'kväll / Lars

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •