Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Fönsterputs för balsaböjande vid plankning?

  1. #1

    Standard Fönsterputs för balsaböjande vid plankning?

    Hörde/läste nånstans... erfarenheter?
    Jag brukar tömma vatten från vattenkokaren och tejpa bitarna så de hålls böjda tills de torkat, sen limma fast dem.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Kokhett vatten är en bra metod, annars funkar AJAX fönsterputs eller något annat liknande med ammoniak jättebra.
    Retroholic!

  3. #3
    Bosse Janssons avatar
    Reg.datum
    jan 2023
    Inlägg
    80
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Kungsbacka MFK och SMOS

    Standard

    Jag gillar metoden med hett vatten. För det mesta räcker det med varmt kranvatten (har 65-gradigt varmvatten här), men ibland kan det krävas "kokning", dock inte så ofta...

    Ajax och annat som innehåller ammoniak fungerar också, men jag har faktiskt inte upplevt någon jättestor skillnad mot hetvattnets effekt...

    I samma ögonblick som balsan kommer i kontakt med vattnet ser man åt vilket håll den "vill" böja sig, och då är det lämpligt att - om möjligt - följa den rörelsen och inte böja åt andra hållet...
    Senast redigerat av Bosse Jansson den 2023-05-28 klockan 17:33.

  4. #4

    Standard

    Låter som mitt vattenkokarvatten räcker. :-) Hittills har det böjt sig åt det hållet jag inte tömmer vattnet. Vattnet expanderar väl på den sidan jag tömt på. Mend et kanske är så att det vill helst åt ena hållet. Men jag doppar aldrig hela biten i vatten.

    Som tex när jag skulle böja 2 mm balsa som inte var varken lätt, medium-lätt eller medium tror jag... det ville knäckas bara jag böjde det lite grand. Tömde på vatten på ena sidan och skivan böjde sig direkt.. 1 minut senare var biten böjd så mycket jag ville och fasttejpad för att torka.

    Vad gör Ammoniak med balsa?

    Låter hur som helst som att vatten är miljövänligare :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Vad gör Ammoniak med balsa?

    Låter hur som helst som att vatten är miljövänligare :-D
    Utan att ha några vetenskapliga bevis, så TROR jag att ammoniaken sväller träfibrerna på den våta sidan.

    Och jag har faktiskt lyckats böja balsaflak 'på längden' också, inte mycket, men det räckte.
    Retroholic!

  6. #6
    Bosse Janssons avatar
    Reg.datum
    jan 2023
    Inlägg
    80
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Kungsbacka MFK och SMOS

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Vad gör Ammoniak med balsa?
    Ingen "vetenskaplig evidens" här heller, men jag har även hört att ammoniaken mjukar upp träets lignin.....

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Ammoniak torde enkelt och vackert mjuka upp ligninet utan skada. Det dunstar efter en kortare tid, som ett dygn eller två, och träet är nu lika stelt och hårt som förr.

    Förr kunde man köpa det i plastflaskor med 25% koncentration. Vanligen används det för rengöring och borttagning av mögel, som i duschkabiner eller på målat eller omålat trä utomhus.

    Vanligen, så späder man ut det något. Prova med 50% vatten.

    Jag anser att fönsterputs, som det amerikanska "windex", eller det Svenska "Se" med ett litet, litet innehåll av ammoniak är för tamt och ineffektivt.

    Märk väl, att när du hanterar 25% Ammoniak, så tenderar näsan att skrynkla sig, luftrören låsa sig något, så du måste tänka på ventilationen, även om det inte är farligt egentligen, i dessa faktiskt, lägre koncentrationer.

    Även rent vatten har en positiv och uppmjukande effekt, i synnerhet om det är kokande hett.
    Senast redigerat av BJS den 2023-05-29 klockan 17:30.

  8. #8
    Bosse Janssons avatar
    Reg.datum
    jan 2023
    Inlägg
    80
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Kungsbacka MFK och SMOS

    Standard

    Ja, hetvatten har ju den bra egenskapen att det är....varmt....vilket också får ligninet att ge med sig....

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Endast varmt vatten har kanske icke den tillräckligt uppmjukande effekten, och ångbehandling vid 150° C är det enda rätta. Nu kan behandling med ammoniak vid rumstemperatur komma till sin rätt.

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    För att slippa så kallad "basning" vid 100°C eller mer, med ånga, uppåt 150°C, kan man tillgripa ammoniak vid en lägre temperatur, för att mjuka upp träet, och kunna böja det utan att knäcka det.

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    En viktig sak när man vill böja hårt trä som ask, det är att man måste hålla fast det upphettade träet av ånga i längden, för att inte orsaka knäckning. Man måste således hålla den riktigt, riktigt heta trästaven mellan två klackar i böjningsprocessen. Det är så man tillverkar delar av hjul i den traditionella verksamheten av att tillverka hjul av trä.

    Sedan krymper man på ett däck av järn, med stor hetta, och däcket krymper, drar allt tillsammans i en extremt bra sammanhållen enhet i krypningen.
    Senast redigerat av BJS den 2023-05-29 klockan 20:45.

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Fönsterputs är icke min väg. Jag föredrar ammoniak, utspätt kanske.

  13. #13

    Standard

    Jag gör så att jag provar era alternativ så ser vi. :-) Om jag får tag på fönsterputs med ammoniak eller bara ammoniak. Vatten är jag rätt säker på att är mest luktfritt och miljövänligast samt hälsosamt. ;-)

    Ska planka en DC-3a, det blir väl där jag först behöver mina/era kunskaper.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Vatten fungerar bra, men bättre som ånga.

  15. #15

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    EngelsCoaschop ger Er alla svar om att böja trä. Hur och varför, hit eller dit.

    Ingen annan Man kan böja träbitar av ask eller av andra trädslag som han, till delar av vagnshjul, bågar eller annat.

    https://www.youtube.com/user/EngelsCoachShop/videos

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •