Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 72

Ämne: Idag flög jag...

  1. #1

    Talking Idag flög jag...

    ...ja vad flög du?

    Har du flugit idag (eller igår/nyligen/senast)?
    Dela gärna med dig om flygningen, var du flög, flyget/helikopter/annat mm.
    Är flera som inspireras av andras flyg, flygningar, bilder, filmer osv.

    Inte för att jag själv flugit idag, men för inte så länge sedan flög jag...

    Flög då min gula Hangar 9 Piper J-3 Cub 1/5 med Saito .72 fyrtakt på vårt fält Djäkenfältet på Åland. Detta är ett flyg jag tar hand om och håller i skick samt förbättrar inför varje flygning sedan jag skaffade det 2012. Senaste flygningen började jag försöka öva lite med korsade roder för att landa tidigare på banan efter att ha kommit in över en skogsdunge. Så jäkla kul!

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    Elgstrands avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    348
    Klubb
    Klubblös Linköping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    ...ja vad flög du?

    Har du flugit idag (eller igår/nyligen/senast)?
    Dela gärna med dig om flygningen, var du flög, flyget/helikopter/annat mm.
    Är flera som inspireras av andras flyg, flygningar, bilder, filmer osv.

    Inte för att jag själv flugit idag, men för inte så länge sedan flög jag...

    Flög då min gula Hangar 9 Piper J-3 Cub 1/5 med Saito .72 fyrtakt på vårt fält Djäkenfältet på Åland. Detta är ett flyg jag tar hand om och håller i skick samt förbättrar inför varje flygning sedan jag skaffade det 2012. Senaste flygningen började jag försöka öva lite med korsade roder för att landa tidigare på banan efter att ha kommit in över en skogsdunge. Så jäkla kul!

    Har också haft en sån där flygmaskin. Väldigt trevlig och rolig. Byggde klaff på min, det var onödigt. Rolig flygmaskin i alla fall.

    MVH
    Flyger helst segel

  3. #3

    Standard

    Idag blev det premiärflygning med min reparerade motorseglare. En läskig upplevelse då tyngdpunkt var allt för långt bak. Jag tänkte att det var inom gränsen för vad som skulle fungera men det blev ingen rolig flygning och landning men den kom ner i en del i alla fall. Modellen är en RCM Pelikan Elegant.

    /Mats

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Det blev två rundor med "Dranac" och en sväng med "Steam Punk Flyer" i Simmelsberga idag...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20200114_204656.jpg 
Visningar:	172 
Storlek:	53,1 KB 
Id:	70415

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20191109_140134.jpg 
Visningar:	159 
Storlek:	75,8 KB 
Id:	70412
    Retroholic!

  5. #5


    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    31
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Premiärflygning i dag, gick inte så bra.Skrotade min For star 40,sidvind när jag landade.

  6. #6
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Gjorde maiden med två kärror idag på FK Spinn i Söderköping.

    Slick 360 61” med ELsetup(dualsky 5050 v2 515kv, 6s, 100a plush ESC, separat 7.2v UBEC, lipo övervakare), väger knappa 2800g så det ska bli väldigt roligt att bekanta sig med denna kärra i sommar!!

    Update: Flög även denna idag (22/4) och det här är en väldigt trevlig maskin, trimmat in TP en del, måste justeras lite till samt viktas lite på höger vinge. Mycket med intrimning med en ny modell!





    Och min Sbach, bild kommer imorgon!

    Update: Här har vi Sbach! Den flög helt okej men måste hitta TP samt justera upp motorvinkeln något, tråkigt nog en kärra som inte alls faller mig i smaken karaktäristiskt sett. Men blir lite flygande med den framöver.

    Senast redigerat av Mr.Bob den 2020-04-22 klockan 22:24.

  7. #7

    Standard

    Det blev maiden även här för en Klemm 35 som jag började bygga 2013 och nu äntligen är klar. Lite läskig att premiärflyga en modell som väntat så länge på att bli klar. Den har stått i ett hörn nästan träfärdig flera år. Premiären gick dock i stort sett bra men lite trim krävdes plus att jag flyttade fram acken lite. Den har alltså elmotor.

    Tyvärr blev det en liten mindre malör när jag skulle ta upp den en sista gång. Det gick lite tungt i gräset så jag fick dra rätt mycket höjd och så lättade den lite snabbare än jag hann med och överstegrade och damp ner på ena vingen. Men det blev bara några mindre skador. Jag får ändå vara nöjd då den flög fint efter lite intrimning. Men det gäller nog att ha fart både vid start och landning med så pass avsmalnande vinge.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Klemm maiden.jpg 
Visningar:	123 
Storlek:	215,3 KB 
Id:	70453

    Det blev även några svängar men en väl insliten Extreme Flight Edge 540 i .60 storlek och eldrift.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2020-08-02 klockan 07:19.

  8. #8


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Premiär för Robbe Beaver, ur dagboken (skriver dagbok för att minnas detaljer eller erfarenheter.)

    Dagbok Robbe Beaver:


    21 apr -20: +12, svag lite byig vind fr. väst.


    Första flygning! Taxade runt lite och sedan T/O. Vingligt. Dålig förare. Fpl helt ok. Motorstarkt, snabbt om man vill eller långsamt. Oscillerade lite i skevled i gyro-läge. LOS och in i ett träd. Små skador.
    Nästa flygning lite bättre kontroll, men landade på huvudstället bredvid banan och kapotterade. Motorfästet böjt, kameran skadad.
    Kameran fungerade inte med motorn igång.


    En erfarenhet är att det är svårt att se så mycket mer än flygplanet... FPV är bättre. Åtminstone för mig.



  9. #9

    Standard

    Fina flyg ni flyger med. :-)

    Idag tog jag upp en 40+ år gammal relik, ingen aning vad det är för flyg, lite Cessna wannabe med läckra Gouge flaps. Tung jäkel på 4252 gram inklusive 340 gram bly i nosen. Vingspann på tjocka vingen var 186 cm. Flögs med en OS Max 46FX. Men den flög så fint och stabilt på 1/4 spak! Dock så vek sig nos-stället vid landningen, för grovt gräs och liitet noshjul. Ska bytas ut.

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Kanske tråkigt att upprepa samma plan men... DENNA flög jag även idag! Var äckligt kallt tyvärr..! Men det gick bra!
    Mycket trevlig kärra som sagt och den börjar bli en favorit trots man bra gjort 13st ”testlyft” i dagsläget.

    /MrBob


  11. #11

    Standard

    Flög med el-seglaren och hittade en termikblåsa som tog den till 320 meter enligt höjdsensorn. Så högt har jag nog aldrig varit förut. Jag fegade ut och började sjunka neråt efter det då jag hade svårt att se den. Vinden låg lite dumt när jag skulle landa men med bromsklaffarna nere kan man ju dyka brantare än man tror.

    /Mats

  12. #12

    Standard

    Jag flög samma flyg som senaste gångerna... ett 40+ år tungt gammalt åbäke med en OS Max 46FX.
    Men det är kul förbättra och få känslan för ett flyg, än att flyga samma flyg nån gång bara.
    Flög hela 39 minuter på en och samma flygning, kallt om fingrarna så det blir väl krympslang på dem nu.
    Fin kväll och jag var ensam på fältet, vart har alla tagit vägen...?

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13

    Standard

    Idag flög jag min gamla motorseglare c:a 30 meter rakt upp och parkerade den i en björk. Stående i en traktorskopa och med en lång pinne lyckades jag ömsom skaka och ömsom peta ner planet. Tyvärr skadade den vingen i när dan tog mark. Men det var som tur inte så svårt att laga. Men jag grämer mig då det vare ren klantighet. Jag kastade den alldeles för brant. Den steg visserligen men vek av till vänster utan att den gick att styra. Det går ju snabbt när det väl går fel. Jag har hållit på för länge för att göra sådan nybörjarmisstag.

    /Mats

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Funcub idag, och igår. Provade på att köra dubbelkommando med två Multiplex Cockpit SX 9 och en copilot-modul. Efter ganska mycket initial-förvirring (rodren gick åt fel håll på elevsändaren pga att modelltypen var satt till Akro där och till Glider på läraren) funkade det alldeles utmärkt.

    Efter ett tjugotal landningar i hästhagen utanför knäckte jag plastbiten som håller landstället. Det är det sista ”kända” fel som jag haft, de flesta andra problemen byggde jag bort när den sattes ihop.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  15. #15
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Idag blev det intensivflygning hela dagen på FK-Spinn i söderköping!
    61" skywing, slick 360
    PA mini katana
    Great Planes extra 300SP
    Durafly EFXtra, premiär för 6s! Gjorde 230km/h :O Kul!!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	9BE80FC4-B8D5-4D8F-ADF7-39EABE7F175A.jpg 
Visningar:	105 
Storlek:	180,3 KB 
Id:	70695

  16. #16

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Första flygningen i år för min Silence Twister slutade med krasch.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SA1100-1.jpg 
Visningar:	150 
Storlek:	117,0 KB 
Id:	70696
    Efter en stunds trevlig flygning slutade höjdrodret att fungera när planet låg i planflykt. Det var bara att dra av på gasen och låta kärran gå ned med vingarna i vågrätt läge. Tyvärr var marken hård så det blir nog ingen reparation.....det var kortslutning i servomotorn. Inget av de renommerade servomärkena var stämplat på servot.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Motor-kort-kabel.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	57,2 KB 
Id:	70697Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Borstar.jpg 
Visningar:	138 
Storlek:	77,1 KB 
Id:	70698

    Kärran blev 4 år - kul så länge det varade.
    Lars

  17. #17

    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    55
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Flög med Aeromaster Saito 120 Västerviks MFK


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0381.jpg 
Visningar:	81 
Storlek:	147,9 KB 
Id:	70706

  18. #18

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Första flygningen i år för min Silence Twister slutade med krasch.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SA1100-1.jpg 
Visningar:	150 
Storlek:	117,0 KB 
Id:	70696
    Efter en stunds trevlig flygning slutade höjdrodret att fungera när planet låg i planflykt. Det var bara att dra av på gasen och låta kärran gå ned med vingarna i vågrätt läge. Tyvärr var marken hård så det blir nog ingen reparation.....det var kortslutning i servomotorn. Inget av de renommerade servomärkena var stämplat på servot.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Motor-kort-kabel.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	57,2 KB 
Id:	70697Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Borstar.jpg 
Visningar:	138 
Storlek:	77,1 KB 
Id:	70698

    Kärran blev 4 år - kul så länge det varade.
    Lars
    Det var en udda, tjusig fågel som man aldrig har hört talas om.
    Verkar vara riktigt potent i fullskala-aerobatic!
    Finns den i modell numera??

    https://www.youtube.com/watch?v=R7A1_PPh7pA
    Retroholic!

  19. #19

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Blev lite flyg i Eslöv idag....

    Retroholic!

  20. #20

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Silence Twister, som jag skrev om i inlägg #18, var en ARF från Seagull.
    https://www.horizonhobby.com/product...-91-arf-sea140
    Modellen var bra för min YS.91, vägde med den motorn 4,7 kg. Den var trevlig att flyga, en kompetent modellflygare kunde nog göra de manövrer som vi kan se på YT-filmen. Jag hann med en looping, en roll och en kubansk 8 innan höjdrodret lade av.

    Konstruktionen var bra förutom lättplywood i landställsfästet.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	På op-bordet.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	106,4 KB 
Id:	70714
    Jag blev tvungen att byta ut plåt-stället mot 5 mm pianotråd på en riktig plywoodskiva. Det höll vid kraschen!

    Tack Thomas för YT-filmen!
    Lars

    Rättelse: ARF-modellen var från Black Horse Models med spännvidd 1870 mm.
    Senast redigerat av Lars 41an den 2020-05-23 klockan 20:56. Anledning: Rättelse: ....

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •