Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: max spänning per cell Lipo

  1. #1

    Standard max spänning per cell Lipo

    Jag har för mig att laddaren tidigare har brutit laddningen vid 4,2/cell men nu bryter den vid 4,1. Minns jag fel eller kan nog inställning blivit ändrad? Jag laddar med en I Charger 208 B. Blippar jag fram "End Voltage" så står det 20,5. Kan det gå att ändra till 21 på något sätt?

    /Mats

  2. #2

    Standard

    Gäller det alla ackar eller bara en? Om det senare så kanske acken har tröttnat på livet.
    20,5 låter som en udda inställning, även 21. Om du håller på med över 20V så låter det som 6S LiPos och då ska det väl vara "End Voltage" 6 x 4,20V = 25,2V, men det tycker jag låter obegripligt. Borde stå 4,20V och inte 20,5.
    Är det inte matningsspänningen du menar? Vad nu End Voltage har med det att göra. Vad matar du med?
    Låter i övrigt inte så bra om man av misstag kan ändra såna inställningar!!!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Felinställd batterityp kanske - LiIon bryter vid 4,10 v/cell för att ta ett närliggande exempel. Men det kan också vara så att acken börjar bli trött - som Ålänning påpekade.
    Lite mera info hade inte skadat för att kunna ge ett rimligt svar.
    Roger

  4. #4

    Standard

    Felinställd batterityp Ja Tack för hjälpen!

    /Mats

  5. #5

    Standard

    Jag skrev visst inte att det var 5S. 4,2x5=21

    /Mats

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag anser att man bör "underladda" litet för att förlänga livslängden på ackumulatorn. Laddning till en polspänning som motsvarar 90% av nominell laddningskapacitet kan potentiellt förlänga ackumulatorns livslängd 100x. Hundra gånger.

    Att flyga nio minuter istället för tio, kan inte väl vara så värst plågsamt, givet den ekonomiska besparingen man får tillbaka.

    https://batteryuniversity.com/

  7. #7


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  8. #8

    Standard

    Där ser man. Tack för det! Men nu löste det sig ändå genom att väja rätt typ av ack.

    Att man skulle kunna öka livslängden med 100 gånger låter ju för bra för att vara sant. Jag vet inte hur många cykler man normalt kan ladda en ack men säg att det är 100 gånger. Då skulle man genom att sänka sänka slutspänningen kunna ladda 10 000 cykler.

    /Mats

  9. #9

    Standard

    Justja, jag hade ju missat 5S-ackar när jag skrev mitt svar ovan. Nåja, tur du hittade "felet".

    Tror BJS menar 100 st. Jag håller med där... bättre att inte ta ut ackarna för mycket eller toppladda dem allt vad det går, då har man dem längre (de sväller inte lika fort, de tappar inte C-talet, mAh osv). Laddar man fort får man sällan i 100% heller, jag laddar alltid 1C, ingen aning vad det ger, men ackarna mår bra hela högen (50+ st) och jag slutar flyga vid 3,8V (obelastat kall). I vissa LiPo-bruksanvisningar står det att dom absolut inte ska laddas över 4,20 V och om laddaren inte är perfekt så kommer man inte lyckas med det, bättre sänka gränsen lite så man har lite marginal. Klart det går att ladda ackarna fullt och det går att dra ur dem tills motorn dör och man har flugit längre tid, men varför?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nja - tror inte på detta med 100X livstidsförlängning - i alla fall om man också vill använda acken. 90 % polspänning av 4,20 V = 3,78 V och då har man mindre än halva kapaciteten tillgänglig enligt mina erfarenheter. Så - Nej ! Däremot kan nog uppladdning till 90 % av max kapacitet möjligen förlänga livet på acken en hel del.
    Roger

  11. #11

    Standard

    Om en ack normalt tål låt säga 200 cykler så skulle den med lite lägre maxladdning tåla 20 000 cykler. Jag är skeptisk.

    /Mats

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Som sagt - läs konsekvenserna av detta med max 90 % av toppspänning i mitt inlägg ovan och tänk sen hur användbart det skulle vara...
    Möjligen är det som jag skriver ovan så att han förväxlat spänning med kapacitet som jag också skrev om ovan för att inte toppladda ackarna anses ju ge en livstidsförlängning. Men 90 % av max kapacitet är definitivt inte liktydigt med 90 % av toppspänningen.
    Fast min enkla metod är att ladda till dess laddaren bryter - har inte sett några avgörande nackdelar med detta. Och jag laddar också för det mesta med 2C. Däremot laddar jag inte ur speciellt hårt - ofta bara runt 50--60 % eller max 75 % nån enstaka gång.
    Roger

  13. #13


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Vad som är viktigt är att inte låta ackarna ligga fulladdade. Då går de ner sig snabbt. Bättre då att storage-ladda dem efter flygning och ladda direkt innan flygning.

    Ackarna till klubbens skolflygplan förvarade vi alltid fulladdade i början. De dog alltid efter en säsong! När vi började göra enligt ovan är ackarna fortfarande helt funkis efter 4 år.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Vad som är viktigt är att inte låta ackarna ligga fulladdade. Då går de ner sig snabbt. Bättre då att storage-ladda dem efter flygning och ladda direkt innan flygning.

    Ackarna till klubbens skolflygplan förvarade vi alltid fulladdade i början. De dog alltid efter en säsong! När vi började göra enligt ovan är ackarna fortfarande helt funkis efter 4 år.

    Håller delvis med dig. men...

    Jag köpte ackar till mina UMX-plan. Dels en drös hobbyking nanotech och dels de som forumen ansåg vara de hårdaste och bästa ackarna. Efter några år (åren går ju fortare än man tror) så flög jag min UMX Habu igen och de balla ackarna på 300mah var helt slut. Flygtid på 15sekunder. hobbykings ackar som råkade vara på 180mAh var som nya, iaf så jag minns det. Bra med flygtid och effekt. Alla hade legat fulladdade.

    Tänker att det är som att slå tärning, men det blir inte sämre av att vara påläst och förstå vad man gör. Jag är för enkelhet och tänker att dom som aktivt laddar i och ur med urladdare förmodligen orsakar mer skada än nytta pga fler cykler än nödvändigt.

    Dimensionera för 15min flygtid och ladda när man skall flyga är nog inte dumt.

    Om jag inte minns fel frågade samma person om djupurladdade celler här för leden och nu kommer frågor om hur man ställer in laddaren. Det är i all vänlighets namn inte dumt att läsa på innan man börjar experimentera. :O Att alls våga fråga är dock en bra bit på vägen.
    Superhero

  15. #15

    Standard

    Henke jag är fortfarande aktiv i tråden så det är helt ok att du talar direkt till mig och inte i tredje person.

    /Mats

  16. #16

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Tror det är svårt att undvika liten överspänning vid balanseringsladdning, men det blir kanske inte mer än 4,25 V om någon/några celler är lite mindre spänning i. Men när laddningen är slut så är väl förhoppningsvis alla spänningar på 4,20 V. Är väl bra att kolla acken innan laddning att alla celler ligger någorlunda rätt. Jag kör ofta parallelladdning och då är det nog inte så bra om någon cell är väldigt låg.

  17. #17

    Standard

    Jag brukar kolla i läget då man ser spänningen i alla celler under laddning och jag tycker inte det brukar gå över 4,21 på slutet. Men det är säkert olika mellan olika ladddare. Det tar å andra sidan ganska länge innan laddningen är klar och acken helt balanserad. Vet inte om det hör ihop.

    Hur gör du om inte alla celler ligger helt rätt.

    /Mats

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Min gamla laddare tar ibland jättelång tid på sig för att få alla celler på 4,20 V. Lite oklart varför, men jag har loggat. Den laddar alla celler seriellt och sen så mäter den spänning på varje cell via balanskontakten när det börjar börjar närma sig 4,2 V. Sen om det blir överspänning på någon cell säg, så tappar den ur den en kort stund. Sen laddar den igen, förhoppningsvis kommer alla celler att närma sig 4,2 V. På slutet är det ganska låg laddström, men det kan ändå vara nån cell som ramlar över 4,2 V och det kan ta lång tid. Har även provat med ny ack och det kan bli så. Jag avbryter ibland om jag inte orkar vänta, men då är cellerna i princip på 4,2 V, kanske nån är lite överspänning på. På en halvtimme kanske det bara laddas nån procent av kapaciteten, känns lite meningslöst.

  19. #19
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mikaelbe Visa inlägg
    Min gamla laddare tar ibland jättelång tid på sig för att få alla celler på 4,20 V. Lite oklart varför, men jag har loggat. Den laddar alla celler seriellt och sen så mäter den spänning på varje cell via balanskontakten när det börjar börjar närma sig 4,2 V. Sen om det blir överspänning på någon cell säg, så tappar den ur den en kort stund. Sen laddar den igen, förhoppningsvis kommer alla celler att närma sig 4,2 V. På slutet är det ganska låg laddström, men det kan ändå vara nån cell som ramlar över 4,2 V och det kan ta lång tid. Har även provat med ny ack och det kan bli så. Jag avbryter ibland om jag inte orkar vänta, men då är cellerna i princip på 4,2 V, kanske nån är lite överspänning på. På en halvtimme kanske det bara laddas nån procent av kapaciteten, känns lite meningslöst.
    Meningslöst är svårt att definiera. Jag vet helt enkelt inte men jag gillar att ta reda på saker. Mitt bilbatteri exempelvis. Det sägs att korts sträckor dödar bilbatterier för de inte hinner bli fulla, men jag har testat och mätt och en start tar bara sekunder att återladda. Men batteriet blir liksom inte fullt. Pb laddas som lipo mot en konstant spänning. Tog in mitt bilbatteri på 100Ah och sattade på laddning, det laddade i en vecka på modellflygladdaren. Vem kör bil en vecka i streck?

    Efter denna laddning så startade bilen "som fan". Jag vet inte exakt varför men jag tror att en bra balansering av cellerna är till godo. Ladda fullt med låg ström. Mina laddare har en tendens att slå ifrån mycket snabbare om jag ger dem instruktioner att ladda med 40A mot om jag ber om 1A eller ännu lägre.

    Kanske inte varje gång men då och då.

    Sen är det som sagt tidigare (i tredje person) att tärningen måste vara ens vän. Bra batch med celler överväger alla storage laddningar i världen.
    Superhero

  20. #20
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Henke jag är fortfarande aktiv i tråden så det är helt ok att du talar direkt till mig och inte i tredje person.

    /Mats
    Nejdå, jag mindes bara inte helt hundra om det var samma person. Ibland är det fel att nämna, ibland att inte nämna. Oavsett så är det i all välmening om än kanske en smula rakt på.
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •