Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: max spänning per cell Lipo

  1. #21

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Jag håller med om att ladda med låg ström, får in mer då. Har inte mätt på det dock. Min bil har start-stopp, men det funkar inte så bra längre, jag kör för lite och batteriet är mer än 5 år gammalt.

  2. #22

    Standard

    Två av mina laddare har LEDar som blinkar och lyser när de "drar ur" under balansering. Håller den då på och drar ner spänningen eller strömmen? Om den försöker få spänningsnivåerna lika så måste det väl bli olika mAh i cellerna?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #23

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Tror att om en cell ger överspänning så tappas den ur och sen laddas den och de andra igen o s v, så blir det kanske nära +/- 0 mAh tillskott för den cellen, när den väl hamnat i det här läget.

  4. #24

    Standard

    Jo den "tappas ur", men hur? Har balanseraren koll på hur många mAh den dorvat in i cellerna, eller går den endast efter spänning? På sämre ackar så är inte spänningarna samma när balanseraren/laddaren tycker acken är klar. Men på vissa ackar är spänningen rätt när laddaren är klar, men inte efter en stund. Ska man tolka det som att cellerna har laddats med lika många mAh eftersom strömmen går genom cellerna seriellt? Dvs spänningen blir vad den blir. För stor skillnad i cellspänningarna måste ju innebära nåt det med.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #25

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Jag spekulerar nu för hur jag tror det funkar med min laddare: Om det blir överspänning på en cell så slutar laddningen kortvarigt. En konstlast kopplas in på den cellen och sen så får cellen mata den en kort stund. Jag tror min laddare bara vill att alla celler ska få samma slutspänning på 4,2 V. Enligt loggen så visar den spänning per cell, ström (och mAh) är på hela acken. Hur många mAh som laddats är bara en loggning, tror min laddare har nån cut-off, men den är ställd väldigt högt, jag brukar inte ändra på den. Har några loggar och lite är det som att om alla celler ligger väldigt lika från början så kan det gå riktigt snabbt, det blir inte ens överspänning nån gång, men i några loggar där det skiljer säg 20 mV går det rätt trögt. Kanske det går att förkorta laddtiden om acken balanseras först. Går kanske inte att säga att alla cellerna har laddats med lika mycket, kan kanske skilja om någon eller några celler är lite sämre.

  6. #26

    Standard

    Ungefär så har jag också uppfattat att det fungerar. Att mäta hur mycket ström det finns i acken antar jag inte är möjligt. Möjligen kan en del laddare mäta hur mycket ström som laddaren matar ut men gissningsvis är det inte överförbart till hur mycket som går att ta ut ur acken. Det torde bero på ackens kondition och inre resistans. Men att mäta spänningen ger väl en indikation på hur mycket som finns kvar i acken procentuellt. Det gör det inte på samma sätt när man mäter spänningen på en blyack eller en NiMh ack. Där måste man lägga på ett skapligt motstånd om mätningen ska ge något av värde.

    Nu till något annat. Idag skulle jag ladda en 3S ack till en elseglare och när jag kollade efter ett tag låg två celler på 4,20 V medan den tredje låg på 3.20 V. Tänkte att då är den acken väck men testade ändå att flytta till ett annat balanseringsuttag. Men då stod det på displayen att det var något fel med balanseringskontakten. Det visade sig att en kabel lossnat från kontakten som sitter i laddaren. Jag lyckades pilla ut kontaktbläcket och lödde fast kabeln så nu stämmer det lite bättre med spänningen. Det blir till att köpa en ny sladd.

    /Mats

  7. #27
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Mycket matnyttigt att läsa på denna site...

    ...och hur man kan rädda en helt urladdad Lipo ...här...

    ...de 10 farligaste misstagen man kan göra... här...
    Senast redigerat av AM den 2020-04-26 klockan 13:35.
    Ove (AM) Nielsen

  8. #28

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Polspänningen är icke helt linjärt beroende av enegergikapaciteten.

    Jag har inte förväxlat "polspänning" med "batterikapacitet", jag har bara refererat till vad experter har att säga i frågan, inte mina personliga åsikter.

    Läs om det hela på batteryuniversity.com

    Bo.

  9. #29


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    BJS - då kan man fråga sig hur nivån på denna expertis är... 90 % av 4,20 V är fortfarande 3,78 V vilket i praktiken betyder att batteriet har maximalt 50 % av nominell kapacitet. Men jag är ju bara en vanlig elflygare sen 20 år tillbaka...
    Roger

  10. #30

    Standard

    Det måste i så fall vara 90% av den användbara spänningen. Alltså skillnaden i spänning mellan fulladdad och max urladda som väl är i runda slängar 4,20-3,20=1V I så fall ska man bryta laddningen vid 4,10 V. och då kanske man har 90% flygtid kvar. Men jag ställer mig fortfarande frågan om man då plötsligt har en ack man kan ladda uppåt 20 000 ggr. Låter något för bra brukar det vara för bra.

    /Mats

  11. #31

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Det måste i så fall vara 90% av den användbara spänningen. Alltså skillnaden i spänning mellan fulladdad och max urladda som väl är i runda slängar 4,20-3,20=1V I så fall ska man bryta laddningen vid 4,10 V. och då kanske man har 90% flygtid kvar. Men jag ställer mig fortfarande frågan om man då plötsligt har en ack man kan ladda uppåt 20 000 ggr. Låter något för bra brukar det vara för bra.

    /Mats
    I mitt exempel med 90% laddningskapacitet, var inte skillnaden 20.000 gånger. Det var långt mindre enligt dem. Hundra gånger eller rent av bara tio, det är väldigt substantiellt dock.

    Överdriv inte och felcitera mig icke.
    Senast redigerat av BJS den 2020-04-27 klockan 17:30.

  12. #32

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    BJS - då kan man fråga sig hur nivån på denna expertis är... 90 % av 4,20 V är fortfarande 3,78 V vilket i praktiken betyder att batteriet har maximalt 50 % av nominell kapacitet. Men jag är ju bara en vanlig elflygare sen 20 år tillbaka...
    Roger
    De har publicerat trovärdiga tester med flera uppladdningscykler och urladdningscykler på ett vetenskapligt sätt, som även ingebriper olika uppladdningsströmmar och urladdningsströmmar, så varför skulle man kunna vilja misstro dem ?

  13. #33

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag tror inte att du förstår skillnaden mellan polspänning och energikapacitet. Inte heller batterikemi, i de fall hög polspänning kan verka förstörande för vissa typer av batterier i längden.

    En kort hög uppladdning och sedan urladdning behöver inte alltid vara så värst förstörande om det inte är varmt, men vid långtidsförvaring (i kylskåp) bör polspänningen alltid vara vid 3,7 V per cell när det gäller litiumbatterier.

  14. #34

    Standard

    Läs vad jag skrev i mitt tidigare inlägg. Om en ack normalt går att ladda 200 ggr bara som ett exempel så blir det 200x100=20 000. Alltså skulle man kunna ladda acken 20 000 ggr om man förlänger livslängden med 100 ggr. Men det Roger säger stämmer nog ganska bra. Laddar man acken bara till 3,87 V har man inte mer än 50% flygtid jämfört med fulladdad ack.

    Om du menade att det var jag som inte förstod har du både rätt och fel. Jag förstår mycket väl skillnaden mellan späning och kapacitet men just på ett lipo följs dom väldigt väl åt jämfört med andra ackar som bly eller NiMh. Att jag inte kan något om kemin har du helt rätt i. Det var mitt sämsta ämne på skolan. Ellära och fysik var dock ett av mina bättre.

    Mats

  15. #35


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Mats - eftersom jag nästan aldrig laddar ur mina flyg-ackar till lägre nivå än 40 % så skulle flygtiden reduceras drastiskt för mig personligen - skulle alltså kunna nyttja typ 10 % av nominell kapacitet kontra 60 %. Tror att ackarna mår sämre av djupurladdning (3,0 V) än att man laddar till högre brytspänning och bryter urladdningen vid runt 3,7 V.
    Roger

  16. #36

    Standard

    Ja jag tycker att det varnas nästan mer för att dra ur ackarna för mycket än än att ladda dom fullt.

    Jag köpte precis en ny Gens Ace 5S och i bladet står det lägst 3,20 V men fartreglaget bryter vid 3,0 V. Nu är det väl så att det bryter första gången vid lite större belastning så spänningen obelastad är nog inte så låg som 3,0 V om man landar direkt. Om man nu inte smyger runt väldigt försiktigt på 1/3 gas tills det bryter. Numera flyger jag dock nästan aldrig tills reglaget bryter. Men nog kan jag dra ur dom till lägre än 40% men sällan lägre än 20% Men sist var dock en ack nere på 9%. Jag har på min senaste modell en spänningscensor men jag lär mig aldrig riktigt vid vilken spänning det är lämpligt att landa. Men om man landar vid 17 V obelastad så borde man väl vara på den säkra sidan. Jag frågade om det en gång och jag tror att rådet var 17 V. Men minnet är så kort.

    /Mats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •