Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 79

Ämne: Nya drönarregler 1/7 2020

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #10

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Lite utanför ämnet kanske men ändå intressant, visst samband finns dock till den allt hårdare regleringen (som drabbar vårt stackars modellflyg) som skall bana vägen för bl.a. den typ av flygning som nämns nedan.

    När det blir mer kommersiella drönarflygningar med leverans av "paket" kors och tvärs så kan man undra lite över energislöseriet som lätt kan uppstå. Läste i senaste tidningen Råd & Rön nr 5 2020, sidan 28, följande:

    "Drönarleveranser bränner energi
    Att få ett paket levererat med drönare kan tyckas vara riktigt miljösmart.
    Men så är nödvändigtvis inte fallet enligt en ny rapport från tyska Martin-Luther Universität.
    Forskarna där kom fram till att i trafiktäta Berlin är det upp till 10 gånger mer energieffektivt att leverera ett paket med elbil än med drönare.
    Det beror bland annat på att drönaren bara kan leverera ett paket åt gången samt att eventuell motvind kraftigt driver upp energiåtgången. I glesbygd kan dock drönaren vara ungefär lika energieffektiv förutsatt att vinden är gynnsam och att mottagaren bor högst åtta kilometer från paketcentralen. I rapporten har forskarna inte tagit hänsyn till den tid som elbilar står stilla på grund av laddning och service, samt att de behöver mänsklig förare."

    Det var det om ev. slöseri med energi.

    Sen lite mer personlig reflektion om alla nya bestämmelserna som omgärdar vår verksamhet:
    Själv ser jag som modellflygare framtiden an... jag hade hoppats kunna skriva ..."med tillförsikt", men det blir nog istället ... "med lite oro" och inte så lite. Lika säkert som amen i kyrkan är det att när det kommer in stora kommersiella värden inom drönarflygningar så är vår flygning för nöjes skull bara en droppe i havet och våra argument nog väger ungefär lika tungt som en myggas vikt jämfört med en elefants. Finns det någon hobbyverksamhet som kommer bli så genomreglerad som vår?
    Personligen tycker jag nuvarande system i Sverige, med godkännande från TS av klubbflygfält och andra fält som blivit eller kan bli godkända, ligger på en rimlig nivå. Om det blir ännu mer åtstramningar framöver finns en risk man når en bristningsgräns för vad åtminstone modellflygare som varit med ett tag orkar med. Nya utövare hoppar kanske glatt ner i galen tunna ovetande hur bra vi haft det tidigare, men upptäcker nog ganska snart hur snårigt och omgärdat av bestämmelser en så fin hobby som modellflyget nu är, och kanske tröttnar.
    Jag hoppas på det bästa och vill tro att all ny reglering är till viss gagn även för vår hobby på sikt.
    Jag är ju inte blind och ser mycket nackdelar också när vår verksamhet blir allt mer genomreglerad.
    Hoppas inte flygglädjen försvinner nånstans på vägen, det är ju den som är drivkraften för nästan alla av oss - eller hur?
    Tappar man den finns det ju knappast nån anledning att hålla på med hobbyn längre.
    Jag har min flygglädje kvar än och försöker vara rädd om den. Har haft den i snart 50 år, Det vore synd om den försvann på grund av allt snårigare regelverk som nog kan släcka den är jag lite rätt för. Jag har andra intressen också som ger mycket utbyte, men modellflyget ligger mig varmt om hjärtat. En hobby jag valde själv en gång i tiden för att den var så lockande och hittills har gett så mycket.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2020-06-09 klockan 01:38.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •