Citat Ursprungligen postat av Ripa Visa inlägg
Hej Petrik!

Jag vet inte hur pass engagerad du är i din klubb, dess styrelse och hur pass aktiv du är när klubbens verksamhetsmål diskuteras.

Antalet klubbar anslutna till SMFF har gått från drygt 200 st. till ca 145 st.

Av dessa klubbar är det mer än 50 st. som har 10 st. medlemmar eller färre.

Antalet medlemmar i dessa klubbar har gått från drygt 10 000 st. till mindre än 3000 st.

Medelåldern i landets modellflygklubbar är osedvanligt hög, 2018 var den vanligast förekommande åldern inom SMFF 73 år.

Utöver medlemsavgifterna får SMFF bidrag från Flygsportförbundet som i sin tur får pengarna från Riksidrottsförbundet.
Att RF sedan några år tillbaka ser över hela idrottsrörelsen och bidragen till denna, ligger i sakens natur, flertalet av landets föreningar har tappat ungdomar under flera år, nu kraftsamlar RF för att genom Strategi 2025 försöka vända trenden, förhållandevis mer bidrag fördelas till förbund som kan uppvisa ungdomsverksamhet.

Hur många medlemmar en klubb måste ha för att överleva går naturligtvis inte att svara på, ställ upp en affärsplan, se vad som blir över på sista raden, att öka upp resultatet med höga medlemsavgifter kan fungera över en tid, men är i de flesta fall inte hållbart över längre tid.

Fortsätter medlemsutvecklingen på samma sätt fram till 2030, lär det inte finnas så många organiserade modellflygklubbar kvar, föreslagna åtgärder inför kommande förbundsmöte med bl.a. lägre medlemsavgifter kan göra skillnad, men det behövs nog lite mer än så.

Är man tävlande, och har köpt tävlingsmodell för 30 000 kr så tillhör man oftast den medlemskategori som gärna kör några mil extra för att få flyga och tävla. Segelflygare, IMAC, och Jetflygarna tillhör nog tyvärr de grenar som drabbas hårdast av de nya reglerna.

Mvh
Mats
www.ripamfk.comKlicka på bilden för en större version. 

Namn:	SMFF utveckling.png 
Visningar:	54 
Storlek:	6,5 KB 
Id:	70493
Jag har varit väldigt engagerad i min klubb där jag varit med i ca 12år och varit med i styrelsen den största delen av tiden.
Att medlemsantalet minskar och att det är svårt att "ragga" nya juniorer är en helt normal förändring som drabbat alla idrottsföreningar. Den dag modellflyget får en Zlatan (och med samma pengar) kommer ungdomar att strömma till.
Hur många modellflygande föräldrar hsr tid att ställa upp massor av timnar för att få in nya juniorer när de skall hinna flyga själva vid bra vöder, skjutsa barn kors och tvärs på olika träningar och ta hand om hus och hem?
Vår klubb har växt stadigt så länge jag varit med men inte många ungdomar har stannat. Däremot är det många som kommit tillbaka efter upehåll med småbarn och villabyggande. En stor del är även pensionärer som aldrig flugit men vill ha en hobby med gemenskap.
Jag ser inget fel i att klubben överlever på detta vis.

När det gäller ungdomar så är ju läget lite annorlunda mot när jag som är 61 bast var liten. Då fanns det i stort sett bara fotboll på klubb/hobby nivå att välja för en fattig arbetargrabb. Modellflyg var bara en dröm.
Utbudet idag är tusen gånger större för ungdomarna .

/Petrik