Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Känslig på höjdrodret

  1. #1

    Standard Känslig på höjdrodret

    Jag tycker att min Klemm 35 är lite väl känslig på höjdrodret trots att roderutslaget inte är så stort. Jag har vägt in tyngdpunkten efter ritningen. Den kräver även en del dykroder för att flyga i planflykt så jag gissar att vinkeln på stabben inte är helt rätt. Kan det ha något samband eller är det bara att minska roderutslaget ännu mer? Samtidigt behövs det då man ska taxa och starta i gräset även om det går att lösa med dual rate och mera expo. Men jag vill inte ha för mycket expo heller.

    /Mats

  2. #2

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Prova att flytta fram tyngdpunkten lite

  3. #3
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Säger som Uffe, flytta TP.

    Du beskriver den lite baktung, jag har ALLTID fått flyga in TP på alla mina samtliga plan.

  4. #4

    rwr43s avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    112
    Jobb
    Verkstadschef
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Helt klart baktung bara att fixa mer vikt mot nosen!!
    Flyg lågt och hårt Mvh Robert

  5. #5

    Standard

    Det verkar vara stor samstämmighet i frågan Det var också det första jag sa efter maiden till klubbkompisarna som bevittnade premiären men då den var enligt ritningen så tänkte jag att det kanske kunde var något annat. Nu har jag vägt in den igen och den låg nog lite för långt bak. Kanske 10 mm och det kan väl göra rätt stor skillnad misstänker jag. Den torde väl inte bli oflygbar om man skulle lägga den en aning lägre fram än vad ritningen anger heller. Jag justerar i första hand tyngdpunkten med acken då det är en elmodell. Nu kommer dock acken så långt in under flygkroppen att den blir svår att spänna fast. Men jag funderar på att göra en låda som jag kan skjuta in acken i så den ligger still. Men vill ju inte gärna lägga i någon extra vikt så länge det grå att lösa ändå.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ack 2 (2).jpg 
Visningar:	76 
Storlek:	64,4 KB 
Id:	70509Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ack 2 (1).jpg 
Visningar:	82 
Storlek:	58,0 KB 
Id:	70510

    Mvh Mats

  6. #6


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    439
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Framskjuten tyngdpunkt är sällan något problem, det ger lite extra trimmotstånd på sin höjd. När du inte längre kan stalla i markeffekt har du nått främre gränsen (för stora flygplan åtminstone)
    Flygplanet blir stabilare i alla ledder. Om vingens lyftkraftcentrum är bakom tyngdpunkten hjälper den till att stabilisera i tipp-led. Det är så flygande vingar fungerar.

  7. #7

    Standard

    Jo du ha så rätt. Det som har hänt när jag har överdrivet någon gång är den går ner lite tungt på nosen och trepunktare blir lite svårt. Kan kanske bli lite tråkigare att flyga också. Jag ångrar mig att jag inte från början gjorde en låda för acken då det är lite svårt att komma åt nu. Men det ska nog gå. Skulle jag samtidigt få trimma tillbaka höjdrodret så skulle jag bli väldigt nöjd. Då flyger den både med neutrala skev och höjdrodret. Rodret måste möjligen trimmas en aning höger. Jag skulle väl ha vinklat motor ännu mera.

    /Mats.

  8. #8
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Med vad spänner du acket med?

    Har ett par olika förslag till dig beroende på vad du har i byggboden )

  9. #9

    Standard

    Jag spänner fast den med ett kardborrband plus att jag har kardborre klistrat på acken och på plattan jag spänner fast den på. Men nu uppstod ett problem med lådan som jag snickrade ihop i eftermiddag. Det är så långt i tak i lådan jag byggde så jag måste släpa acken över kardborrbandet och det går obra. Och om jag lycka får jag väl aldrig bort den. Jag fick den ljusa idén att sätta lite plast mellan acken och botten när jag styrde in acken så den inte skulle fastna i kardborren. Men som tur var kom jag på att den skulle bort igen också. Med bara ett band rund acken är det nog stor risk att den rör sig i längstled.

    Jag tar mer än gärna emot tips och det finns en hel del i gömmorna. Men inte allt naturligtvis En idé jag har nu är att när jag testat in var jag vill ha acken stoppa in lite lämpligt med skumgummi som stoppar acken för att åka framåt. Och sedan en liten träklack bakom acken. Innan dess får jag väl spänna hårt och flyga långsamt och försiktigt.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2020-04-27 klockan 22:30.

  10. #10

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hur lossa en ack som sitter med kardborre under acken och på ack-hyllan?
    Tag en plastskiva typ kreditkort och skjut in den mellan karborre-förbandets öglor och krokar!
    Funkar ofta!
    Lars

  11. #11

    Standard

    Jodå jag använde den metoden senast idag men jag tror inte jag vill stå och göra så varje gång jag ska byta ack på fältet. Sen kan man vara säker på att man aldrig hittar något lämplig när man vill flyga en sista gång i vindstilla väder innan solnedgången. Fast det är klart, ett kreditkort finns väl oftast till hands

    /Mats

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Hur lossa en ack som sitter med kardborre under acken och på ack-hyllan?
    Tag en plastskiva typ kreditkort och skjut in den mellan karborre-förbandets öglor och krokar!
    Funkar ofta!
    Lars
    Jag får nog köra med kreditkortslösningen ändå. Jag får inte till någon annan riktigt bra lösning. Jag ska göra ett litet fack inne i modellen för ett kort eller något annat lämpligt Man kan kanske göra ett kort med ägaruppgifter så slår man två flugor in en smäll.

    /Mats

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    En tunn, kvaddad propp där ena bladet är OK brukar funka fint efter lite småjusteringar...
    Roger

  14. #14

    Standard

    Det var ju ett bra förslag. Oftast finns ju en sådan till hands i fältlådan. Nu har jag dock gjort ett fack för ett kort och som ett inlägg i debatten om nya regler och inskränkningar för modellflyget fick det bli ett medlemskort i Friluftsfrämjandet Vad då missuppfattat?

    Nu ska jag ladda ackarna för en tur till fältet och provflyga med framflyttad tyngdpunkt. Blir spännande och se om det blir någon skillnad. Jag tror det kan bli riktigt bra .

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kontokort.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	51,0 KB 
Id:	70538 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kontokort 2.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	58,6 KB 
Id:	70539

    /Mats

  15. #15
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Vilken typ av kardborreband spänner du fast acket med?

    Såhär har jag gjort i de flesta av mina EL kärror, köpt från England men finns i Sverige också.
    Tror det kallas foam ark, används främst som pyssel vad jag sett. Lite sånt lägger jag på ack bryggan som gör att acket får ganska svårt att rubba på sig när man spänner åt ordentligt. Samt dessa spänn kardborrebanden så man får lite kraft att dra åt tillräckligt.



    Jag tänker även att du inte flyger speciellt vilt i luften med din klemm 35 så du behöver nog inte oroa dig jättemycket att acket flyttar på sig, jag kastar mycket med mina modeller(aerobatic/3D) i luften så jag måste få fast ackarna ordentligt och denna lösning har ännu inte failat för mig.

    /MrBob

  16. #16

    Standard

    Jo jag har sådana på mina modeller också men det är ju enklare då hela acken är så där åtkomlig. Beställde precis hem några extra idag men som du ser på bilderna är det inte så mycket som sticker ut av acken och längre fram kommer man inte åt med några band. Det var därför jag byggde lådan så att den hjälper till att hålla acken på plats.

    När jag var och flög idag så blåste det lite till och från men den flög ganska fint och opåverkad av vinden väl på höjd. Men så då jag skulle landa var den så där överkänslig på höjdrodret igen och överstegrade klippte och damp ner på vingen. Jag har en EF Edge 540 som borde vara mycket livligare och svårare på rodren men den landar lika fint varje gång även om det blåser. Men jag får väl flytta fram tyngdpunkten ännu mer och se vad som händer. Kanske minska höjdroderutslaget lite till. Men det märkliga är att jag inte upplever den så där nervös på höjdrodret när jag flyger omkring med den utan det är vid start och landning den reagerar så där lynnigt. Nu blåste det till lite hårdare när jag skulle landa så det hjälpte väl inte till precis.

    /Mats

  17. #17

    Standard

    Sätt "gummifluff" på plattan som "klibbar fast" acken, inget på acken. Och sätt kardborrebandet andra vägen istället, dvs alltid fast i plattan på bakre kortsidan, sen dit med acken, dra kardborrebandet över upp över acken och framåt samt upp genom nån ögla på ovansidan där den där träläppen sticker ut ovanför acken, sen bakåt, spänn fast. Då behöver du inte böka med kreditkort, knivar eller andra specialverktyg. Sätt kanter på plattan på sidorna om det behövs så acken inte rör sig i sidled.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #18


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    439
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Går det tro att i efterhand skränka vingen mer?

  19. #19
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Jo jag har sådana......

    /Mats
    Det var bara en exempelbild, det är den enda modellen jag har med två band
    Men du kommer väl åt att spänna fast med ett band i fram? Sen är det väl egentligen sidled som är intressant att försöka få ”fast” längre fram som du inte kommer åt att spänna.

    Lådan är rätt smart, har själv haft sån tankar men då är det viktiga att man har TP exakt där man vill ha den eftersom att lådan nu sitter fast. Samt att man alltid kör samma typer av ackar(vikt och mått).

  20. #20

    Standard

    I sidled håller lådan fast acken och framåt tar det stopp mot brandspantet och där har jag lite skumgummi. Genom att variera mängden skumgummi kan jag justera läget på acken och därmed TP. Det enda är att acken inte ska åka bakåt. Jag tänkte först limma en klack bakom acken men eftersom det inte går att lyfta acken mer än några mm så skulle det inte gå att få den över klacken.

    Men jag tycker det fungerar helt ok med kreditkortsvarianten. Det är enkelt att både sätta dit och ta bort den och så spänner jag ett kardborrband över acken längst bak. Jag har även en bit kardborre i botten längst bak. Alla mina ackar har pålimmad kardborre då det behövs i mina andra modeller som har samma lösning som du visade. Men visst, jag måste nog hålla mig till 5s 4000 mAh och dom jag har är ganska lika i storlek. Mina tre nuvarande el-modeller har jag samma ackar till.

    /Mats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •