Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

mne: Knslig p hjdrodret

Standard Knslig p hjdrodret

Jag tycker att min Klemm 35 r lite vl knslig p hjdrodret trots att roderutslaget inte r s stort. Jag har vgt in tyngdpunkten efter ritningen. Den krver ven en del dykroder fr att flyga i planflykt s jag gissar att vinkeln p stabben inte r helt rtt. Kan det ha ngot samband eller r det bara att minska roderutslaget nnu mer? Samtidigt behvs det d man ska taxa och starta i grset ven om det gr att lsa med dual rate och mera expo. Men jag vill inte ha fr mycket expo heller.

/Mats

uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlgg
    726
    Jobb
    Systemingenjr
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

Standard

Prova att flytta fram tyngdpunkten lite

Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlgg
    640
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

Standard

Sger som Uffe, flytta TP.

Du beskriver den lite baktung, jag har ALLTID ftt flyga in TP p alla mina samtliga plan.

rwr43s avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlgg
    110
    Jobb
    Verkstadschef
    Klubb
    MFK Skvadern

Standard

Helt klart baktung bara att fixa mer vikt mot nosen!!
    Flyg lgt och hrt Mvh Robert

Standard

Det verkar vara stor samstmmighet i frgan Det var ocks det frsta jag sa efter maiden till klubbkompisarna som bevittnade premiren men d den var enligt ritningen s tnkte jag att det kanske kunde var ngot annat. Nu har jag vgt in den igen och den lg nog lite fr lngt bak. Kanske 10 mm och det kan vl gra rtt stor skillnad misstnker jag. Den torde vl inte bli oflygbar om man skulle lgga den en aning lgre fram n vad ritningen anger heller. Jag justerar i frsta hand tyngdpunkten med acken d det r en elmodell. Nu kommer dock acken s lngt in under flygkroppen att den blir svr att spnna fast. Men jag funderar p att gra en lda som jag kan skjuta in acken i s den ligger still. Men vill ju inte grna lgga i ngon extra vikt s lnge det gr att lsa nd.

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	ack 2 (2).jpg 
Visningar:	76 
Storlek:	64,4 KB 
Id:	70509Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	ack 2 (1).jpg 
Visningar:	82 
Storlek:	58,0 KB 
Id:	70510

Mvh Mats

Reg.datum
    okt 2017
    Inlgg
    411
    Jobb
    Pensionerad ingenjr
    Klubb
    -

Standard

Framskjuten tyngdpunkt r sllan ngot problem, det ger lite extra trimmotstnd p sin hjd. Nr du inte lngre kan stalla i markeffekt har du ntt frmre grnsen (fr stora flygplan tminstone)
    Flygplanet blir stabilare i alla ledder. Om vingens lyftkraftcentrum r bakom tyngdpunkten hjlper den till att stabilisera i tipp-led. Det r s flygande vingar fungerar.

Standard

Jo du ha s rtt. Det som har hnt nr jag har verdrivet ngon gng r den gr ner lite tungt p nosen och trepunktare blir lite svrt. Kan kanske bli lite trkigare att flyga ocks. Jag ngrar mig att jag inte frn brjan gjorde en lda fr acken d det r lite svrt att komma t nu. Men det ska nog g. Skulle jag samtidigt f trimma tillbaka hjdrodret s skulle jag bli vldigt njd. D flyger den bde med neutrala skev och hjdrodret. Rodret mste mjligen trimmas en aning hger. Jag skulle vl ha vinklat motor nnu mera.

/Mats.

Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlgg
    640
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

Standard

Med vad spnner du acket med?

Har ett par olika frslag till dig beroende p vad du har i byggboden )

Standard

Jag spnner fast den med ett kardborrband plus att jag har kardborre klistrat p acken och p plattan jag spnner fast den p. Men nu uppstod ett problem med ldan som jag snickrade ihop i eftermiddag. Det r s lngt i tak i ldan jag byggde s jag mste slpa acken ver kardborrbandet och det gr obra. Och om jag lycka fr jag vl aldrig bort den. Jag fick den ljusa idn att stta lite plast mellan acken och botten nr jag styrde in acken s den inte skulle fastna i kardborren. Men som tur var kom jag p att den skulle bort igen ocks. Med bara ett band rund acken r det nog stor risk att den rr sig i lngstled.

Jag tar mer n grna emot tips och det finns en hel del i gmmorna. Men inte allt naturligtvis En id jag har nu r att nr jag testat in var jag vill ha acken stoppa in lite lmpligt med skumgummi som stoppar acken fr att ka framt. Och sedan en liten trklack bakom acken. Innan dess fr jag vl spnna hrt och flyga lngsamt och frsiktigt.

/Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2020-04-27 klockan 23:30.

Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlgg
    668
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jnkpings RFK

Standard

Hur lossa en ack som sitter med kardborre under acken och p ack-hyllan?
    Tag en plastskiva typ kreditkort och skjut in den mellan karborre-frbandets glor och krokar!
    Funkar ofta!
    Lars

Standard

Jod jag anvnde den metoden senast idag men jag tror inte jag vill st och gra s varje gng jag ska byta ack p fltet. Sen kan man vara sker p att man aldrig hittar ngot lmplig nr man vill flyga en sista gng i vindstilla vder innan solnedgngen. Fast det r klart, ett kreditkort finns vl oftast till hands

/Mats

Standard

Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlgg
    Hur lossa en ack som sitter med kardborre under acken och p ack-hyllan?
    Tag en plastskiva typ kreditkort och skjut in den mellan karborre-frbandets glor och krokar!
    Funkar ofta!
    Lars
    Jag fr nog kra med kreditkortslsningen nd. Jag fr inte till ngon annan riktigt bra lsning. Jag ska gra ett litet fack inne i modellen fr ett kort eller ngot annat lmpligt Man kan kanske gra ett kort med garuppgifter s slr man tv flugor in en smll.

/Mats

Reg.datum
    maj 2006
    Inlgg
    7 889
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

En tunn, kvaddad propp dr ena bladet r OK brukar funka fint efter lite smjusteringar...
    Roger

Standard

Det var ju ett bra frslag. Oftast finns ju en sdan till hands i fltldan. Nu har jag dock gjort ett fack fr ett kort och som ett inlgg i debatten om nya regler och inskrnkningar fr modellflyget fick det bli ett medlemskort i Friluftsfrmjandet Vad d missuppfattat?

Nu ska jag ladda ackarna fr en tur till fltet och provflyga med framflyttad tyngdpunkt. Blir spnnande och se om det blir ngon skillnad. Jag tror det kan bli riktigt bra .

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	kontokort.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	51,0 KB 
Id:	70538 Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	kontokort 2.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	58,6 KB 
Id:	70539

/Mats

Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlgg
    640
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

Standard

Vilken typ av kardborreband spnner du fast acket med?

Shr har jag gjort i de flesta av mina EL krror, kpt frn England men finns i Sverige ocks.
    Tror det kallas foam ark, anvnds frmst som pyssel vad jag sett. Lite snt lgger jag p ack bryggan som gr att acket fr ganska svrt att rubba p sig nr man spnner t ordentligt. Samt dessa spnn kardborrebanden s man fr lite kraft att dra t tillrckligt.

Jag tnker ven att du inte flyger speciellt vilt i luften med din klemm 35 s du behver nog inte oroa dig jttemycket att acket flyttar p sig, jag kastar mycket med mina modeller(aerobatic/3D) i luften s jag mste f fast ackarna ordentligt och denna lsning har nnu inte failat fr mig.

/MrBob

Standard

Jo jag har sdana p mina modeller ocks men det r ju enklare d hela acken r s dr tkomlig. Bestllde precis hem ngra extra idag men som du ser p bilderna r det inte s mycket som sticker ut av acken och lngre fram kommer man inte t med ngra band. Det var drfr jag byggde ldan s att den hjlper till att hlla acken p plats.

Nr jag var och flg idag s blste det lite till och frn men den flg ganska fint och opverkad av vinden vl p hjd. Men s d jag skulle landa var den s dr verknslig p hjdrodret igen och verstegrade klippte och damp ner p vingen. Jag har en EF Edge 540 som borde vara mycket livligare och svrare p rodren men den landar lika fint varje gng ven om det blser. Men jag fr vl flytta fram tyngdpunkten nnu mer och se vad som hnder. Kanske minska hjdroderutslaget lite till. Men det mrkliga r att jag inte upplever den s dr nervs p hjdrodret nr jag flyger omkring med den utan det r vid start och landning den reagerar s dr lynnigt. Nu blste det till lite hrdare nr jag skulle landa s det hjlpte vl inte till precis.

/Mats

Standard

Stt "gummifluff" p plattan som "klibbar fast" acken, inget p acken. Och stt kardborrebandet andra vgen istllet, dvs alltid fast i plattan p bakre kortsidan, sen dit med acken, dra kardborrebandet ver upp ver acken och framt samt upp genom nn gla p ovansidan dr den dr trlppen sticker ut ovanfr acken, sen bakt, spnn fast. D behver du inte bka med kreditkort, knivar eller andra specialverktyg. Stt kanter p plattan p sidorna om det behvs s acken inte rr sig i sidled.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Reg.datum
    okt 2017
    Inlgg
    411
    Jobb
    Pensionerad ingenjr
    Klubb
    -

Standard

Gr det tro att i efterhand skrnka vingen mer?

Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlgg
    640
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlgg
    Jo jag har sdana......

/Mats
    Det var bara en exempelbild, det r den enda modellen jag har med tv band
    Men du kommer vl t att spnna fast med ett band i fram? Sen r det vl egentligen sidled som r intressant att frska f ”fast” lngre fram som du inte kommer t att spnna.

Ldan r rtt smart, har sjlv haft sn tankar men d r det viktiga att man har TP exakt dr man vill ha den eftersom att ldan nu sitter fast. Samt att man alltid kr samma typer av ackar(vikt och mtt).

Standard

I sidled hller ldan fast acken och framt tar det stopp mot brandspantet och dr har jag lite skumgummi. Genom att variera mngden skumgummi kan jag justera lget p acken och drmed TP. Det enda r att acken inte ska ka bakt. Jag tnkte frst limma en klack bakom acken men eftersom det inte gr att lyfta acken mer n ngra mm s skulle det inte g att f den ver klacken.

Men jag tycker det fungerar helt ok med kreditkortsvarianten. Det r enkelt att bde stta dit och ta bort den och s spnner jag ett kardborrband ver acken lngst bak. Jag har ven en bit kardborre i botten lngst bak. Alla mina ackar har plimmad kardborre d det behvs i mina andra modeller som har samma lsning som du visade. Men visst, jag mste nog hlla mig till 5s 4000 mAh och dom jag har r ganska lika i storlek. Mina tre nuvarande el-modeller har jag samma ackar till.

/Mats

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •