Ser man i lite Taschenflitzer-filmer så verkar landningarna snälla och behagliga oavsett setup så den ska väl nog gå att flyga sakta med rätt setup.

Ser man på 3S/Cox-filmer och flygare som vill gasa fort som f-n så försvinner den lille fjutten ur bild på nolltid och är ett totalt vansinnigt förslag på flyg åt de flesta flygare om man inte gillar fart, speciellt ovana flygare samt de med dålig syn eller djup-känsla.

Vi måste ju ha nåt bättre namn på den!!! Hur ska det ens uttalas? :-D Tashenflitser (som i sked) eller Taskenflitser?! Vad betydde det? Snabbisen för väskan? Enligt Google Translate är det Påsar med Speedsters. Haha! Va?

Taschenflitzer verkar vara en modernare kärra än alla de andra, eller? Är ju 2020 nu så... Men den verkar vara väldigt liten och snabb i jämförelse med alla andra och det är väl det enda som kanske gör den olämplig till den äldre ovane flygaren. Så det gäller ju att motbevisa det. Men dålig syn går ju inte att göra något åt förstås. 1000 mm hade säkert vart mer populärt, men då kanske inte den magiska 250 grams-gränsen går att nå om det är fokus på det.

När jag tänker igenom de flygare som finns i vårt flygargäng så av de som kan tänkas flyga inom en framtid så skulle jag tro att max 7 av dem skulle klara av att flyga en 800mm Taschenflitzer medans tex en tjockvingad 1000-1200mm Stik eller dylik skulle minst 17 st kunna hantera. Då utgår jag från storlek/syn samt vana och det jag erfarit med dessa flygares flygningar hittills. Dessvärre är det väldigt lamt intresse för flygning nu så det skulle vara bra att få igång dem med något flyg. :-)

Jag skulle räkna på egen setup.

Jag är ingen översättare... men anvisningar är jag van med att skriva så folk förstår. Och gillar förbättra, ständigt. Så förbättrade versioner på ritning och anvisning kan vara bra om det blir aktuellt.

Jag skulle nog kunna ta några byggsatser, en för att göra lätt och långsam (?) samt en vildare variant och kanske nåt extrakit åt nån annan när man ändå tar hem.

Så Taschenflitzer eller någon av de andra?
Fanns det ritningar på följande eller är någon av dem för stora/små/opassliga/gamla/tråkiga?
Kobra, Sting, Stik, TopStik, Strike, Zipp, Nya Zipp?