Reklam

 
Sidan 4 av 12 FörstaFörsta 123456789 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 234

Ämne: Många bygga samma flyg, på skoj?

  1. #61

    Standard

    Ser man i lite Taschenflitzer-filmer så verkar landningarna snälla och behagliga oavsett setup så den ska väl nog gå att flyga sakta med rätt setup.

    Ser man på 3S/Cox-filmer och flygare som vill gasa fort som f-n så försvinner den lille fjutten ur bild på nolltid och är ett totalt vansinnigt förslag på flyg åt de flesta flygare om man inte gillar fart, speciellt ovana flygare samt de med dålig syn eller djup-känsla.

    Vi måste ju ha nåt bättre namn på den!!! Hur ska det ens uttalas? :-D Tashenflitser (som i sked) eller Taskenflitser?! Vad betydde det? Snabbisen för väskan? Enligt Google Translate är det Påsar med Speedsters. Haha! Va?

    Taschenflitzer verkar vara en modernare kärra än alla de andra, eller? Är ju 2020 nu så... Men den verkar vara väldigt liten och snabb i jämförelse med alla andra och det är väl det enda som kanske gör den olämplig till den äldre ovane flygaren. Så det gäller ju att motbevisa det. Men dålig syn går ju inte att göra något åt förstås. 1000 mm hade säkert vart mer populärt, men då kanske inte den magiska 250 grams-gränsen går att nå om det är fokus på det.

    När jag tänker igenom de flygare som finns i vårt flygargäng så av de som kan tänkas flyga inom en framtid så skulle jag tro att max 7 av dem skulle klara av att flyga en 800mm Taschenflitzer medans tex en tjockvingad 1000-1200mm Stik eller dylik skulle minst 17 st kunna hantera. Då utgår jag från storlek/syn samt vana och det jag erfarit med dessa flygares flygningar hittills. Dessvärre är det väldigt lamt intresse för flygning nu så det skulle vara bra att få igång dem med något flyg. :-)

    Jag skulle räkna på egen setup.

    Jag är ingen översättare... men anvisningar är jag van med att skriva så folk förstår. Och gillar förbättra, ständigt. Så förbättrade versioner på ritning och anvisning kan vara bra om det blir aktuellt.

    Jag skulle nog kunna ta några byggsatser, en för att göra lätt och långsam (?) samt en vildare variant och kanske nåt extrakit åt nån annan när man ändå tar hem.

    Så Taschenflitzer eller någon av de andra?
    Fanns det ritningar på följande eller är någon av dem för stora/små/opassliga/gamla/tråkiga?
    Kobra, Sting, Stik, TopStik, Strike, Zipp, Nya Zipp?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #62

    Standard

    Taschenflitzer betyder väl fickraketen eller "pocket rocket" på engelska. Jag tittade lite på uppskalning och 133% skulle ge ungefär 106 cm vingspan och det funkar hyggligt med att byta dimensionerna på trädelarna från 2 till 3mm och 5 till 7mm osv..
    Sen om det funkar hållfastighetsmässigt har jag ingen aning om.

    Jag har limmat ihop större delen av kroppen till min i orginalstorlek och storleken börjar kännas mer bekväm nu när delarna sitter ihop mer än när de låg i en liten hög.
    Senast redigerat av Daniel Ahlin den 2020-05-10 klockan 00:36.

  3. #63
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Jag skulle nog inte ändra tjocklek på balsa utan istället förstärka där det behövs, glasa modellen om det skulle kännas bättre )

    modellen i sig är ju väldigt enkelt byggd, inga speciella passbitar(bortsett från spryglarna) så i mitt lilla huvud kan jag gott lägga/limma emellan material om det inte passar.

    känns det orimligt att göra en 133% av den filen som finns utan ändringar?

  4. #64

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel Ahlin Visa inlägg
    Taschenflitzer betyder väl fickraketen eller "pocket rocket" på engelska. Jag tittade lite på uppskalning och 133% skulle ge ungefär 106 cm vingspan och det funkar hyggligt med att byta dimensionerna på trädelarna från 2 till 3mm och 5 till 7mm osv..
    Sen om det funkar hållfastighetsmässigt har jag ingen aning om.

    Jag har limmat ihop större delen av kroppen till min i orginalstorlek och storleken börjar kännas mer bekväm nu när delarna sitter ihop mer än när de låg i en liten hög.
    Hej,

    Jag gjorde fyra beräkningar av kubisk vingbelastning med http://www.ef-uk.net/data/wcl.htm för att kunna bedöma hur het fickraketen blir att flyga.
    1. Originalstorlek, vingyta 8 dm2 och vikt 250 g. WCL blev 11, som en tung aerobatic-kärra.
    2. Originalstorlek men med 100 g tyngre drivlina. WCL blev 15,4, precis över gränsen till racer.
    3. Uppskalad x1,33 till vingyta 14 dm2 och vikt 850 g. WCL blev 16, som en racer.
    4. Kobra (10dm2, 100g) som jag tyckte var jobbig att flyga. WCL blev 12,6, som en skalamodell(liten!)

    Lars
    Senast redigerat av Lars 41an den 2020-05-12 klockan 15:16.

  5. #65
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Enklaste sättet att skala upp modellen är ju att flyga närmare sig själv. Jag kan inte tänka mig att denna modell skulle vara ett problem, det är liksom nästan definitionen av modellflyg. Klarar man inte av att bygga och flyga denna modell så får man fasen träna mera.

    Förr körde man ju flygskola och tog ett cert som visade att man kunde hantera prylarna. Jag tänker att denna tråd blir lite back to basics man lär sig bygga, lär sig flyga och det utan 6-axliga gyron.

    Det får ju vara nån slags prestige i att vara modellflygare

    ______________________

    Att skala upp eller ner en DXF i lasermaskinen är en baggis. Problemet är att alla bitarna skall passa ihop. Ett urtag för 2mm balsa måste ritas om efter skalningen så 2mm fortfarande passar. Om man nu inte gör som föreslaget tidigare skalar till någon procent så 2mm spåret blir 3mm osv. Men då är vi där igen att vi har ingen färdig fil eller materiallista att gå efter.

    Numrera alla bitar är nog inte dumt dock
    Superhero

  6. #66


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fick detta tips ifrån en flygarkompis - https://www.rcgroups.com/forums/show...hine-free-plan
    Dock lite väl liten för min smak. Samma konstruktör som KungFu-modellen som jag tidigare länkat till.
    Men den borde vara hyfsat enkel att skala upp lite. Tycks dock gå att flyga långsamt trots det lilla formatet.
    Roger

  7. #67

    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    57
    Jobb
    Statsanställd Modellflygare
    Klubb
    Karlskoga

    Standard

    Taschenflitzer ser ju kul ut att bygga. Håller med Mr.Bob med ett vingspann på 80-100 cm. Jag är också på om jag kan få ett laserskuret kit
    /Mc_rollo

  8. #68

    Standard

    Henke, du flyger väl jetflyg och är van med 400+ km/h eller nåt sånt så jag förstår om du tycker Taschenflitzer kan flygas långsamt, allt är relativt. :-D Vissa flyg flyger jag i 8 m/s så det tar ett tag att komma "för långt bort". Men jag är övertalad, har mest tänkt på den stora folkmassan. Jag kan bygga flyget oavsett om de flesta är överens om 800 mm eller 133%.

    Ska det göras en omröstning måste det först finnas alternativ att rösta mellan, dvs ett flyg som det finns ritningar till så man kan få delarna laserutskurna. Vilka nedan finns detta till förutom Taschenflitzer 800mm och 133%?
    - Ryggskottet
    - Wisel
    - Kungfu
    - Bloody Micks Funbat
    - Bloody Wonder
    - Volta-7
    - Ampere
    - Speedster 400
    - Kobra
    - Sting
    - Zaunkönig
    - Stik
    - TopStik
    - Strike
    - Zipp
    - Nya Zipp
    - The Trottel
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #69

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mc_rollo Visa inlägg
    Taschenflitzer ser ju kul ut att bygga. Håller med Mr.Bob med ett vingspann på 80-100 cm. Jag är också på om jag kan få ett laserskuret kit
    /Mc_rollo
    Den är 80cm i spännvidd i orginalritningen.

  10. #70
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Många verka tycka den är lite liten i 80cm utförande, jag ser helst den i 106cm(133%) så tror jag iaf själv den blir roligare för många och mig själv.

    McRollo kanske syftar på att om den enkelt kan fås i 133% är det bara ett jätteplus men är det för ”svårt” går även 80cm(original) jättebra.

  11. #71

    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    57
    Jobb
    Statsanställd Modellflygare
    Klubb
    Karlskoga

    Standard

    Ja det var väl ungefär så jag tänkte. Magnus på MBS har säkert möjlighet att laserskära till kit.

  12. #72

    Standard

    Sonic Cutter Composite RC Glider liknar på Taschenflitzer, men den är glasfiber tror jag.
    https://composite-rc-gliders.com/p/sonic-cutter
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #73

    Standard

    Jag kan prova att skala upp modellen, min känsla är att det räcker med 2mm tjocklek på spryglar och kropp men att vingframkant och bakkant kanske behöver bli 3mm. Stabbe och fena behöver nog också bli 3mm.

    För övrigt behöver man pyttesmå servon i 80cm varianten.

  14. #74
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Stabbe o fena kan man kanske limma på en 1mm balsa i korsad fiberriktning så blir det styvare sammtidigt så slipper det bli nya ritningar med indelade delar/tjocklek balsaark, så skulle jag iaf gjort

  15. #75

    Standard

    Men det där med balsa-vikter och grains... det gör ju en del också. Se MBS-sidorna.

    När jag bygger kit så är det olika sorters balsa med i paketet, viss balsa är hård och går knappt att böja, men är lätt, perfekt för tex spryglar. Sen finns det balsa som man plankar vingarna med, den är mjuk och böjbar.
    Men som senast när jag byggde en SIG så var det två sorters balsa-sticks med. Den ena har längsgående årsringar och var väldigt flexibel och lätt. Sen var det en till som var mer jämn till utseendet och den gick mycket sämre att böja. Eller om det var tvärtom. Skulle med vattenånga böja två sticks, valde en av varje. Den ena verkade gå att böja väldigt mycket, den andra knappt alls och den återgick nästan helt är den torkat fast jag hade bägge spända som de skulle vara böjda under tiden.

    Så med 2 mm rätt sorts balsa till spryglarna blir det nog bra. :-) MBS har koll.

    Vad skulle ni limma ihop två skivor med? Jag har använt Titebond III senaste tiden, det går bra smeta ut under applicering och när man satt ihop bitarna.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #76
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Utspätt trälim, det är sällan själva limmet släpper utan materialet som brister.

  17. #77

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg

    Vad skulle ni limma ihop två skivor med? Jag har använt Titebond III senaste tiden, det går bra smeta ut under applicering och när man satt ihop bitarna.
    Vilket material är det i skivorna och hur stora ytor har de?

    Skall du limma kant-i-kant är Titebond III bra. Lim som tränger ut från fogen kan vara svårt att slipa bort eftersom Titebond III är segt. Titebond I Original är i detta avseende bättre men det har kortare öppentid.

    Polyuretanlim är gjort för att limma yta mot yta. Det är inte vattenbaserat så träskivornas ytor sväller inte. Polyuretanlimmet jäser och härdar med hjälp av luftens fuktighet. Eftersom limmet jäser MÅSTE skivorna pressas ihop tills limmet har härdat, c:a 4-6 timmar.

    Lars
    Senast redigerat av Lars 41an den 2020-05-11 klockan 06:47. Anledning: Sände inlägget innan det var färdigt.

  18. #78
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Lars!

    har du lite bilder på vad du hunnit göra med din fick raket?

  19. #79

    Standard

    Det där med limmet som sväller balsat... testade och jösses va Titebond III gav vågiga bitar som knappt fastnade i varandra, detta var utan tyngd på. :-) Kul. Ska inte använda det nope nix nej. Ska prova UHU Hart som jag använder när jag bygger flyg. Detta var i fall man ska sammanfoga flera skivor i ett eventuellt bygge som ovan.

    Verkar inte behövas omröstning? Ska vi satsa på Taschenflitzer? Men vilken storlek? 800 original eller 133% (eller nån)?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #80

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Lars!

    har du lite bilder på vad du hunnit göra med din fick raket?
    Hej,
    Har ännu inte börjat på fickraketen eller vad den nu skall heta i Sverige. Hobbyn har tre delar: att bygga, att flyga och att sitta här vid RCFF's forum. I byggverksta'n är det kö och omprioriteringar som gäller...

    Ålänning presenterade i inlägg #69 ytterligare 18 alternativ till gemensamt byggprojekt. Skall jag rösta på vad jag tror är bäst för majoriteten eller skall jag rösta på vad jag själv skulle vilja bygga?

    Lars

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •