Bra förslag Henke och lockande bilder!

Bilderna visar vad det går ut på och vad Ålänning och jag tror på; skaparglädje och gemensam glädje på fältet.
Som gammal pylonflygare är jag förstås entusiastisk. Pylon Racing är det roligaste jag har varit med om i modellflyg. Att vänta på starterns kommando "flyg" och sedan köra de 10 varven är något alla bör få uppleva. För de som inte är roade av tävling så finns en annan utmaning med denna modell: Att hålla vikten under 250 gram så att man får flyga på vilken äng som helst.
Namnet Taschenflitzer säger allt. Betyder ungefär "Snabbisen för väskan".

Har läst det viktigaste i länkarna som Henke gav oss. Den första länken går till en 47 sidor och 699 inlägg lång tråd. Modellen konstruerades 2008 och tråden lever än idag. Mycket att läsa för den som kan tyska. Eftersom elflyget är ännu bättre idag än för 12 år sen så borde man kunna klara 250g-gränsen.

Den andra länken går till en kort tråd som i första inlägget ger ritning, bygganvisning och detaljritning. Klicka på "Anhang 2277487". Konstruktionen är bra, ritningen är bra och bygganvisningen är bra med tydliga bilder. En förbättring önskar jag dock, en batteribyteslucka så att man inte behöver lossa vingen för att byta batteri. Att sätta motorn inuti nosen eller, som på Henkes bild, framför motorspantet, kan vara en smaksak. Båda alternativen har fördelar och nackdelar. Modellen är som helhet enkel att bygga av lösvirke.

Skall vi gå vidare med denna Snabbis som entypsmodell?
Lars