Reklam

 
Sidan 5 av 12 FörstaFörsta 12345678910 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 234

Ämne: Många bygga samma flyg, på skoj?

  1. #81

    Standard

    Jag pillade med skalning och det var inte alls någon trevlig uppgift, min favoritmjukvara (Solidworks) var inte överens med de filerna som finns.

  2. #82

    Standard

    Bra undran där Lars... ska vi satsa på oss som babblar i forumet och brinner för att bygga en specifik modell. Eller ska vi satsa på att få till en folk-modell. Jag är nästan lite inne på att satsa bägge i en och samma, dvs på Taschenflitzer för att den ser väldigt bra ut, har givit mest snack i denna tråd samt att den ska gå att få att flyga snällt. Så då gäller det till att få till även en snäll setup så vi breddar skaran med folk. Nästa gång (nästa år?) satsar vi kanske på nån annan modell.

    När det gäller omskalning, handlar det om något mer än "ta tag i ena hörnet och dra ut"? Alltså 133% förstoring?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #83
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Har Daniel Ahlin börjat limma ihop sin än då?

    Jag tycket vi satsar på en 133%

  4. #84
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    När det gäller omskalning, handlar det om något mer än "ta tag i ena hörnet och dra ut"? Alltså 133% förstoring?
    Du kan dra i ett hörn men alla hål och urtag för 2mm balsa blir 1.33x2 dvs 2.66mm. du behöver alltså fixa till alla urtag och provskära, provbygga osv. Det är mycket jobb med det.

    Börja enkelt och som sagt det är garanterat inte skalan som kommer vara grejen här.

    Superhero

  5. #85

    Standard

    Jag har limmat ihop min förutom de balsabitarna som täcker servona i vingen. Beställde servon i förrgår så med lite tur kommer de idag.

    Vingen var lite pillrig med att få i alla spant innan limmning annars inga konstigheter.

    Gångjärn har jag inte funderat på ännu, är det någon som har förslag?

  6. #86
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Tejp
    Superhero

  7. #87

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Tejp
    Henke!

    Gillar du att använda klädseln som gångjärn för skevroder och höjdroder?

    Det skall bli intressant att läsa vad Daniels Taschenflitzer väger, utan och med klädsel.

    Lars

  8. #88
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Det är faktiskt såhär att jag har kontaktat Magnus på MBS om en cirka peng per kit gällande Taschenflitzer.

    Han ville gärna hjälpa till FÖRUTSATT att den inte är kopieringsskyddad, något som vet ifall den är det??!!

  9. #89

    Standard

    Kolfiber och balsa bortsett från roder väger 80g.

    Konstruktörerna har alla rättigheter och ritningen får endast användas för personlig bruk.
    Det tolkar jag som att det är helt ok att skicka filen till Magnus för utskärning och att Magnus säljer tjänsten att skära i balsa.
    Senast redigerat av Daniel Ahlin den 2020-05-12 klockan 10:53.

  10. #90
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Rungå systemet lite MAO )

    HUR MÅNGA ÄR PÅ DÅ FÖR en 133% ?!!?!? Så jag kan fortsätta affärer med MBS !

  11. #91
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Henke!

    Gillar du att använda klädseln som gångjärn för skevroder och höjdroder?
    Generellt ja. Men tycker tejp är smidigare på något sätt.

    Klädsel är intressant. Förr när man byggde lätt behövde man dålig klädsel så riktigt bra klädsel typ oracover drog ihop konstruktionen. Kan tänka mig Ora-light är lämpligt här. Vi får se vad det blir.
    Superhero

  12. #92
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Rungå systemet lite MAO )

    HUR MÅNGA ÄR PÅ DÅ FÖR en 133% ?!!?!? Så jag kan fortsätta affärer med MBS !
    Men en dåres envishet fortsätter jag mena på att vi ska testa först innan vi gör den större. Det kommer garanterat blir många "ojdå" när den skalas upp.
    Superhero

  13. #93
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Henke, vad i helvete är ditt problem?

  14. #94

    Standard

    Även om jag också tror på en större måste jag nog hålla med Henke här om att den lilla bör provas först. Vi är ju dessutom två som redan har börjat.

  15. #95
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Henke, vad i helvete är ditt problem?
    Jag är duktig på detta med modellflyg. Jag vågar även stå på mig och lobba för min ståndpunkt baserat på min erfarenhet på många plan här. Dels inom CAD, dels inom tillverkning, dels inom just modellflyg som sådant. Vill man definiera det som ett problem så visst då har jag sjuka problem.
    Superhero

  16. #96

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Håller absolut med om att vi bör bygga Taschenflitzer i originalstorlek. I storlek spv. 1100 mm finns liknande ARF-modeller att köpa, kanske t.o.m. byggsatser.

    I bygganvisningen kan man läsa:
    Außerdem empfehlen wir, für die Tragfläche keine dünne, leichte Folie (z.b. Oracover light) zu
    verwenden. Da die Tragfläche durch die Bespannung einen beträchtlichen Teil ihrer Torsionsfestigkeit
    bekommt und die Fläche somit nicht ihre bestmögliche Festigkeit erhalten würde.
    Es sollten also normal mal dicke, bzw. starke Folien verwendet werden. Wir haben beste Erfahrungen
    mit der normalen Oracover Folie gemacht.

    Kortfattat betyder det att konstruktören rekommenderar Oracover standard (0,7 g/dm2) för att det ger bättre vridstyvhet för vingen. Behövs säkert eftersom den inte har någon torsionnäsa(D-balk).

    Dessutom står det längst ned på varje sida:
    Wir behalten uns alle Rechte vor, Weiterverbreitung nur nach Persönlicher Absprache!
    Florian Nagel (flo.ng@gmx.de) // Marcel Meyer (bender654@gmx.de)

    Jag har försökt maila till dem på dessa gamla adresser men inte fått något svar.

    Lars

  17. #97

    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    57
    Jobb
    Statsanställd Modellflygare
    Klubb
    Karlskoga

    Standard

    En 133% förstoring är jag med på!! Tror den flyger bättre !
    McRollo
    Senast redigerat av Mc_rollo den 2020-05-12 klockan 16:35.

  18. #98
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Jag är duktig på detta med modellflyg. Jag vågar även stå på mig och lobba för min ståndpunkt baserat på min erfarenhet på många plan här. Dels inom CAD, dels inom tillverkning, dels inom just modellflyg som sådant. Vill man definiera det som ett problem så visst då har jag sjuka problem.
    Om du nu är så fruktansvärt duktig och kunnig så hjälp till att få fram en större modell, jag ser inga problem i att skala upp den som den är, det är inte många delar som är "pussel" som blir största problemet och sånt går alltid att lösa om man är lite klurig, ALLT går att lösa och jag har dessvärre aldrig failat med den inställningen.

    Berätta för mig snälla, VAD är det ni ser som så stora hinder?

    Ni som inte vill haka på, skit i det, jag beställer en själv så får ni se att jag löser det relativt enkelt.

  19. #99
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mc_rollo Visa inlägg
    Jag är på!!
    bra! kul att iaf någon förstår det här med folkrace och prova på nya idéer utan hinder.

  20. #100


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Lars - det beror nog på hur man tänker flyga kärran om man behöver standardfilm eller kan köra med den tunnare/lättare - typ So-Lite eller Oracover Light. Själv skulle jag satsa på låg totalvikt så att den fungerar att även flyga lite långsammare med så "lite-film" skulle nog passa mig. Men vill man köra fort och hårt så skall man säkert köra nåt annat.
    Annars är ju japanpapper ett sätt att få en lätt och styv vinge men det använder ju inte så många idag.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •